Effekttålighet i parallellkoppling?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basola
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 19:39
Ort: Karlskrona

Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Basola »

Hej!
Har en fundering: går det att veta ungefär vad en högtalarkombination pallar i fråga om watt?
Har fyra TKS entolvor, 2 1126 och 2 vanliga 112. Om 1126 står det på Tommys sidor:

"Till skillnad från övriga sortimentet är 1126 inte lika lättdriven vilket ställer lite större krav på förstärkaren, men en eller två 1126 trivs bra med förstärkare som ligger uppåt 1000W @ 4 ohm, och med en kraftfull förstärkare är det inga problem att spela starkt.
Specifikationer (förklaring till specifikationer):
Impedans: 8 ohm
Effekttålighet: 450W RMS
Rekommenderad förstärkareffekt: 250-600W RMS @ 8 ohm"

Om jag fattat nåt rätt så blir motståndet 2ohm när man kopplar ihop dessa högtalare, dvs man bör ha en starkare som pallar detta för det första. När det sida kommer till wattantalet som denna kombo kan palla känns det svårt för mig att reda ut.
För att förenkla något kan man ju börja fundera hur det kan förhålla sig om man hade 4 1126'or då dessa specar står ovan. Någon som har en fundering i detta ämne.
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Användarvisningsbild
Basola
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 19:39
Ort: Karlskrona

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Basola »

ehhh...inte för att man alltid gillar autokorrektion inte...(tredje stycket):

....dvs man bör ha en stärkare som pallar detta för det första. När det sedan kommer till wattantalet...

ja, ni fattar nog...
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av fieldflower »

En låda tål ett watt-tal oavsett huruvida förstärkaren spelar på full eller halv effekt pga total impedans.
Om lådan tål 450 W så tål den 450 W....

Total impedans och total effekt (för transistorstärk) är den andra komponenten...
(Rörstärkare och klass D-stärkare är en helt annan potatis - nedan gäller bara klassiska transistorstärkare.)

Kopplar du in en 8 Ohm låda till en stärkare som tål 4 Ohm kommer du få ut ungefär halva effekten.
Parallellkopplar du 2 såna lådor till samma stärkare får du ut hela effekten, men eftersom det är 2 lådor som delar på effekten får lådorna fortfarande ungefär halva effekten var.
För den första lådan är det alltså ingen reell skillnad i hur högt den spelar om den är ensam eller får en kompis - det blir halva effekten hursomhelst. Den stora skillnaden är att konarean dubblas, vilket är en klart märkbar skillnad.

Däremot om man börjar labba med ännu fler lådor kan man få lite andra beteenden...
Om vi tar samma exempel, lådor på 8 och stärkare som tål 4, så kan man seriekoppla 2 parallella, vilket leder en tillbaka till totalt 8 Ohm igen. MEN nu är det 4 lådor som delar på halva effekten, så nu kommer varje låda spela rejält lägre än om de var 1 eller 2.
Kanske inte alls är dumt om man vill ha mycket konarea och spelade på "ettan" så man hade hur mycket effekt över som helst, men generellt inget man kanske vill...?

Om förstärkaren tål 2 Ohm blir det också lite annat, men det är samma principer som för 1 eller 2 lådor.
1 st 8-låda ger 1/4 av effekten.
2 st 8-lådor ger 1/2 av effekten, men varje låda får hälften var, dvs 1/4 av förstärkarens effekt.
4 st 8-lådor ger full effekt, men fortfarande 1/4 var.
Så för att "bottna" 4 x 450 skall stärkaren hålla sig sisådär under 1800 W. Även om man har en sådan stärkare undrar jag verkligen om man bottnar den...? :lol: ;)

Lite hjälp på traven...? Eller missade jag frågan helt och hållet?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basola
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 19:39
Ort: Karlskrona

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Basola »

Hej!
Tack för ett utförligt svar!
Mitt I prick avseende mina funderingar(tror jag...); så om min stärkare levererar 1000 W i 2ohm så har jag hyfsat "headroom" med 4 1126 då de får 250 W var och klarar 450 W...(?)
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av fieldflower »

Precis. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av mågis »

Basola skrev:Hej!
Tack för ett utförligt svar!
Mitt I prick avseende mina funderingar(tror jag...); så om min stärkare levererar 1000 W i 2ohm så har jag hyfsat "headroom" med 4 1126 då de får 250 W var och klarar 450 W...(?)
Ja, det finns gott om headroom i varje enskild högtalarlåda.
Nej, du har tvärslut på headroom (eller marginal om man så vill) i förstärkaren.
Minsta mankemang och förstärkaren blir för varm.
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Basola
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 19:39
Ort: Karlskrona

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Basola »

...så för att gardera/rusta sig bäst(för 4st 1126) bör man ha ett stereosteg(som klarar 2 ohm?) med 800 W i vardera kanalen i 4ohm och separat preamp som går till bägge kanalerna(går det?) på stereosteget...?
Fan va krångligt det lät...
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av fieldflower »

Nja, att koppla precis lagom impedans kan man nog inte beteckna som att vara på gränsen.
Stärkartillverkaren lär ju ha definierat lägsta last med lite marginal...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basola
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 19:39
Ort: Karlskrona

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Basola »

Så, med försök att inte låta gnällig(har ju snappat en del i diskussionen så långt :shock: ): vad vore en optimal lösning i stärkarväg vad gäller 4st 1126'or? Jag menar stärkare som klarar mindre än 2 ohm har jag aldrig hört talas om, de flesta 1126'or på marknaden är (väl?) på 8 ohm. Jag tror mig ha hört talas om de som kör fler än 4st 1126'or. Hur kopplar man då så att det blir riktigt med kräm och inte bara större membranyta och mer flyttad luft? Stereosteg? Flera slutsteg? Jag har för mig att jag börjat ana att det oxå handlar om hur man drar kablar i lådorna(serie) och att man därigenom kan lura upp ohmtalet med att koppla några i serie(eller?) men då är man ju kanske tvungen att gå på nytt och då oxå lite dyrare...eller dra nya själv...
...trist att vara den enda som inte fattar :roll:
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av fieldflower »

Det kan vara lite trassligt...

