Bias-fråga...

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Bias-fråga...

Inlägg av Poester »

Hr en gammal laney klipp som, så vitt jag kan se på nätet, har något som kallas fixed bias. Vad innebär detta?
Tryck i rören o lira?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Danne »

Fixed Bias kan vara en missledande term. Vad som menas är att till skillnad från katod-bias, där man använder en fluktuerande negativ spänning (lite förenklat, ju mer ström rören drar, desto högre negativ spänning matas in till styrgallret) från katodsidan av rören som så att säga blir självreglerande, så används istället en konstant (fixed) negativ spänning från nätdelen. Just eftersom den spänningen är konstant så måste den justeras vid rörbyte eftersom olika rörs karaktär skiljer sig från exemplar till exemplar.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Henko »

Min Mesa 400 har fixed bias. Det finns liksom ingen möjlighet att justera nånting. Vid slutrörsbyte måste man därför beställa en uppsättning som inte bara är matchade mot varandra utan även mot toppen. Jag beställde slutrör från Tubetown.de och de tog inget extra betalt för det. Sen var det bara att stoppa i dem och spela.
P-basar
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Danne »

Precis. Det Mesa Boogie gör är att de justerar in bias med fasta motstånd när de tillverkar sina förstärkare. Det finns det flera tillverkare som gör. Det som skiljer Mesa från de andra är att de sedan instruerar sina kunder i manualen att endast köpa rör från dem. De använder färgkoder för att hamna i rätt region avseende anodströmmen. Jag antar att Tubetown har koll på vad färgkoderna innebär och kunde förse dig med korrekta rör bara du angav färgkoden?

Jag förstår iofs varför Mesa Boogie valt att göra så. Det handlar nog mest om att minimera garantiärendena (många hävdar iofs att de bara vill tjäna pengar på eftermarknaden). Kunder som inte läser manualer och tror sig veta vad de kan göra, kan ju stoppa i för förstärkaren dåliga rör, varpå de kan gå sönder och vips så har Mesa ett garantiärende som inte har med bristande kvalitet från deras sida att göra. Dessutom ställer de tydligen Bias väldigt kallt på förstärkarna från början, vilket ökar driftslängden på rören så de har större chans att hålla garantitiden ut. Enda fördelen för kunderna är ju att de kan sköta rörbytet själva, men (framförallt på gitarrstärkarna) kanske man får leva med vetskapen att det kanske skulle kunna låta mycket "göttigare" med lite varmare bias-inställning.

Som exempel så kom min Orange AD200B MK2 ny med fasta bias-motstånd. Min Hiwatt DR201 kom ny, inte med bara en potentiometer, utan tom två stycken så man kan justera båda paren individuellt. Orangen är sedan första rörbytet moddad med en potentiometer. Båda har Fixed Bias. Mao betyder heller inte Fixed Bias att det automatiskt är fasta motstånd i förstärkaren. Fixed Bias är ju justerbar. Dock konstant efter justering.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Henko »

Jag behövde inte vara mer specifik än att ange "Mesa 400" så fick jag rätt rör. Riktigt smidigt.
P-basar
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Danne »

Ahh, då kanske de har lyckats verifiera att Mesa ställer bias såpass kallt 400:an så det går att trycka i vad som helst utan att bränna rör i förtid.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Danne »

Eller, vid närmare eftertanke kanske de räknade med att du skall ha koll på bias-inställning så det enda du fick var rätt rörtyp? Frågade du specifikt ang detta?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Danne »

Blev nyfiken och kollade runt lite. Tubetown säljer 6L6-rör motsvarande Mesas grå och röda. Mao har de koll på just 6L6 om du har den varianten av 400 Henko (tidiga hade 6550). Dessutom är alla rör från Mesa oavsett färg inom ett ganska snävt område. Det skiljer någon eller ett par milliampere mellan varje färg. Ställer de då bias ljummet efter det "hetaste" röret (verkar vara vit kod) så är det lugnt för dem och kunden vad gäller driftsäkerheten iaf.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Bias-fråga...

Inlägg av Henko »

Danne skrev:Blev nyfiken och kollade runt lite. Tubetown säljer 6L6-rör motsvarande Mesas grå och röda. Mao har de koll på just 6L6 om du har den varianten av 400 Henko (tidiga hade 6550). Dessutom är alla rör från Mesa oavsett färg inom ett ganska snävt område. Det skiljer någon eller ett par milliampere mellan varje färg. Ställer de då bias ljummet efter det "hetaste" röret (verkar vara vit kod) så är det lugnt för dem och kunden vad gäller driftsäkerheten iaf.
400:an går (oavsett årsmodell) att köra på antingen 6L6 eller 6550. Jag bytte från 6L6 till 6550 och de verkade ha koll på sina grejer – jag beställde 6550 med specs för Mesa 400 med fixed bias osv osv. Funkar kanon!

Kan tillägga att det var JJ-Tesla 6550 jag beställde och det var två år sen. Fast nu har jag inte spelat på stärken på ett helt år.
P-basar
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bias-fråga...

Inlägg av Danne »

Ok, ja det går ju byta mellan 6L6, 6550 och EL34 tex. Dock är det ju det där med bias. Men det kan ju vara så att har man koll på Mesas inställningar så borde man ju kunna hitta 6550-rör att ersätta 6L6 också förstås :tummenupp:
Skriv svar