Taurus combos?

Prata om förstärkare och högtalare
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Taurus combos?

Inlägg av Föredetting »

Såg Roger Hedins rekommendation av Taurus TS-10 i en annan tråd. Verkar även finnas en liknande som heter HC och som är ännu lättare. Vad är skillnaden i övrigt? Mervärde att gå upp till TS-12?

Om det är kvalitetsgrejor är priserna rätt humana, https://www.bax-shop.se/basforstarkare- ... n=prisjakt" onclick="window.open(this.href);return false;

Går det att få en helt torr signal från line out eller har den alltid kabinettsimulatorn på?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus combos?

Inlägg av Roger Hedin »

Fördelen med TS-10 är att den låter fantastiskt bra till kontrabas. Sen har den rejält bottenfläsk även för femsträngade basar utan att bottna alltför tidigt. De nya har inte råttpäls, den är det lite annat som skiljer, men inte mycket...

Vad gäller kabinettsimulatorn: ingen aning!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Taurus combos?

Inlägg av Föredetting »

Ok, intressant! Ingen kontra men en Sandberg-femma. TS10 tillsammans med en TKS 112 vore kanske mumma? Hela årsgaget på ett bräde, drygt, men man bör ju kunna få en slant för TC 208:an. Tål att tänkas på...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus combos?

Inlägg av Roger Hedin »

Föredetting skrev:Ok, intressant! Ingen kontra men en Sandberg-femma. TS10 tillsammans med en TKS 112 vore kanske mumma?...
Precis så använde jag den då jag ville ha lite mer volym...!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Taurus combos?

Inlägg av Föredetting »

En nackdel är att den verkar saknar ingång och hörlursuttag så den funkar inte allra bäst som klinka-på-kammarn-stärkare. Eller läser jag inte ordentligt?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus combos?

Inlägg av Roger Hedin »

Bells and whistles...
Ska du ha den mest till att gigga eller torrspela med? Min Vanderkley Spartan har en instrumentingång och tre utgångar: två till högtalare och DI. Ingen gain, bara tonkontroller och mastervolym. DET är lite... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Taurus combos?

Inlägg av Föredetting »

99,99 % torrspel och så nåt gig eller två per år. Tål att tänkas på som sagt, TCn gör ju trots allt jobbet även utanför kammaren om man hakar på lite större högtaleri.
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Taurus combos?

Inlägg av Föredetting »

Skulle också sagt att jag tackar för återkopplingen :-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Taurus combos?

Inlägg av hitman »

Råttpäls, det var poetiskt uttryckt!

har just köpt lite sådan på Biltema...
Skriv svar