Vee-Eight

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Nej, fick ju ta mig i kragen och lära mig spela bas. ;)

Det tog ett tag att få in rätt läge. Corvetten är faktiskt rätt så obekväm innan man fått rätt placering, sas. Men får man till det så är det mkt enkelt att lira på den.
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Hupp, här hade jag inte skrivit på ett tag och det tarvar en liten uppdatering.
På 2,5 år har jag hittat en matchande låda till Marshall-toppen, skaffat lite pedaler (bla Moody Sounds Hjärtmüller, E-H Bassballs), mm. Jag har fortfarande min Warwick Corvette $$, men letar lite smått efter ett par komplement. Är bra sugen på ngt jazz-liknande. Hade jag pengar så skulle en Sandberg vara intressant, men det blir väl en Texas eller BaCH innan dess. Även en Rockbass Streamer femma skulle vara uppskattad som lackeringsoffer.

I november 2007 så var jag med sen en tid i en navelskådande grupp vid namn Carlssonz. Det fanns ingen ambition öht att spela annat än ACDC-riff på egen kammare mest på kul. Till slut blev dock önskan att spela för andra lite för stor vilket gav att en av gitarrkliarna slutade pga tidsbrist, och en ny kliare samt en keybordist anslöt. Därmed var gruppen Dumme Birger skapad ur Carlssonz aska. Vi har lirat sen knappt ett år, ambitionsnivån ligger fortfarande på att främst vi själva skall ha kul som fan men nu också möjligtvis inför publik. Vi slaktar friskt i covergenren med yxa och köttlim och spelar det med vår energi och inspiration snarare än att vara originalet troget. Ibland blir det bra, ibland tom ännu bättre. Oftast blir det annorlunda.

De två nya medlemmarna har ett annat projekt som nyligen anlitade mig till tre livespelningar under våren. "3P - PoP and Pistol Project" kallas de, ngn slags synthpop/newwave-aktigt med eget skrivet material. Verkligen intressant.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

Det där lät ju riktigt kul :)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
theBasstard
VIP medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 23:08
Ort: Skellefteå

Inlägg av theBasstard »

"Dumme Birger" var nog det mest klockrena cover-bandnamn jag hört på mycket länge! :)
Min pres.

Huvudsaklig utrustning:
Fender Geddy Lee CIJ, Fender Aerodyne CIJ, Yamaha BB1000s, Sire M.Miller V3, Texas J, Bach P51, HPD Fenderbird, Ibanez AEB8E,
EBS Reidmar 750 + 500, 2 x TKS S112, Hartke 210TP + ett gäng pedaler
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Ptja, vi stod utan namn. Under Carlssonz-tiden så stod jag på mig att vi borde ha ett namn, trots att vi inte tänkte spela för folk. "Dumme Birger" kommer sig av att replokalgrannbandets trummis bjussade hem mig på en pilsner och skitsnack. Han bjöd också på husesyn och när vi tittade in i tonårssonens rum satt sonen och spelade WoW med Dimmu Borgir på full pedal. Den förstående fadern vrålade; "Vafaan lyssnar du på, är det de där Dumme Birger!?". Vilken slags kärleksfull blick han fick av sin son kan vi därmed föreställa oss. :D

Mao, vi lär inte spela ngt med Dimmu Borgir. Det vi tycker är kul nu är Blå Tåget, ZZ Top, John Mayer, Chuck Berry, Booker T & The MG´s, BÖC mm. Och givetvis Eddie Meduza, vars tidigare alster bara växer när svullar ut den med lite extra dist och solon.

Basforum i all ära, men det stora lyftet är just tillgång till en bra synth med övertygande Hammond- och Fender Rhodes-ljud. Keybordistens svaghet för analogsynthar gör inte saken sämre.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Jodåvars, en liten uppdatering minsann!

Har lyckats snyta ut en liten singel med PPP;

http://open.spotify.com/artist/6aOi4YwBLymLnC8jkxzipU

Lite kul faktiskt att "Through the Window" är basad endast med fynd från detta forum; En BaCH relic-jazz och Electro Harmonix BassBalls. Ett album kommer vartefter, kanske fysiskt men iaf download. Det blir lätt imaginärt när man är liten och indie. ;)
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Re: Vee-Eight

Inlägg av Vee-Eight »

Dags för en uppdatering.

Antalet basar har ökat en del sen senast. Fick BaCH att bygga mig en custombas, en p51:a med fasningar. I denna monterade jag en McNelly p51 singelcoil som jag också fick i specialutförande med kromkåpa och guldfärgad folie. På första bilden nedan syns också min nuvarande huvudrigg, en Ampeg V4b Reissue. Under är ett par TKS L115.
Bild

Bild

Förra julen köpte jag en Fender American Standard Jazz, en '96:a i rätt gott skick. Bytte ut det vita plucket mot ett svart.
Bild

Även en Rämjes akustisk bas hittades. Dock har den "beerbelly", så den skall få sig lite service och få stallet att rätas upp, ev med ljudpinne under stallet.
Bild

Senaste påhittet blev en Westone The Rail. Den hade en kass mik, men kunde lagas enkelt. En kopparledare hade lämnat lödning i en av spolarna. Låter riktigt bra, och med lite övning och tillvänjning så presterar den enormt! Den har ungefär samma formfaktor som en älgstudsare, så jag skall försöka hitta ett lämpligt vapenfodral.

Bild

Bild
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Skriv svar