Jordbrum två förstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Jordbrum två förstärkare

Inlägg av mrhat »

Hej

Jag kör två förstärkare simultant som mitt grundljud. Som splitter använder jag switchblade+ från ehx. En enkel grej. Att jag får ett fasligt jordbrum är inte så förvånande. Men jag har svårt att åthjälpa detta!!!! Som sagt, min första tanke var att jag behöver en bättre ABY-splitter. Dock har jag provat med gitarristen i bandets splitter som har fas-vändning, jordlyft och isolerade outputs. Skillnaden i jordbrum är helt obefintlig. Inte heller om jag kopplar bort alla andra pedaler och kör bra med någon av splittboxarna blir det någon skillnad. Detta gör att jag undrar om det kan hjälpa med en bättre splitbox eller om det måste lösas på något annat sätt. Har testat att vända kontakterna i sina uttag också - ingen skillnad.

Har läst ett tips om att klippa jorden i instrumentkablarna, men har inte riktigt begripit hur man gör detta. Någon som vet?

Jag tar mycket tacksamt emot alla tänkbara tips på jordbrums-problem. Det måste finnas många fler än jag som har detta bekymret tänker jag.

Andreas
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av Musikanten »

Är förstärkarna brumfria då de används helt skilda från varandra?
Jordbrum kan man få när det är potentialskillnad mellan skyddsjorden i två nätanslutna enheter som därefter har gemensam jordanslutning.
Detta är vanligast när man kopplar apparaterna till olika vägguttag i lokalen eller drar en extra kabel från en annan lokal.
- Ingvar -
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av mrhat »

Tack för svaret. Japp de är brumfria när de körs separat. Elen kommer från samma uttag.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av Musikanten »

Koppla loss samtliga effektpedalers nätanslutningar!
Om alla enheter i anläggningen har skyddsjord så är nog mina idéer slut.
- Ingvar -
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av theLopp »

Vet inte om det här hjälper dig i och med att du testade en splitter med isolerade utgångar men det som alltid har hjälpt mig är en Lehle P-split II.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av ferm »

Testa att vända strömkabeln på en av förstärkarna och kolla om det blir någon skillnad
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av Roger Hedin »

Vad händer om du gör det där nästan förbjudna och gaffar jorden på ena stärkarens stickpropp?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av mrhat »

Hej

Tusen tack för alla svar.

Jag har provat att vända stickkontakerna och det är ingen skillnad. Inte heller att köra utan pedaler, dessvärre.

Finns det mer tips kanske????????

Ska kolla strömmen i lokalen vid tillfälle, men tar tacksamt emot mer tips så länge.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av JazzBassillen »

Är det möjligen så att du lägger splittern ovanpå någon av förstärkarna? Allra helst rakt ovanför transformatorn?
Jag har själv lyckats framkalla ett alldeles magnifikt brum från en DI-box med den metoden.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av Musikanten »

Ser att Switchblade+ drivs med 9VDC.
Använder du nätadapter så prova med batteri istället.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av 41HZ »

Du behöver en aby-splitter som isolerar den ena utgången. Jag har kört så i några år med en Radial big shot aby. Bla Lehle har även ett par olika, som gör samma sak lika bra.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av hitman »

Får du samma problem i andra lokaler/på spelningar?

Har du jordlyft på någon av stärkarna?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av 41HZ »

Eller vänta nu, du hade redan testat det med annan splitter... ja då vette fan. Börja från början igen. Koppla bas till ena, sedan andra stärken. Koppla in splitter till ena, sedan andra, sedan båda stärkarna och lyssna vad som händer. Kan förstås gaffa ena strömkabeln för o bryta jord, bara för uteslutningsmetoden.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av mrhat »

Hej

Återigen tusen tack för alla tips.

Jag ska kolla lokalen inom de närmsta veckorna mer ingående, samt testa de tips som jag fått här.

Är det någon som har mer idéer och tips?
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av mrhat »

Konstigt nog så löste det sig när jag stoppade förstärkarna i var sitt eluttag. Det verkar som att båda dessa uttag har samma jordpunkt i och för sig, men ändå. Mycket lustigt. Nåväl, i replokalen är problemet löst. Vid gig för man väl ta med sig en lång förlängningssladd för att leta ej brummande eluttag kanske.
...Man behöver ju inte fatta allt i teorin för att det ska funka i praktiken...
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av Musikanten »

Ibland blir man förvånad.
T.ex. att koppla loss skärmen på instrumentkabeln... :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Jordbrum två förstärkare

Inlägg av Body&Soul »

Musikanten skrev:Ibland blir man förvånad.
T.ex. att koppla loss skärmen på instrumentkabeln... :D
Får man bara halv effekt med en kabel... ?
:?:
Skriv svar