Känner någon igen elementet.

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Känner någon igen elementet.

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej på er igår så skruvade jag upp en liten högtalarlåda som jag köpte 1999. Jag har använde den några ggr genom åren då det var ok med en liten men brutalt kraftfull låda. Nu tänkte jag vara lite mer noga och försöka ta redan på vilket ohm elementet har.
Effekt ligger säkert runt 150w och det borde vara ett fullrangelement. Jag har googlat hårt utan några vettiga resultat.
Det som står på elementet är Ghost Model NO P-3050. Item NO 13-1214
Någon av er har kanske stött på liknande från samma tillverkare. Jag antar att elementet har 8 ohm men det är bara en gissning.
Tack på förhand.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Känner någon igen elementet.

Inlägg av Eagle Hazze »

Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Känner någon igen elementet.

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har ett avlägset minne att dessa var JBL lookalikes som såldes av Starfelt i Göteborg i forntiden ...

Men jag kan ha fel .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Känner någon igen elementet.

Inlägg av Eagle Hazze »

B-Å Åhs skrev:Jag har ett avlägset minne att dessa var JBL lookalikes som såldes av Starfelt i Göteborg i forntiden ...

Men jag kan ha fel .
Ah du kan ha rätt jag har sett att nära jag söker på Ghost så har det dykt upp långt ner länkar till JBL. Jag trodde det bara var associering av sökmotorn på typ speaker.
Jag kollar vidare på den ingången, Tack B-Å Åhs för spännande info. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Känner någon igen elementet.

Inlägg av Eagle Hazze »

Eagle Hazze skrev:
B-Å Åhs skrev:Jag har ett avlägset minne att dessa var JBL lookalikes som såldes av Starfelt i Göteborg i forntiden ...

Men jag kan ha fel .
Ah du kan ha rätt jag har sett att nära jag söker på Ghost så har det dykt upp långt ner länkar till JBL. Jag trodde det bara var associering av sökmotorn på typ speaker.
Jag kollar vidare på den ingången, Tack B-Å Åhs för spännande info. :D
Har sökt rejält nu några dagar, inte en träff mer än tidigare, så ursprunget är fortfarande dunkelt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Känner någon igen elementet.

Inlägg av strummer »

Jag vet inget om elementet, men impedansen får du lätt koll på genom att mäta resistansen i spolen. Är det en 8-ohmare brukar dc-resistansen ligga runt 6,5-8 ohm, och är det en 4-ohmare runt 3,2-4.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar