Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Höffe mustang
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 jan 2020, 17:24

Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av Höffe mustang »

Spelar på en Mustang och Höfner 500/1.
Repar hemma på en Roland cube och det funkar förträffligt både med och utan lurar.Nu ska vi ut och köra lite gigg i pubmiljö,små oansenliga ställen med kanske Max 50-100pers.
Vi lirar vanlig bluesrock lite Beatles mm.
Har egentligen ingen aningen vad man måste ha i storlek för att kunna höras? Gillar en fet botten och tyngd i basen,är inte så mycket för slap-bas men beundrar dom som kan:) ett ”vintagesound” kan man säga.Combo el stack? Tior eller 15 i högtalarväg? Budgeten är väl ganska skral men maxar med 6000kr.Drömmen vore naturligtvis en Ampeg classic el fender bassman men spelar inte in så mycket pengar:) tips och råd välkommet.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av BBQV »

Ampegs PF-serie är bra och prisvärd. En PF500 och en PF210HE kostar runt 5-6000kr begagnat.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av blackparkas »

Svårt att få till nån fet botten alls om det bara ska vara stärkare och inte ut i PA:t
Isåfall krävs, enligt mig, riktigt feta stärkare.

Om man däremot inte behöver jättefläsk och kanske kan line:a ut basen så kan man ju komma betydligt billigare undan.
Nån gammal Hartkelåda eller nåt går ju att få tag på väldigt billigt.
Själv har jag en Hiwatt 4x10 som är rätt krallig som ska säljas för 2000 spänn.
Då har man 4000 spänn över till en fläskig topp.
Det bör räcka.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av Geddan »

Varför skulle du slippa undan att bli ruinerad.
Ska du ha det bättre än oss andra? :shock:
Senast redigerad av Geddan den tor 30 jan 2020, 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av hitman »

Lägg upp en annons här på PB under "köpes". Kolla vad dina bas-kollegor kan erbjuda för begagnat, du får säkert en del frestande förslag.

10" eller 15" tum är en svårare fråga att svara på. Det finns 10"-tummare med mer bas än vissa 15"-tummare. Över huvud taget så tror jag att vi har en tendens att övervärdera betydelsen av förstärkaren och undervärdera betydelsen av högtalare. Effekttålighet, verkansgrad m.m. har nog större betydelse än man tror.

Jag gillar EBS. Den här är en riktigt bra och mycket välljudande förstärkare:

viewtopic.php?f=9&t=90985

Fast då har du bara en tusenlapp kvar att köpa låda för. Men den här för 3500 skulle jag rekommendera, och då har du 2500 kvar att köpa låda för (entian i samma annons kan vara lite för liten för att få "fläsk"):

viewtopic.php?f=9&t=91113

Tänk på att om du köper en låda på 8 Ohm så får du "bara" ut runt hälften av effekten i de flesta stärkare (brukar vilja ha ner till 4 ohm). Så en låda på 4 ohm eller två på 8 ohm vardera ger mer.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av Geddan »

hitman skrev: tor 30 jan 2020, 11:51 Jag gillar EBS. Den här är en riktigt bra och mycket välljudande förstärkare:
Tycke och smak. IMO är ju EBS rätt långt ifrån "vintagesound". :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Höffe mustang
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 jan 2020, 17:24

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av Höffe mustang »

:lol:
Geddan skrev: tor 30 jan 2020, 11:40 Varför skulle du slippa undan att bli ruinerad.
Ska du ha det bättre än oss andra? :shock:
Höffe mustang
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 jan 2020, 17:24

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av Höffe mustang »

Sant! Det tänkte ja inte på:)))
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av Danne »

En vettig förstärkare som ger mycket pengar över till högtalarlåda: https://vend.se/521479-hartke-lh-500-med-case
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av lekamen »

Höffe mustang skrev: ons 29 jan 2020, 17:47 Spelar på en Mustang och Höfner 500/1.
Repar hemma på en Roland cube och det funkar förträffligt både med och utan lurar.Nu ska vi ut och köra lite gigg i pubmiljö,små oansenliga ställen med kanske Max 50-100pers.
Vi lirar vanlig bluesrock lite Beatles mm.
Har egentligen ingen aningen vad man måste ha i storlek för att kunna höras? Gillar en fet botten och tyngd i basen,är inte så mycket för slap-bas men beundrar dom som kan:) ett ”vintagesound” kan man säga.Combo el stack? Tior eller 15 i högtalarväg? Budgeten är väl ganska skral men maxar med 6000kr.Drömmen vore naturligtvis en Ampeg classic el fender bassman men spelar inte in så mycket pengar:) tips och råd välkommet.
Jag har just en Ampeg Portaflex-rigg som jag inte har ett jättebehov av. PM.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av hitman »

Geddan skrev: tor 30 jan 2020, 12:32
hitman skrev: tor 30 jan 2020, 11:51 Jag gillar EBS. Den här är en riktigt bra och mycket välljudande förstärkare:
Tycke och smak. IMO är ju EBS rätt långt ifrån "vintagesound". :roll:
Beror på vilken du menar. Min underbara Classic 450 gick att ratta in ett riktigt bra "gammalt" ljud, jag har inte testat Classic 500 men utgår från att den låter ungefär likadant.

Däremot är väl inte 350 det första man ska titta på om man vill ha det ljudet, medges. Men det var ett väldigt attraktivt pris på den, enligt min mening, så jag länkade ifall begränsad budget medför att man får kompromissa lite med ljud-idealet.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av whatawaste »

Köp begagnad kvalitetsrigg så får du tillbaka pengarna när du tröttnat och vill byta. Kostnad noll, men lite mer pengar låsta ett tag... :tummenupp:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av bazzilla »

Roland cube låter väl inte jätte mycket vintage, kan du tumma på idén om vintage ljud så finns det gott om prisvärda stärkare med mycket botten. Kanske räcker pengarna till att även köpa en pedal/preamp som ger lite karaktär.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av Janne »

Du kan köpa min Warwick+Hartke+sansamp om du vill. Räcker gott till, inte direkt något vintageljud i förstärkaren men kör man via sansampen och bara använder mastervolymen på förstärkaren låter det riktigt bra. Kanal 1 på sansampen fungerar inte av någon anledning men det finns 5 programmerbara kanaler som funkar. 3000 riksdaler.
Bild
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vad ska man köpa utan att bli ruinerad?

Inlägg av hitman »

Janne skrev: lör 01 feb 2020, 12:38 Du kan köpa min Warwick+Hartke+sansamp om du vill. Räcker gott till, inte direkt något vintageljud i förstärkaren men kör man via sansampen och bara använder mastervolymen på förstärkaren låter det riktigt bra. Kanal 1 på sansampen fungerar inte av någon anledning men det finns 5 programmerbara kanaler som funkar. 3000 riksdaler.
Bild
Woah, 3000 kr för allt det där, det skulle jag anse som prisvärt. Och det ser ut att vara fläskiga grejor!

Det sitter ett litet otäckt diskanthorn i hörnet, men det kan man ju koppla bort :nickar:
Skriv svar