Bra, första combo till 14-15-åring?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

I en annat tråd frågade jag lite om val av vettig bas till yngsta sonen och när den snart är köpt, så blir det ju dags att välja lämplig förstärkare.

Den behöver inte vara stor och stark. (Hans gitarristkompis har en liten digitalkombo för 1500:-) Men den ska var bra. Det finns ingen direkt budget. Men den ska vara kul att spela på och ganska mångsidig eftersom han inte har spelat så länge och fortfarande utforska en massa olika stilar, även om han kanske tycker det är roligast att ge sig på System Of A Down, Rage Aginst The Machine och Red Hot Chili Peppers. Men samtidigt tycker han att det är kul med 70-talets soul- och funkbasister.

Jag har ingen koll på små baskombos över huvud taget, så därför frågar jag här så vi får lite alternativ att testa runt emellan. Men det verkar finnas en del kul alternativ som är små och funkar både hemma i källaren och i den lilla replokalen där volymen inte är så hög som på föräldrarnas rep...

Den måste svara tillräckligt bra och kännas kul att spela på. Basen bli antagen en Squier JB VM, Sterling Sub4 Stingray eller något åt det hållet. Den är dock inte utprovad eller vald än.

Tack på förhand!
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av B-Å Åhs »

En EBS Session 60 kanske
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

B-Å Åhs skrev:En EBS Session 60 kanske
Tack.

Den ser intressant ut och är nu på listan över förstärkare att testa.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av mrbaloo »

Om du hittar en begagnad Roland Bass Cube av de senaste modellerna (med COSM-modellering) så är det också mycket bra grejor.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av fieldflower »

Kika på EBS Classic Session 120 också, så räcker den hyfsat till bandsammanhang.
Även 120:an har Aux in och Headphones out, så den är grymt flexibel till hemmaövande även om man vill öva heltyst.
Och räcker den inte till riktigt i bandsammanhang har den även DI out man kan koppla till PA, och tippa den och ha den som egen monitor.

En vacker dag ska jag ha en egen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

Intressant och bra att EBS gillas. Det är kul när roliga fabrikat kan erbjuda något vettigt i mindre portion.

Utan att ha koll på något i prisläget, utan bara genom att gå på känslan för vissa fabrikat och genom att titta på bilder och specar, så har jag vaskat fram de här kandidaterna:

- EBS Session 60 Mk2 (Närmare 5000:- för Session 120 blir nig lite mycket för första förstärkaren)
- Ampeg BA-112 V2 - Ampegs stora försäkrare är ju kul, men frågan är om det hjälper dem att göra en bra liten combo?
- Hartke HD75 - Den verkar ha lite Hartke-teknik i sig och kan kanske vara bra, eller låter den för metalliskt och "high tech" för att vara lite allround?
- GK MB110 - GK känns lite seriöst. Är deras lillebror OK?
- Fender Rumble 100 eller 40. Billiga "analoga" Fender är inte kul till gitarr, men de kanske är duktigare på små basförstärkare?
- TC Electronic brukar stå för kvalité, men gör inte de snyggaste förstärkarna. Hur är deras BG250 212?
- Eden och Mark Bass börjar på närmare 5000:-, så de får nog gå bort av p g a priset.

Jag antar att man bör välja bort allt som har 1x8".
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av fieldflower »

Session 120 brukar kosta 2500-3000 beggat.
Här är en beggad i butik för dryga 3: https://www.blocket.se/gavleborg/Basfor ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
4Sound, så kan säkerligen skickas till närmre 4Sound-butik.

"För mycket" förstod jag inte...;)
Skall han spela med band nån gång är 120 W snarare på gränsen till för lite.
Edit: Men skall den släpas på bussar o.dyl och absolut inte användas i band kanske det är lite otympligt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

fieldflower skrev:Session 120 brukar kosta 2500-3000 beggat.
Här är en beggad i butik för dryga 3: https://www.blocket.se/gavleborg/Basfor ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
4Sound, så kan säkerligen skickas till närmre 4Sound-butik.

"För mycket" förstod jag inte...;)
Skall han spela med band nån gång är 120 W snarare på gränsen till för lite.
Edit: Men skall den släpas på bussar o.dyl och absolut inte användas i band kanske det är lite otympligt.
OK, till de priserna så kan den förstås vara intressant.

Med för mycket menade jag pris och inte kraft. Han är inte med i något band än men han har två gamla klasskompisar som är väldigt duktiga på gitarr och trummor som han kämpar med att komma ikapp så att de kan spela tillsammans.

Så inledningsvis så blir det mest på egen hand. Och om de ska repa, så gissar jag att du kryper in i vår replokal och spelar på våra prylar. Men det är klart att man ska ha sina egna grejer, men första basen och förstärkaren får hamna på någon slags rimlig prisnivå.
Senast redigerad av CarlM den tis 08 maj 2018, 07:27, redigerad totalt 1 gånger.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av fieldflower »

Ja, finna det replokal med grejer att tillgå räcker det ju med en ren sovrumsgrej.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av mrbaloo »

Jag tycker nog att Fenders Rumble-modeller låter jättebra då jag provat dem i butik. Och lätta är de också.
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

fieldflower skrev:Ja, finna det replokal med grejer att tillgå räcker det ju med en ren sovrumsgrej.
Fast samtidigt så måste den vara kul att spela på och för små förstärkare är nog inte tillräckligt kul och ner på sovrumsnivå blir nog inte aktuell eftersom när han spelar i sitt rum så får han köra opluggat eller med lurar för att inte driva sin mor och storebror till vansinne. Den här förstärkaren hamnar i källaren och ska kunna tas med till kompisar och fritidsgård vid behov.

