Nytt från Mesa Boogie!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nytt från Mesa Boogie!

Inlägg av blackparkas »

ursus skrev:Jag har själv haft en M6 så jag kan den ganska bra och min upplevelse (bara min efter att ha hört ljudklippen) är att Subway har en del gemensamt med Carbine ljudmässigt och för många är det säkert bara positivt. Tycke och smak.

Men menar du att du tyckte M6:an lät sterilt?
Vad hade du för lådor till?

Enda gången som det låtit hifi-sterilt för min del är när man haft på skrikorna på lådorna.
Vilket jag inte haft sedan jag stängde av dem samma dag jag köpte dem... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Re: Nytt från Mesa Boogie!

Inlägg av Hellsten »

Äh, jag är såld. Kommer att köpa denna när den kommer! Blir magiskt!
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt från Mesa Boogie!

Inlägg av bjelkeman »

De som fått sina i USA kissar nästan på sig i hyllningarna till D-800 på TalkBass. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Re: Nytt från Mesa Boogie!

Inlägg av Hellsten »

bjelkeman skrev:De som fått sina i USA kissar nästan på sig i hyllningarna till D-800 på TalkBass. :)
Och jag kissar på mig av förväntan!
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nytt från Mesa Boogie!

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:De som fått sina i USA kissar nästan på sig i hyllningarna till D-800 på TalkBass. :)

Säger de nåt i jämförelse med Carbine-topparna?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt från Mesa Boogie!

Inlägg av bjelkeman »

Lite axplock om Carbine/D-800 och lite annat för ett bättre sammanhang, från TalkBass tråden, som nu är 75 sidor lång.

Tom Bowlus, Bass Gear Magazine:
The M6 is more scooped in the mids and has a bit more sheen and "glass" in the highs, compared to the D-800 prototype, at least.
Janus Zarate:
The production model seems to also match what tombowlus is describing. I played with an M6 versus a GK MB Fusion 800 late last week and found they had some midrange similarities, along with the sheen (although the GK has a bit more than the Carbine). The GK can get hairier and grittier though; the M6 seems better suited for clean tones. Compared to the M6, the D-800 has a stronger natural midrange and more tamed highs.

I should also add that I was able to get more of a growl out of the D-800 compared to the M6 off the bat, but in both cases I didn't play each amp for more than 10-15 minutes.
maisbass:
Did I mention this amp is loud at 2ohms?? Holy cr*p!!! This little sh*t kicks some serious booty! Wow!!

So sorry for the long winded analysis. This amp is definitely a winner, a keeper, and has a vast tonal pallete available to you. It has officially benched my GKMB 800 and sent it packing to the minor leagues.

The subway is not going to replace my Monique (nor would I expect it to replace a boutique tube amp), but I was able to dial in some tones very similar. :)

I absolutely love the amp. Thank you Mesa for a job well done!
nostatic:
The D-800 doesn't have the same baked-in low/mid thickness that the S900 had. I had to eq the crap out of that head to get near my "neutral" tone - the D-800 does it right out of the box. The D-800 sits in-between GK (edgy) and S900/TH500 (thick). It is close to the Puma but has a bit more heft, not too far off Monique, but not as much tube chew and bounce (but is a bit more extended).
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
ursus
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 21:57
Ort: Limhamn
Kontakt:

Re: Nytt från Mesa Boogie!

Inlägg av ursus »

"Men menar du att du tyckte M6:an lät sterilt?
Vad hade du för lådor till?

Enda gången som det låtit hifi-sterilt för min del är när man haft på skrikorna på lådorna.
Vilket jag inte haft sedan jag stängde av dem samma dag jag köpte dem... :D"
När jag lirade M6 hade jag en Bergantino AE 410 och det var iofs ingen optimal combo en Epifani ULII 410 hade nog varit bättre med sitt hål i mellanriegistret. Ska givetvis testa Subway när den dyker upp. Iaf kom min Reidmar 750 igår och hann testa den som hastigast med min Unicorn Ozellman o Unicorn XS210-låda, spritsigt klart och tydligt även med driven på 12. Mer "mitt ljud". Min Streamliner 600 har inte riktigt samma spritsighet och definitivt inte min TC BH800. Ska testa med Allevan på repan i kväll och även med mina Aguilarlådor SL o DB 1x12
All you need is funk
Skriv svar