För att få ut så mycket som möjligt skall man försöka pricka in förstärkarens minsta angivna last.
Så om förstärkaren enligt etikett/manual klarar 2 Ohm kan man köra på det.
Och har man då 4 st 8-lådor kan man parallellkoppla dem till 2 Ohm.
Inget konstigt.

Råkar man på en stärkare som klarar 8 Ohm kan man serie+parallellkoppla 4 st 8-lådor till 8 Ohm.
Funkar fint det också.

Sen det här med kräm och konyta och sånt...

Förstärkaren bryr sig inte om hur många lådorna är, utan den pumpar ut effekt i enlighet med hur mycket totala impedansen är.
Så mest kräm får man genom att matcha impedans.

Och om man kopplat lådorna så att de får lika mycket effekt (inte konstiga kopplingar med 1 i serie efter 2 st parallella, etc) så får alla lådor dela broderligt på totala effekten.
Men nästan oavsett hur man kopplar så får varje låda ungefär samma effekt, iom att effekten ökar då impedansen minskar. Som mitt exempel att om 1 låda ger 25% av effekten så ger 2 parallellade lådor 50% av effekten, men eftersom de delar på den får varje låda fortfarande 25% av effekten.
Så det man gör är att addera konyta. Det låter tråkigt men är inte det. Det är ju samma volymökning som att ställa dit en till stärkare med låda som spelar på samma volym...

Så vill du köra med 4 st lådor är det mest optimala att hitta en stärkare som klarar 2 Ohm.
Då har du dessutom flexibiliteten att spela med 1, 2, 3 eller 4 lådor precis som du vill, eftersom stärkaren såklart även klarar högre impedans.
Volymskillnaden blir bokstavligt som att bara ta bort en låda i taget, eftersom kvarvarande lådor kommer spela ungefär lika starkt per låda oavsett hur många kompisar den har inkopplat...
Total impedans:
- 1 låda = 8 Ohm
- 2 lådor = 4 Ohm
- 3 lådor = 2,67 Ohm
- 4 lådor = 2 Ohm

Näst bäst vore att ha en stärkare som klarar 4 eller 8 Ohm. Rörstärkare brukar ju ha 2 lägen.
Du behöver såklart bara 8 Ohm för att spela med full effekt med 4 st 8-lådor, men är det ställbart även till 4 har du lite fler möjligheter:
- Bara 1 låda = 8 Ohm.
- 2 Lådor parallellt = 4 Ohm.
- Alla 4 Lådor, men nu 2 serier parallellkopplade = 8 Ohm. Blir lite trassligare med serie-boxar men inget konstigt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Danne »

Min fråga blir: Behöver du verkligen alla 1000W eller handlar det bara om att du vill känna tillfredställelsen av att din rigg är optimerad?
Användarvisningsbild
Basola
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 19:39
Ort: Karlskrona

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Basola »

...vad var det där sista? Hörde inte riktigt... : )) Nja, sällan så stora scener...ofta ute dock, ibland inte helt optimalt med backline, tänkte ett par lådor runt trummisen och två till mig själv. Vi står som värdar för en liten "trädgårdsfestival" där vi bjuder in polarna och lite gästartister och då har det vid några tillfällen varit lite skralt med botten på sina ställen på scen. Har väl oxå kommit till ett läge i livet där man i mindre utsträckning behöver vara så orolig för om man har råd eller inte...repar dock mest i lurar(!) och det största vi gjort, för c:a 3 år sedan med symfoniorkester( check out link: freudianslippers.se), då hade vi alla "in-ear" och jag "linade" direkt.....så visst...men basen måste höras!!! :nickar:
Kanske något som TC Electronic's Blacksmith...? Får leta vidare, nu mycket klokare; Tack!
Ola
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 10:44
Ort: Umeå

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av BaktaktsBilly »

En annan variant kanske kan vara att ha två förstärkare som fixar 500-1000W@4 Ohm, splitta signalen efter pedalbord/bas med en Lehle P-split eller nåt (tranformatorisolerat iaf). En placerad vid trummisen och en till dig eller hur ni nu lägger upp det. Alternativt en preamp som du matar till två olika slutsteg. Samtidigt låter två likadana riggar med några meters mellanrum som en en potentiell fasfest (alltså inte av den bra varianten).

En "liten" trädgårdsfestival där det behövs 1000W och fyra 1126? Hur stort är PA:t då? =)
Användarvisningsbild
Basola
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 19:39
Ort: Karlskrona

Re: Effekttålighet i parallellkoppling?

Inlägg av Basola »

...den kallas "världens Minsta Jätteträdgårdsfestival" o trädgården är jätteliten. men det blir ändå tre separata PA'n för att sprida de högre frekvenserna. Basen "bär" ju runt på ett annat vis. Inget inträde o alla är välkomna; lättare stol/filt,mat o lite dricka så blir det oftast en trevlig kväll. typ 150-250 pers...tror det landar på en 6-7000W...det är ju en sån helvetes massa prylar...vi håller på i tre dar och kopplar upp o ner...puh! Men det é ju roligt att lira...
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Skriv svar