När byter jag ut rör i försteget?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av howling_hawk »

Hej gänget,

För kanske tre år sedan köpte jag en Marshall DBS 7400 som har rör i försteget. Jag är osäker på när röret byttes innan. Vad för riktlinjer brukar ni använda för att byta? Vad lyssnar jag efter? Jag använder den nästan bara på spelningar så det är inte varje vecka den får vara med och åka.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av RolleHarris »

Jag hade en Fender Bassman från 1974 som hade originalrören. Den lät fenomenalt. Byt ifall det börjar låta sämre eller sista mär det inte borde. Röret kan bli mikrofoniskiskt och då rasslar det och låter illa. Om förstärkaren låter bra så är det bara att köra :)
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av howling_hawk »

Jag får bara flashbacks till min förra besiktning på bilen då bilbesiktningsmannen bara behövde starta bilen för att höra att jag behövde byta avgassystem. "Hörde du verkligen inte det där?" :x

(Svar nej - jag har ju installerat en ny stereo :evil:)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av funkys**t »

howling_hawk skrev:Jag får bara flashbacks till min förra besiktning på bilen då bilbesiktningsmannen bara behövde starta bilen för att höra att jag behövde byta avgassystem. "Hörde du verkligen inte det där?" :x

(Svar nej - jag har ju installerat en ny stereo :evil:)
Hahaha!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av HirYoshima »

Det kan även vara en idé att byta ut rören om du vill ha en lite annan ljudkaraktär.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av funkys**t »

Nej du behöver i princip inte byta förstegsrör. Men kan hända och du kommer märka det. Det kan tjuta och förs liv. För mig hände det en gång att hela filterdelen och gainen slutade fungera. Ingen ökning eller dist hur jag är vred på rattarna. Då fick jag byta ett av rören.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av Danne »

Håller med föregående talare. Märker du inte av några problem behöver du inte byta. Personligen bytte jag i min Orange AD200B MK2 när det märktes att ljudet gradvis ändrade sig och det lät som trötta slutrör fast slutrören var ok. Förstegsrören var då ca 10 år gamla och hade säkert kunnat spela på i många år till innan de gav upp helt. Jag bytte båda rören samtidigt så om det var första röret eller drivröret som kroknat (misstänker det senare) orkade jag inte analysera eftersom kostnaden ändå inte är stor.
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av howling_hawk »

Det var länge sen jag skruvade isär den, men om jag gör det och tar reda på modellen, kan ni hjälpa mig att lista ut hur ett byte skulle påverka ljdubilden? Jag tror inte att det är något fel på röret, för det låter helt klart bättre när jag blendar in röret på stärkaren kontra ren transistorförsteg.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av HirYoshima »

howling_hawk skrev:Det var länge sen jag skruvade isär den, men om jag gör det och tar reda på modellen, kan ni hjälpa mig att lista ut hur ett byte skulle påverka ljdubilden? Jag tror inte att det är något fel på röret, för det låter helt klart bättre när jag blendar in röret på stärkaren kontra ren transistorförsteg.
Alltså jag vet inte vad du har för rör.. men har man 12AX7-rör kan man få lite snällare output om man byter till 12AU7, har jag fått för mig.

Jag har en rörpreamp-pedal som hade EHX-rör i sig och jag bytte till MesaBoogie, där blev ljudet mycket skarpare och mer distinkt, men det var några år sen nu.

EDIT: Länk: https://www.amplifiedparts.com/tech-cor ... made-tubes" onclick="window.open(this.href);return false;
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av howling_hawk »

Tack så mycket för tipsen!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av Danne »

Din förstärkare har ett ECC83 (annan benämning på 12AX7) original. Signalen går (efter infångsbuffern bestående av en operationsförstärkare) genom röret alternativt genom transistor som du styr med blendratten. Det går att labba men frågan är vad du vill uppnå med ett ev byte? Antar att det är som med oss alla, du vill ha "bättre" ljud. :mrgreen:
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: När byter jag ut rör i försteget?

Inlägg av howling_hawk »

Ja alltså det är nog som du säger. Jag kan nog inte formulera det bättre än att jag vill ha det bättre :D.
Skriv svar