Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av CarlM »

Det är en Trace Elliot-topp på väg till mig och jag funderar på vad det finns för högtalare för rimliga pengar som man kan tänka sig. En gammal Trace Elliot 4x10 är kanske det givna valet, men det kanske finns något annat alternativ på budgetnivå som låter snyggt samtidigt som det är rappt och har pondus.

Det behöver inte vara något extremt eftersom den bara kommer att använda i replokal och på mindre spelställen. Så vad finns det för smarta köp där ute?

Genren är rock/hårdrock/"classic rock" (Inte metal) och basen är en MM Stingray när jag spelar och en Epi Thunderbird när sonen lånar den.

OBS! Hemmabyggen är jag inte särskilt sugen på.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
dronnba
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 11:26
Ort: Borgå, Finland

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av dronnba »

Om du kan hitta en/ett par begagnad Trace Elliot 1153 (1x15 200w 8 ohm) så har du allt du behöver. Ganska kompakta, relativt lätta och mycket välljudande. Jag spelade blues, hårdrock och allt möjligt men min och den levererade alltid. Finns också en variant med tweeter, 1153T ifall sådan önskas.
__________________
Fender Roscoe Beck V, Tacoma Thunderchief, Stagg EDB34
Blackstar Fly 3 Bass, GK MB150S, GK 700RB-II
TKS215-900
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av CarlM »

dronnba skrev:Om du kan hitta en/ett par begagnad Trace Elliot 1153 (1x15 200w 8 ohm) så har du allt du behöver. Ganska kompakta, relativt lätta och mycket välljudande. Jag spelade blues, hårdrock och allt möjligt men min och den levererade alltid. Finns också en variant med tweeter, 1153T ifall sådan önskas.
Tack för tipset. Jag var orolig för att 1x15 var för slappt och långsamt på egen hand, men 1153/1153T ska jag kolla efter. Jag är lite inne på Trace Elliot, dels eftersom det är helt ute och då passar det ju bra när man behöver få fram en rigg till rimliga pengar. :)

Men jag är också intresserad eftersom det bästa live-basljudet jag har hört var Roger Glovers ljud i Halmstad, sommaren 96. (Jag stod nära och hörde direktljudet.) Så det kunde vara lite kul att spela på Trace ett tag, innan det är dags för något som får kosta lite mer.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av blackparkas »

Ang 15" så beror det heeeeeelt på vad man hittar för 15"...

Har haft ett par Mesa 1x15, en gammal Mesa 215 och har nu en nyare PH215.
Även haft t.ex. Marshall JCM800 2x15.
Finns inget slappt och långsamt med någon av dem.

Trace skulle jag ju hålla mig långt ifrån om jag skulle lira metal, och framförallt deras lådor skulle jag hålla mig ifrån oavsett vad jag skulle lira.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av Danne »

Ja nu är ju smaken som baken och det kan ju vara så att det är något fel på mig. I princip hela 90-talet upplevde jag att den vanligaste "professionella" backlinen var just Trace Elliot, dvs när en hyfsat proffsig ljudfirma stod för backline. Tyvärr upplevde jag att Trace-riggarna gav ett platt, torrt ljud som inte gick ratta bort. Det bästa ljud jag kunde få ur Trace var när jag en gång spelade i en preamp/slutstegs-kombination in i en gammal Acoustic-låda. Detta fick mig att skylla det mesta på just lådorna. Dock kan väl tilläggas att jag senare spelade i en Trace 4x10" och den lät snarare floff/tjoff dvs väldigt oartikulerat istället oavsett om jag använde en Marshall JCM800 eller Sunn 1200S. Summa summarum, jag har inte känt köpsug efter Trace Elliots högtalarlådor eller transistorförstärkare.

Du skulle kunna spana in Peavey TVX-lådorna. Har en 1x15" hemma som låter väldigt bra, dvs fylligt, men ändå artikulerat. Dock har jag bara haft den hemma så jag har inte blåst på så hårt med den. De har också generellt bra omdömen vad jag sett.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av hitman »

Vi som var med på PB-träff hos TKS för ett par år sedan fick (till vår förvåning) lära oss att Storleken inte har någon betydelse :wink:

Jag, och flera med mig, hade uppfattningen att 15"-tummare gav mera botten och 10"-tummare var rappare och gav ett fastare ljud. Vi hade fel, eller snarare - det kan stämma men kan lika gärna vara tvärtom!

Det är snarare elementets slaglängd och effektivitet som avgör ljudet. Så du bör nog kolla runt lite fritt och testa vad som passar din topp.

Själv kör jag på TKS entolvor som tål mycket, låter riktigt bra, tar liten plats och är lätta att bära.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av Rut66 »

Var i landet bor du?
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av CarlM »

blackparkas skrev:Ang 15" så beror det heeeeeelt på vad man hittar för 15"...

Har haft ett par Mesa 1x15, en gammal Mesa 215 och har nu en nyare PH215.
Även haft t.ex. Marshall JCM800 2x15.
Finns inget slappt och långsamt med någon av dem.

