Celestion BN12 300S 4ohm

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Celestion BN12 300S 4ohm

Inlägg av mågis »

Hej på er.

Är det någon här inne som har praktisk erfarenhet av Celestion BN12 300S (4 ohm)?

Går i seriösa funderingar att knåpa ihop 2 st 412:or och vill gärna ha element av bra kvalitet.
Eminence har jag kikat på men jag hittar inga 4ohmare som verkar ha vettiga data.

Eller har ni andra några bra förslag?
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Celestion BN12 300S 4ohm

Inlägg av Roger Hedin »

Fyraohmare och sextonohmare är bara "avarter" av åttaohmare; de blir aldrig lika bra. De flesta högtalarelement är konstruerade för att vara just åtta ohm, och då blir allt annat mer av kompromisser. Jag har haft långa samtal med Tommy TKS om detta.
Om du ska bygga fyrtolvor, vad har du tänkt dig för total impedans? Om varje låda ska vara åtta eller två ohm är ju fyra åttaohmare perfekt. Ska du ha fyra eller sexton ohm kan du använda fyra- eller sextonohms element. Då har du fler alternativ...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Celestion BN12 300S 4ohm

Inlägg av mågis »

Jo att de är avarter, det vet jag redan och ellära har jag nästa 4 år av i ryggsäcken, men tack i alla fall Roger. :)
Jag ska ha 2 stycken 412:or och totalimpedansen ska vara 2 ohm, för det ska min topp klara som högsta belastning

Hur som, själva frågan då. Är det någon här som vet något om Celestionelementen?
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Skriv svar