Två basar, en stärk. Effektretur?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

Jag håller på att grotta ner mig fullständigt i att hitta ett bra sätt att dubbla el och kontra på gig.
Det blir alltid en stor kompromiss att köra båda i samma stärk med fullständigt olika sound och volym.
Nu har jag funderar om det inte skulle kunna vara lämpligt köra elbasen som vanligt in i stärken och kontran via extern preamp in i effektreturen. Då går ju kontran förbi hela preampdelen i stärken och bör påverkas mindre av elbas-eq.
Funkar det? (stärken är en Aguilar AG500)

OBS, det här är bara för lyssning.
Både kontran och elbasen går via D.I's innan för separata skick till ljudtekniker.
Vill inte ha separata stärkare på scenen och vill inte switcha mellan el och kontra i samma signal (har redan testat en massa varianter och det är alltid en fet kompromiss)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av mrbaloo »

Basmagnus skrev:Jag håller på att grotta ner mig fullständigt i att hitta ett bra sätt att dubbla el och kontra på gig.
Det blir alltid en stor kompromiss att köra båda i samma stärk med fullständigt olika sound och volym.
Nu har jag funderar om det inte skulle kunna vara lämpligt köra elbasen som vanligt in i stärken och kontran via extern preamp in i effektreturen. Då går ju kontran förbi hela preampdelen i stärken och bör påverkas mindre av elbas-eq.
Funkar det? (stärken är en Aguilar AG500)

OBS, det här är bara för lyssning.
Både kontran och elbasen går via D.I's innan för separata skick till ljudtekniker.
Vill inte ha separata stärkare på scenen och vill inte switcha mellan el och kontra i samma signal (har redan testat en massa varianter och det är alltid en fet kompromiss)
Jag är ju mer novis och så på kontran men gjorde så här på mitt premiärgig i helgen:

Elbas -> EBS MultiComp -> Boss LS-2 A-ingång
Kontrabas -> Line Audio CM3 mikrofon -> ART Tube MP -> Boss GEB-7 -> Boss LS-2 B-ingång

Boss LS-2 utgång till stärk.

Så här såg det ut när jag provmonterade det hemma:
Bild

Du som är rutinerad har säkert redan provat nåt liknande. Man kan ju skippa effekter och eq i kedjan om man vill. Då styr man ju olika volymer på LS -2. Jag valde att ha kompressor på bas och en separat eq till kontra (om det behövdes skära rundgång). Jag har nästan alltid eq på stärken kl 12 på allt utom briljansratten som jag drar ner lite. Fungerade perfekt för mig.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Danne »

Ditt egna förslag borde fungera. Frågan är bara om kretsarna påverkar varandra när man har loopen i parallell-läge? Om de gör det så behöver du nog köra seriellt med en ABY-switch, som switchar mellan send/förstärkarpreamp och kontrapreamp till effektreturen.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av fieldflower »

Det du måste överkomma är ju att effektreturen bryter signalen från försteget.
Men det går ju att lösa med en AB som på A släpper förbi obehandlat från effect send och på B istf försteget släpper in kontrabasens preamp.
Blir lite spagetti om det är en bit mellan spelplats och stärkare, men klart lösbart.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

Tack. Att kombinera har jag testat flera varianter av (Basswitch, Radial Bassbone mfl) men dels behöver jag skicka två signaler till teknikern (har också testat att göra det och sen efter det summera signalen till stärk) men gillar inte att köra kontra och el i samma stärk-eq.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

Ja, det är en variant att kunna switcha utgångar men det blir så många switchar... i en låt har jag två fjärdelar på mig att byta från kontra med stråke till el. Lika spännande varje gång :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av mrbaloo »

Om du skaffar två eq så kan du ha två oberoende eq-inställningar. Eller så köper du någon stärkmodell från Acoustic Image där det finns två kanaler.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

Jo, absolut. Men jag tänkte först se om jag kan jobba med det jag har. Det är som sagt bara för min lyssning ändå. Ut skickar jag separata finfina signaler
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har smått givit upp tanken på att vara praktisk, då det tenderar att bli ganska opraktiskt i längden.
En liten egen kombo till kontran att ställa uppe på elbaslådan (modell mindre) blir ju inte så mycket större, och betydligt mindre kopplande och mekande.

