Tips på bra 12 tummare

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Hej

Letar efter tips på bra 12-tums element. Ska sättas i en gammal sluten låda. 2 st 12or och totalt motstånd 8 ohm. Alltså måste det vara antingen 4 ohmare eller 16.

Av detta förstår ni säkert att det inte är någon jakt efter något optimalt ljud. Det ska vara till ett lo-fi projekt.

Därmed inte sagt att det inte är intressant att göra det hela så bra som möjligt.

För att addera till jobbigheterna så ska det köras en bas stämd i H genom den och ett helt gäng vintage-stärkare (en åt gången...dock...)

Tar tacksamt emot tips och erfarenheter. Har googlat till förbannelse utan att hitta så mycket att välja bland.

Mvh. Andreas
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av Roger Hedin »

Du verkar ha målat in dig i ett hörn. Låga B i en sluten låda driven av gamla vintage-häckar som knappast reproducerar något under en vanlig gitarr med något så när värdighet. Jag skulle säga att projektet är dömt att misslyckas på förhand. Tyvärr.

Gamla vintage-häckar är gjorda för fyrsträngad "basgitarr" med emfas på gitarr...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av BBQV »

Jag har ett par Fane Sovereign 15-400 i slutna lådor. De låter precis som jag vill och levererar rejält med tryck. Det borde finnas tolvor i samma serie med liknande specar. Inte var de farligt dyra heller.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Tackar för tipset på Fane. Verkar bra men dock ont om 4 eller 16 ohmare.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av Roger Hedin »

BBQV skrev:Jag har ett par Fane Sovereign 15-400 i slutna lådor. De låter precis som jag vill och levererar rejält med tryck. Det borde finnas tolvor i samma serie med liknande specar. Inte var de farligt dyra heller.
...och du är en ivrig anhängare av den låga B-strängen, käre BBQV. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av BBQV »

Vad är det för moderniteter? Jag stämmer ner en 1/2-ton och använder D-tuner, där går gränsen.
34”, skruvad hals och passiv elektronik. Sån är jag.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av Roger Hedin »

BBQV skrev:Vad är det för moderniteter? Jag stämmer ner en 1/2-ton och använder D-tuner, där går gränsen.
34”, skruvad hals och passiv elektronik. Sån är jag.
:kär: :kär: :kär:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av Roger Hedin »

Jag skulle definitivt utöka arsenalen med en låda som är anpassad för låga frekvenser, en som klarar av att hantera låga B i paritet och balans med den slutna lådan. Annars är risken att det blir en tämligen anemisk rigg. Då blir det kanske lättare att hitta element till den låda du redan har...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Roger

Jo, planen är att köra två bas-kanaler. Den ena ren till två femtontummare och den andra sista till de två 12tummarna.

Det är alltså 2x12 lådan som behöver element och lådan ska bli 8 ohm.
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Sorry. Den andra distad menade jag såklart.
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Från olika förstärkare alltså...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av Roger Hedin »

Det förklarar ju saken...
Jag körde under ett antal år bi-amp med två EV 115-lådor i botten och en liten Marshall 2x12 till toppen, men med samma stärkare, en Gallien Krueger MB800. Dock inte med "ren plus skitig". Däremot kör jag "delat utan delningsfilter" med min Fender Bass VI, bassignalen in i en Basswitch-preamp och in i vilken basstärkare som helst jag har redo, och "gitarrdelen" av signalen via Basswitchens effekt loop send in i en Boss Katana 50-watts kombo ställd på lite "crunch" och reverb, slapback-eko och/eller vibrato. Det behövs ingen större stärkare för den delen av signalen, då all tyngd ligger i basen. Jag har inget delningsfilter, utan skruvar bara bort basen på gitarrkombon.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Tack för alla snabba tips och funderingar.

Nån som har nåt konkret tips på 12or, 4 eller 16 ohm. De får gärna låta så mycket vas som möjligt....
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Och återigen menade jag ju såklart bas....
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av gthyni »

Jag skulle titta på Celestion BN12
https://celestion.com/product/164/bn12300s_4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Neodyniummagnet är lätt och effektiva, fast priset kanske är i högsta laget för dina behov
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av hitman »

Eminence Beta-12 tycker jag är väldigt bra och prisvärda, vet dock inte om de görs annat än 8 Ohm.

Jag är ingen expert men det borde inte vara uteslutet att få en sluten låda att hantera H-strängen? Slutna låddor är inte lika effektiva som basreflex men ger väl i princip lite rakare avtrappning av frekvenskurvan och lite fastare ljud eftersom luften inne i lådan fungerar som ljuddämpare?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Tusen tack för tipsen. Kan alltid kolla med eminence om de kan fixa en 4ohms variant har jag hört.

Nån annan som känner till några högtalar-tillverkare som kan möta specifikationerna?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av B-Å Åhs »

För att en sluten låda ska spela bas i ca 30Hz ( H-sträng ) så krävs extrem slaglängd och mycket låg resonansfrekvens förutom att andra parametrar skall stämma. Denna typ av element har ofta låg känslighet och kräver således dyra och stora förstärkare.

Men det är ju en fråga om budget ....

Eminence LAB12C börjar närma sig vad du vill ha http://www.eminence.com/speakers/speake ... el=LAB_12C" onclick="window.open(this.href);return false;
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av hitman »

Var bor du någonstans? Kan finnas Pratabasare i närheten som har prylar att provköra?
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Bor i Malmö-området. Tar som sagt tacksamt emot alla tips. Självklart hade det varit kul att åka o lyssns/testa olika lösningar.
mrhat
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 08 sep 2017, 22:55

Re: Tips på bra 12 tummare

Inlägg av mrhat »

Av olika anledningar hamnade projektet på is. Men nu är det dax igen. Tar fortfarande tacksamt emot alla tips.
Skriv svar