Men jag vi ska definitivt kolla in på 60 och 120w-varianterna av EBSen.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

mrbaloo skrev:Jag tycker nog att Fenders Rumble-modeller låter jättebra då jag provat dem i butik. Och lätta är de också.
OK, då provar vi dem också när vi är ute och provar grejer. Fender brukar ju finnas på många ställen.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av fieldflower »

CarlM skrev:
fieldflower skrev:Ja, finna det replokal med grejer att tillgå räcker det ju med en ren sovrumsgrej.
Fast samtidigt så måste den vara kul att spela på och för små förstärkare är nog inte tillräckligt kul och ner på sovrumsnivå blir nog inte aktuell eftersom när han spelar i sitt rum så får han köra opluggat eller med lurar för att inte driva sin mor och storebror till vansinne. Den här förstärkaren hamnar i källaren och ska kunna tas med till kompisar och fritidsgård vid behov.

Men jag vi ska definitivt kolla in på 60 och 120w-varianterna av EBSen.
Då lutar jag tillbaka på 120:an igen, för att kraften sannolikt behövs.
60 Watt bas är väl on par med 10 Watt gitarr, vilket inte en tonåring i världen håller sig inom.
60 Watt låter högt i butik och sovrum, men äts upp direkt av trummor och gitarr.
Och jag menar inte specifikt EBS:en, utan rent generellt behövs lite kraft om man skall spela med band.
Medlem i PB50+
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av svekke »

Jag har en TC Electronic BG250-115 och gillar den. Mycket ljud och möjlighet att importera TonePrint för att ha ett par effekter förinstallerade. Stor men relativt lätt.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

svekke skrev:Jag har en TC Electronic BG250-115 och gillar den. Mycket ljud och möjlighet att importera TonePrint för att ha ett par effekter förinstallerade. Stor men relativt lätt.
Tack. Då ska vi prova TC också. De finns med olika elementbestyckning 1x12, 1x15, 2x8 och 2x10 för ungefär samma pris. Har du jämfört några av varianterna förutom din 1x15?
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av svekke »

Ursäkta sent svar. Nej, jag hittade min på annons och gillade den direkt, så jag har inte testat andra varianter.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

svekke skrev:Ursäkta sent svar. Nej, jag hittade min på annons och gillade den direkt, så jag har inte testat andra varianter.
OK, tack för svaret. :tummenupp:
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

När vi var och provade ut basar i lördags så passade vi på att prova EBS Session 60 och den imponerade rejält, inte minst tillsammans med den bas han gillade bäst. Så det blir nog antingen en ny Session 60 MkII eller beg Session 120 MkI.

Det kanske är säkrast att köpa nytt när det gäller billiga, kanske lite veka asientillverkade prylar som skakar en del? Demoexet i en av butikerna vi testade i var lite halvtrasigt och man vet ju aldrig vad beggade prylar har varit med om.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av fieldflower »

Å andra sidan har beggade och fungerande prylar bevisat att de inte hade alltför omfattande konstruktionsfel.
Om en beggad pryl funkar som den skall och inte ser misshandlad ut är det inte nån jättestor risk.
Det som skiljer är väl garanti OM det händer nåt.
Man får värdera själv om det är värt sisådär 40% av priset att ha den säkerheten.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

fieldflower skrev:Å andra sidan har beggade och fungerande prylar bevisat att de inte hade alltför omfattande konstruktionsfel.
Om en beggad pryl funkar som den skall och inte ser misshandlad ut är det inte nån jättestor risk.
Det som skiljer är väl garanti OM det händer nåt.
Man får värdera själv om det är värt sisådär 40% av priset att ha den säkerheten.
Visst. Jag blev bara lite tveksam när demoexet i en butik betedde sig lite konstigt. Jag missade en beggad för 1300:- på Blocket. Men dyker det upp någon mer till rätt kurs så kanske jag hugger den. Men samtidigt har det precis kommit en MkII nu med mer lättdriven högtalare, som kan vara kul att ha. Så vi får se. Det finns två beggade 120:or för 3000:- ute. En i butik och en privat. Jag har lite tid på mig tills hans födelsedag, så vi får se vad som dyker upp och om det blir nytt eller begagnat.
Senast redigerad av CarlM den mån 14 maj 2018, 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Berätta hur det går - jättekul att följa!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av CarlM »

fieldflower skrev::tummenupp:
Berätta hur det går - jättekul att följa!
OK, fortsättning följer... :)
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
gunbil
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: sön 10 mar 2013, 06:54
Ort: Eskilstuna

Re: Bra, första combo till 14-15-åring?

Inlägg av gunbil »

Har en EBS Drome Classic som kan bli till salu. En kompetent förstärkare på 150 watt i väldigt bra skick.
Skicka PM om det är intressant.
Skriv svar