Min lille Quilter är utmärkt för det du tänker på, annars. Den har ingen effektloop, men en dedikerad preamp in på baksidan som gör att du kan köra en bas in i stärkarens preamp och koppla din andra preamp in i baksidan. Du kan köra båda samtidigt om du vill. Inget brytjack av något slag...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av fieldflower »

Kom på att man ju kan köra Y-koppling istf A/B mellan Effect send/return, men då får du förstås mutea grejerna på egen hand.

Om du använder DI från stärken är väl det något att testa var den tappningen sker också, men det BORDE ju vara efter Effect Return så man får med det totala ljudet i DI-uttaget.
Värt att testa iaf...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

Många svar och alternativ på det jag inte frågar om, men det heter ju pratabas :D
Får testa och se om AG500 har brytjack eller inte. Tack för input!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Danne »

Aah, jag tänkte att ljudteknikern var med på noterna, men det är ju kanske inte alltid fallet.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

Danne skrev:Aah, jag tänkte att ljudteknikern var med på noterna, men det är ju kanske inte alltid fallet.
Han har rätt mycket på sitt bord ändå, ju mer man kan underlätta för varandra desto bättre.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av fieldflower »

Trodde nog att jag svarade på exakt det du frågade om...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

fieldflower skrev:Trodde nog att jag svarade på exakt det du frågade om...
Hade missat ditt svar, sorry! Tror vi skrev samtidigt.
Men min kommentar var verkligen inte allvarligt menad, bara roligt med lite surr.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

Min teori höll! Effektreturen bryter inte signalen så då funkar det! Då kan man ställa nivån på den signalen med returnivå-ratten. Så blev toppen tvåkanalig bara så där:D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av BBQV »

Grattis! :tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av fieldflower »

Sedärja. Så lätt brukar det inte vara... :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av mrbaloo »

Toppen!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Danne »

Gött!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av hitman »

Bra tips! Men en fördel, om än kostsam, med att istället köra en preamp typ EBS Microbass II är att den ena kanalen är hög-ohmig, vilket ger lite bättre ljud åt piezo-mickar (om du har den typen av mick på kontran).

Med Microbass och liknande så har man ju lite olika EQ så att man kan balansera mellan elbas å kontra.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Basmagnus »

hitman skrev:Bra tips! Men en fördel, om än kostsam, med att istället köra en preamp typ EBS Microbass II är att den ena kanalen är hög-ohmig, vilket ger lite bättre ljud åt piezo-mickar (om du har den typen av mick på kontran).

Med Microbass och liknande så har man ju lite olika EQ så att man kan balansera mellan elbas å kontra.
Jag har, och har haft, både Basswitch och Radial Bassbone och dom är grymt bra (och ställbar impedans för piezo)
Men jag vill kunna eq'a signalerna olika i stärken för att de ska låta vettiga, samt att i kontrasignalen även kunna blenda in en bandmick jag har hängande i stallet.
Nu blir det istället en Grace Felix till kontran där jag kan blenda kontakt- och bandmik med olika eq, därifrån skickar jag en DI-signal till ljudtekniker.
Elbasen går genom lite olika men slutar i en Tech21 Q-strip och lineas från den till teknikern.
Sen för min egen lyssning skickas de båda signalerna in på input resp. effektretur på min AG500.
Då får teknikern två separata signaler och medmusiker kan även få olika nivå på el och kontra i monitor, vilket inte går om jag går genom en switch som jag gjort hittills. Och jag kan ändå köra med bara en stärk utan att släpa för mycket.
Alla är nöjda och glada! (förutom plånboken som måste slanta upp 12' för kontrapreampen)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Två basar, en stärk. Effektretur?

Inlägg av Roger Hedin »

Svante Henryson lånade min gamla Boserigg på ett gig i Linköping. Han hade en väldigt fin "preamp", egentligen en EQ, som han använde. En Empress, som säkert funkar bra till din "alternativa kanal":
https://empresseffects.com/products/paraeq" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar