Tom

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Tom

Inlägg av Tom »

Halloj,

Efter några veckors smygande på forumet tänkte jag att det kanske var dags att presentera sig lite kort.

För de som undrar befinner jag mig i Malmö och är mellan 22 och 24 år gammal. Första gången jag spelade bas var när jag gick i högstadiet och sedan var det svårt att släppa taget.

Konstigt nog var min första bas jag själv köpte en bandlös Fender jazzbas. Körde med den i mitt första band som var ett, från början Ska-band, som sedan övergick i experimentell Dub och Bossa-stuket.

Efter detta blev det hårdpop i stil med the Who, Kinks och där mycket influenser kom, enbart, från låten Helter Skelter. Under denna tiden körde jag på en Epiphone Thunderbird.

Efter detta blev det ett par år där jag slutade spela. Jag kom över en Fender Jazzbas -76 som jag sedan sålde(ni får lov att hata mig över detta, jag klandrar er inte).

Hösten 2006 blev jag trött på att inte spela och slängde ihop ett band, efter ett antal ändringar i lineupen är vi idag ett komplett band. Jag kör idag på en Yamaha BB414 bas med en Ashdown 300-MAG topp med tillhörande låda.

Eftersom jag inte spelade på ett antal år kan jag konstatera att jag har glömt en del 'basic' grejer när jag spelar. Har ibland svårt att komma på basgångar(när jag väl hittar dem blir det mest pop av det hela, vilket inte passar in i musiken jag nu spelar). Men förhoppningsvis löser detta sig efterhand.

Ni får gärna lyssna/kommentera och även hjälpa mig att komma på lite nyskapande/'bättre' sätt att spela genom att ta en tid för att lyssna på mitt band: http://www.myspace.com/faraboveband
Jag vet inte vilken/vilka stilar ni som befinner er på forumet spelar, men vad jag har läst rör det sig om allt mellan himmel och jord. Mitt band är tungt influerat av post-rock/alternativ-rock och hardcore.

I vilket fall som helst, efter många månaders letande har jag nu hittat ett forum för bas(som dessutom innehåller vettiga människor och vettiga synpunkter på saker och ting) och hoppas att vi får tillfällen att utbyta erfarenheter o.s.v

Chip!
/Tom
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Inlägg av Johan_ »

Välkommen!

Gick du på Estet i Trelleborg?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Välkommen!!

Basgångar brukar lösa sig. Det är värre när gitarrister försöker göra basgångar..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Johan_ skrev:Välkommen!

Gick du på Estet i Trelleborg?
Tackar, tackar.

Ja, det gjorde jag!
Det är värre när gitarrister försöker göra basgångar..
Haha, så sant så.
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Inlägg av Johan_ »

Tom skrev:
Johan_ skrev:Välkommen!

Gick du på Estet i Trelleborg?
Tackar, tackar.

Ja, det gjorde jag!


Känner igen dig, tror jag gick nått/några år innan dig där, tror det var min Thunderbird du hade innan :)
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Känner igen dig, tror jag gick nått/några år innan dig där
Du som gick Samhäll/Estet(eller vad det nu hette)? Som spelade med han...trummisen(som gick i din klass)...vad han nu hette?

Fan, den där Thunderbirden var knepig att spela på. Lite för lång hals för mina inte så långa armar, samt att man inte kunne släppa taget om den för då rök huvudet rätt ner i golvet.
Helnöjd med min Yamaha-bas som kör på nu, skulle visserligen behöva hitta ett par strängar som passar spelstilen bättre. Får glo lite i dem trådarna här på forumet också, se om man kan hitta något.
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Inlägg av Johan_ »

Precis, trummisen heter Mathias, båda han och jag pluggar fortfarande på samma ställe, musikhögskolan i Piteå.

Jo den där Thunderbirden var ingen rolig att spela på framtung som en j'vel
Helnöjd med min Yamaha-bas som kör på nu, skulle visserligen behöva hitta ett par strängar som passar spelstilen bättre. Får glo lite i dem trådarna här på forumet också, se om man kan hitta något.
Jo den här sidan fylld med basnörderi, så finns det inte här så är det inte värt o veta. :)
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Just det, ja! Mathias. Skulle inte han till trumslagarkåren inom militären eller något?

Hur går det för er annars då, ute och gigar något? Antar att ni kanske har ett band via högskolan.
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Lyssnade på farabove, gillar som fan :wink:
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Välkommen!

Far above lät riktigt bra!

Vi ses på Moshpit Open - jag lirar i Hearts Alive

xxx
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Vibe skrev:Lyssnade på farabove, gillar som fan :wink:
Ah, man tackar!
straightedge79 skrev:Vi ses på Moshpit Open - jag lirar i Hearts Alive


Ha, gött! Det ska bli j'vligt kul att lira där.

Man hittar minsann en hel drös med människor här.
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Inlägg av Johan_ »

Tom skrev:Just det, ja! Mathias. Skulle inte han till trumslagarkåren inom militären eller något?

Hur går det för er annars då, ute och gigar något? Antar att ni kanske har ett band via högskolan.
Jo han har gått där innan.

Annars blir det en hel del spelande här uppe men Piteå är ju en liten håla så det blir mest inom skolan, men kul är det ändå. Eftersom de har en ljudlinje här också så får man spela in en hel del :)

Hur är det nere i Malmö då, lätt o få spelningar eller?
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Tom skrev:Ha, gött! Det ska bli j'vligt kul att lira där.

Man hittar minsann en hel drös med människor här.
Det kommer bli grymt kul! När spelar ni?
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Johan_ skrev:Hur är det nere i Malmö då, lätt o få spelningar eller?
Man hade kunnat tro att Malmö var en bra stad att få gig i, men ack nej. Har man inte skivkontrakt är man relativt körd. Visst finns det andra ställen än KB och Debaser, Bodoni t.ex där man inte har något medhör och utljudet låter som jag-vet-inte-vad(ett återkommande problem här i Malmö). Sen finns det någon ungdomsgård man kan lira på, helt okej ställe - men kanske inte rätt scen för många band.

Lunds olika nationer är däremot rätt schysst. Finns lite mer ställen i Lund överlag. Jag tycker de lite bättre gigen finns uppåt i landet(från mitt håll sett) b.la i Göteborg.
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

straightedge79 skrev:Det kommer bli grymt kul! När spelar ni?
Vi kör igång 14:20, direkt efter Schubb och strax innan Marissa Burns Trey.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Välkommen!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Välkommen! Visst är BB414 skön!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Välkommen hit Tom!
Här fins alla förutsättningar att få svar på dina frågor. Och franförallt allt kommer du få veta en massa saker som du aldrig tänkt att fråga om....
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Svarte_Jack skrev:Välkommen! Visst är BB414 skön!
Tackar! Jag är väldigt imponerad av BB414. Trodde verkligen inte man skulle få så mycket för ett så överkomligt pris(dessutom tycker jag det är hur tufft som helst att den finns i Orange Metallic). Den passar dessutom väldigt bra ihop med min Ashdown MAG MAG300H topp, även den är jag imponerad av med tanke på priset, dessutom älskar jag den inbyggda sub-harmonic grejen.
Körde in toppen när jag spelade in också, det blev väldigt bra. All cred till Ashdown om man har en begränsad budget!
200071 skrev:Och franförallt allt kommer du få veta en massa saker som du aldrig tänkt att fråga om....
Haha, jo tack!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:Välkommen hit Tom!
Här fins alla förutsättningar att få svar på dina frågor. Och franförallt allt kommer du få veta en massa saker som du aldrig tänkt att fråga om....
Eller aldrig ens visste att du VILLE veta! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar