Bråkande Ampeg-topp

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Bråkande Ampeg-topp

Inlägg av heem »

Hej vänner av bas! :vinkar:

Någon som har ett tips på var jag kan lämna in en Ampeg SVT3-PRO som börjat bråka? Eller har tips på felande del?
Har en parallell signal som ligger och distar hela tiden, samt att den knäpper emellanåt. Någon gång har även ljudet försvunnit helt och hållet. :!:
Rören är nybytta, men toppen har levt ett hårt liv ute på vägarna innan dem kom i min ägo.
Har ganska grundläggande elektronik-kunskaper så är det enklare fel kanske jag rent av kan byta något själv, men vet inte var jag ska börja riktigt.

Tips och idéer mottages tacksamt! :tummenupp:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Bråkande Ampeg-topp

Inlägg av 200071 »

Eftersom du finns i Göteborg skulle jag rekommendera att du kollade om Bosse Hansén fortfarande gör sådant. Han är grymt duktig.
https://www.facebook.com/bosse.hansen.39?fref=ts
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bråkande Ampeg-topp

Inlägg av heem »

200071 skrev:Eftersom du finns i Göteborg skulle jag rekommendera att du kollade om Bosse Hansén fortfarande gör sådant. Han är grymt duktig.
https://www.facebook.com/bosse.hansen.39?fref=ts
Tack för tipset, det ska jag kolla upp! :tummenupp:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bråkande Ampeg-topp

Inlägg av Danne »

Nu har jag inte järnkoll på just din förstärkare men modernareAmpeg har ofta en mängd jack som effektloop och möjligheter att få ut signal efter preamp, in till slutsteg från extern preamp etc. Dessa brukar vara switchande, dvs om preamp out kopplas in bryts signalen till resten av förstärkaren. Detsamma gäller om man kopplar in sig innan slutsteget. Om kontakten till dessa blir dålig kan det bli knaster och låg signal.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bråkande Ampeg-topp

Inlägg av heem »

För den nyfikne så kan jag berätta att jag fått toppen lagad, och jag vet i ärlighetens namn inte om den någonsin låtit så här bra för mig innan. :D
Var ett par rör(som jag för övrigt precis hade bytt ut redan) som var dåliga, samt att kondensatorerna i slutsteget var kass och en glappade. Skönt att få det fixat, ett jäkla tryck i riggen nu! :tummenupp:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Skriv svar