Trace skulle jag ju hålla mig långt ifrån om jag skulle lira metal, och framförallt deras lådor skulle jag hålla mig ifrån oavsett vad jag skulle lira.... :D
Ha, ha. Det blir varken metal eller B-strängar, i alla fall ingen modern metal utan mer åt hårdrock/rock-hållet

Jag har inte hängt upp så mycket på storlekar, utan vill han något som funkar och basisten i det bandet jag spelar gitarr i har en likadan bas som jag har och en nästan identisk topp och hans Trace 4x10" funkar fint och som jag skrev ovan så är det bästa jag hört ett par stackar med 4x10" + 1x15". Så därför var jag eventuellt lite intresserad av en Trace 4x10 eftersom de verkar ligga lågt i pris också. Men jag behöver bara något som inte springer iväg för mycket i pris och som ändå är kul att spela. Men tanke på musikstil så är tydlighet viktigare än avgrundmuller även om båda egenskaperna förstås är kul, men om bestyckning är 4x10, 2x10, 1 x15 eller 2x12 med eller utan diskantelement spelar ingen roll om bara högtalaren levererar.
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av CarlM »

Rut66 skrev:Var i landet bor du?
Jag bor i Borås, men reser en del i jobbet och är i Göteborg en hel del.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av CarlM »

Danne skrev:Ja nu är ju smaken som baken och det kan ju vara så att det är något fel på mig. I princip hela 90-talet upplevde jag att den vanligaste "professionella" backlinen var just Trace Elliot, dvs när en hyfsat proffsig ljudfirma stod för backline. Tyvärr upplevde jag att Trace-riggarna gav ett platt, torrt ljud som inte gick ratta bort. Det bästa ljud jag kunde få ur Trace var när jag en gång spelade i en preamp/slutstegs-kombination in i en gammal Acoustic-låda. Detta fick mig att skylla det mesta på just lådorna. Dock kan väl tilläggas att jag senare spelade i en Trace 4x10" och den lät snarare floff/tjoff dvs väldigt oartikulerat istället oavsett om jag använde en Marshall JCM800 eller Sunn 1200S. Summa summarum, jag har inte känt köpsug efter Trace Elliots högtalarlådor eller transistorförstärkare.

Du skulle kunna spana in Peavey TVX-lådorna. Har en 1x15" hemma som låter väldigt bra, dvs fylligt, men ändå artikulerat. Dock har jag bara haft den hemma så jag har inte blåst på så hårt med den. De har också generellt bra omdömen vad jag sett.
Det finns säkert en god anledning till att märket i praktiken dött och andrahandsvärdet är lågt. :) Hade den nuvarande budgeten varit högre (vilket den kommer att vara nästa gång), så hade det nog blivit något helt annat.

Peavey var lite otippat, men det får jag försöka kolla upp.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av CarlM »

hitman skrev:Vi som var med på PB-träff hos TKS för ett par år sedan fick (till vår förvåning) lära oss att Storleken inte har någon betydelse :wink:

Jag, och flera med mig, hade uppfattningen att 15"-tummare gav mera botten och 10"-tummare var rappare och gav ett fastare ljud. Vi hade fel, eller snarare - det kan stämma men kan lika gärna vara tvärtom!

Det är snarare elementets slaglängd och effektivitet som avgör ljudet. Så du bör nog kolla runt lite fritt och testa vad som passar din topp.

Själv kör jag på TKS entolvor som tål mycket, låter riktigt bra, tar liten plats och är lätta att bära.
TKS hade jag aldrig hört talas om. Är den den lilla smidiga S112 http://www.tks.se/tks.se/_s112.htm" onclick="window.open(this.href);return false; du har?
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av CarlM »

Jag kanske ska lägga till att jag inte gillar TEs grafiska eq utan den måste vara urkopplad och pre-shape inkopplad, då kan de låta OK, i alla fall med de tre basar jag har provat med TE (PB, BB och Stringray)
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av mågis »

412. Har en Mesa Traditional Powerhouse 412 och jävlars vad den levererar...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av hitman »

CarlM skrev:
hitman skrev:Vi som var med på PB-träff hos TKS för ett par år sedan fick (till vår förvåning) lära oss att Storleken inte har någon betydelse :wink:

Jag, och flera med mig, hade uppfattningen att 15"-tummare gav mera botten och 10"-tummare var rappare och gav ett fastare ljud. Vi hade fel, eller snarare - det kan stämma men kan lika gärna vara tvärtom!

Det är snarare elementets slaglängd och effektivitet som avgör ljudet. Så du bör nog kolla runt lite fritt och testa vad som passar din topp.

Själv kör jag på TKS entolvor som tål mycket, låter riktigt bra, tar liten plats och är lätta att bära.
TKS hade jag aldrig hört talas om. Är den den lilla smidiga S112 http://www.tks.se/tks.se/_s112.htm" onclick="window.open(this.href);return false; du har?
Japp! Helt fantastisk liten best.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Lämplig högtalare till en Trace Elliot-topp?

Inlägg av hitman »

mågis skrev:412. Har en Mesa Traditional Powerhouse 412 och jävlars vad den levererar...
Fyrtolvor är fräna. fast kanske inte så "budget"..?
Skriv svar