Speaker sim på stärkare?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Micke Lu »

Som sagt jag har inte så stor koll på basutrustning. Finns det speaker sim på stärkare. Jag frågar för undrar hur man linar bas när man kör kraftig dist från en alfa omega. Finns folk som tvingar mig och lina :(
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av fieldflower »

Mycket liknande tråd här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... it=speaker" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Micke Lu »

Ahh tack! Såg den precis men då måste jag köpa en pedal (till) och då antar jag att man drar signalen från en tex omicab direkt till Pa och kopplar förbi stärkaren men jag kanske fattar fel.
Jag vill kunna lina från stärkaren och få skapligt ljud fast jag har mycket dist :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av fieldflower »

Det är nog lite same-same.
DI med dist som DI med dist liksom...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av bjelkeman »

Eller byt Alpha Omegan till den nya Alpha Omega Ultra, som har speaker sim inbyggt.
https://www.darkglass.com/creations/alpha-omega-ultra/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Aslan »

Det finns boxar där du kan skicka en signal med cab sim på till PA samtidigt som en signal utan cab sim till stärken. T ex OmniCabSim eller den jag använder AMT Pangaea CP-100. Funkar kalasbra tycker jag!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Grundström »

Jag har en Linebox med speaker sim som kopplas mellan förstärkare och låda. Då får man med hela kedjan med eventuell slutstegsdist och rörkompression också.

http://www.radialeng.com/jdx48-using.php" onclick="window.open(this.href);return false;

(*edit Och som vanligt med Radial är det grymt bra grejer) :tummenupp:
//Emil
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av bjelkeman »

Grundström skrev:Jag har en Linebox med speaker sim som kopplas mellan förstärkare och låda. Då får man med hela kedjan med eventuell slutstegsdist och rörkompression också.

http://www.radialeng.com/jdx48-using.php" onclick="window.open(this.href);return false;

(*edit Och som vanligt med Radial är det grymt bra grejer) :tummenupp:
300 Watt switch for high-power amplifiers
Undrar vad som händer om man har en förstärkare med högre watt ut? Ser inte ut som det skall göras. Ytterligare en anledning att ha en mindre förstärkare. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Grundström »

bjelkeman skrev:
Grundström skrev:Jag har en Linebox med speaker sim som kopplas mellan förstärkare och låda. Då får man med hela kedjan med eventuell slutstegsdist och rörkompression också.

http://www.radialeng.com/jdx48-using.php" onclick="window.open(this.href);return false;

(*edit Och som vanligt med Radial är det grymt bra grejer) :tummenupp:
300 Watt switch for high-power amplifiers
Undrar vad som händer om man har en förstärkare med högre watt ut? Ser inte ut som det skall göras. Ytterligare en anledning att ha en mindre förstärkare. :)
En sån är väl främst tänkt för att lina rörhäckar, Finns väl ingen riktig anledning att ta DI efter steget på en transistorförstärkare. Det är sant, specat för 300w. Och det är väl headroom på linesignalen som försvinner tillslut. Annat borde inte påverkas. Såg i en annan tråd att TS hade ett gäng rörhäckar, därför tipsade jag om denna. :vinkar:

Och den funkar grymt bra till det den är tänkt för!
//Emil
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Micke Lu »

Grundström skrev:
bjelkeman skrev:
Grundström skrev:Jag har en Linebox med speaker sim som kopplas mellan förstärkare och låda. Då får man med hela kedjan med eventuell slutstegsdist och rörkompression också.

http://www.radialeng.com/jdx48-using.php" onclick="window.open(this.href);return false;

(*edit Och som vanligt med Radial är det grymt bra grejer) :tummenupp:
300 Watt switch for high-power amplifiers
Undrar vad som händer om man har en förstärkare med högre watt ut? Ser inte ut som det skall göras. Ytterligare en anledning att ha en mindre förstärkare. :)
En sån är väl främst tänkt för att lina rörhäckar, Finns väl ingen riktig anledning att ta DI efter steget på en transistorförstärkare. Det är sant, specat för 300w. Och det är väl headroom på linesignalen som försvinner tillslut. Annat borde inte påverkas. Såg i en annan tråd att TS hade ett gäng rörhäckar, därför tipsade jag om denna. :vinkar:

Och den funkar grymt bra till det den är tänkt för!
Tack för svar. Känns som bästa alternativet för mig just nu. Jo jag har ju några rörhäckar och det är väl VBA:n som är för kraftig i såfall! :)
Användarvisningsbild
jesse-kristian
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 04 feb 2016, 15:45
Ort: Göteborg

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av jesse-kristian »

Two notes gör grymma produkter. Deras alternativ till linebox med speakersim tar bara 100w (torpedo captor), och den större modellen torpedo reload i rackformat klarar 150w rms eller 200w Peak. Fördelen med deras produkt är att du kan få ut all rörkräm och ha möjlighet att välja olika lådor, samt att de har ett grymt program som följer med till datorn.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Roger Hedin »

Tommy TKS gav mig förslag på hur att göra om man inte vill skicka spretig diskantsignal via DI till PA.
Om du har tweeter i din låda: skruva upp den till max. Backa diskanten på stärkarn så blir DI-signalen fylligare, och det du får ut ur riggen på scenen låter som om du har skruvat ner tweetern. Har du låda med tweeter: testa att göra så. Då borde inte distsignalen till PA via DI bli så vass heller. Prova... :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Roger Hedin »

jesse-kristian skrev:Two notes gör grymma produkter. Deras alternativ till linebox med speakersim tar bara 100w (torpedo captor), och den större modellen torpedo reload i rackformat klarar 150w rms eller 200w Peak. Fördelen med deras produkt är att du kan få ut all rörkräm och ha möjlighet att välja olika lådor, samt att de har ett grymt program som följer med till datorn.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Jag har en Le Bass; den har en bra högtalarsimulator som enbart funkar på DI och hörlur.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av Grundström »

Micke Lu skrev:
Tack för svar. Känns som bästa alternativet för mig just nu. Jo jag har ju några rörhäckar och det är väl VBA:n som är för kraftig i såfall! :)
Tror nog den pallar VBAn också i normalfallet. Min erfarenhet är att en VBA rätt sällsynt behöver gå för fullt ;-)
//Emil
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Speaker sim på stärkare?

Inlägg av RolleHarris »

Köp en vettig baskaggemick och sen skriver ni i eran rider att basen alltid mickas upp. Då finns det liksom inget för en ljudtekniker att gnälla på
Skriv svar