Vee-Eight

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Vee-Eight

Inlägg av Vee-Eight »

Namn: Daniel "V8" Roth
Årsmodell: 1979
Yrke: Utvecklingsingenjör
Hobby: Carlsson-högtalare, matlagning, formgivning, gamla saabar mm.
Kör: SAAB 96L V4, 1976 års modell. Mint cond.

Bakgrund:
Spelat trummor av och till sedan högstadie, senast i studentorkestern SOS Halmstad och Tomtar With The Skägget In The Brevlåders (ett slags pubband med icke rumsrena små visor). Fick frispel/tilt för 1,5 år sedan och gav mig tusan på att försöka lära mig spela bas. Från scratch. Är nu bassist i Carlssonz, ett slags återfallsrockband lirandes AC/DC. Vi lirar mest pga fina prylar och stora högtalarlådor. Och för att ha skoj, givetvis. :wink:

Basar:
Yamaha BB450
Squier 60´s Jazzbass, sunburst, rödaktigt paddskal
(Elixir Longscale Medium på båda)
Bild

Förstärkeri:
Marshall 3530 Silver Jubilee

Kabinett:
Behringer BB410
Dipolmonterad Fane Colossus 24" (saknar ngt vettigt aktivt lp-filter, får inte köras över 50-60Hz enl manual)


Bild
(Ursäkta dålig kamera, men det ringer jämt en massa i den... :wink:
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Trollhättan

Inlägg av Fläppen »

Hej V-eight
Kul med en till från Trollhätteområdet!!...och dessutom med teknikintresse (verkar det som). Vi får gå och kolla på varannn när vi lirar. Nästa gång för mig är med Archie på Kulturbaren 15/3
Mvh
Thomas
PS Jag tänkte använda Heisenbergs osäkerhetsrelation om jag åker fast för fortkörning. "Om ni vet var ni tog mig, vet ni inte hur fort jag körde"
Senast redigerad av Fläppen den tis 06 feb 2007, 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
dereborn

Inlägg av dereborn »

Välkommen! Kul att se en gammal Jubileums-Marshall! Min första "stora" förstärkare var en 3560, den gjorde jag nog tusen gig med...

- och Carlssonhögtalare! Barndoms minnen... Pappa gick studiecirkel i slöjdsalen på högstadieskolan, dom var 10 gubbar som köpte byggsatser, sponsrade av vuxenskolan eller nåt...

Spånskiva och teakfanér på vinylrulle! Ack ljuva 70-tal!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Välkommen!
Kan väl aldrig vara så att du jobbar på Saab?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Va i helvete... Det där var en förstärkare jag inte sett förut Hur låter den? Är den bra osv?

Btw, välkommen :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Den låter - som jag minns den - väldigt sent 80- / tidigt 90-tal. Helt, rent o starkt. Transistorkaraktäristiken är uppenbar o tydlig, men den var ändå rätt fet genom 2 st 2x15'-lådor.

Och slitstark! Bara gick o gick o gick, trots att den tappades från scener, släpvagnar o turnébussar, misshandlades av flygplatspersonal, dränktes i regn, snö, öl o sprit o.s.v.

They don't make'm like that anymore...
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Fläppen!

Jag har hört talas om dig, men aldrig hört spelas! Skall jag äntra ngn scen ngn gång så får jag vara antingen dyngrak eller vara bra mkt duktigare. Men jag dyker givetvis upp på kulturbaren och njuter. :D

Lycka till med Heisenbergaren, men jag tvivlar på att vår eminenta poliskår har så fin utbildning i teoretisk fysik. Eller sånt bra sinne för humor. :wink:


Dereborn:

Tack!
Ja, hmm, jag skulle eg ha en SWR-topp som tydligen fanns på musikaffärn, begagnad. Jag fick låna hem Marshallen istället (SWR:en var utlånad till annan kund) och här har den stannat. Gillar ljudet, men jag känner som om jag fortfarande famlar efter det jag vill ha. Det är lite väl "muddigt" på squiern, men växte med en polares Warwick Corvette. Kan bero på strängarna också.. mikarna.. vadsomhellst eg.

Svensson:
Nope, tyvärr. Men har jobbat där, och gjort exjobb också.

Frecko:
Tack!
Jag tror jag gillar den. Jag hade en Behringer Bass V-Amp via ett PA-slutsteg på 2,5kW innan; blev så trött på dess fipplande och i min mening riktigt apiga ljud. Inget släpp för fem öre. Som skrivet ovan så blev det verkligen en wow-upplevelse. Musikhandlarn och även fellow återfallsrockare påstod att den låter "rock". Tills vidare håller jag med. :oops: :)

Den kroknar iaf inte, och duger till AC/DC. Kanske låter lite skitig och inrökt, inte alls så ren man kan få en EBS att låta tex. Den har en spännvidd från småskit till fetlort. Helt ren har jag inte fått den att gå.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Man säger välkommen! :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Geddy_Lee skrev:Man säger välkommen! :)
*Lyfter på hatten och bockar*

:P
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Välkommen!


Ser att du bor i Trollhättan. Vi spelade två kvällar på Stålverket i höstas. Ganska schysst ställe! Vid första anblicken kändes det som ett riktigt "vilda västernställe" där man helst skulle spela Status Quo-covers för att bli uppskattad, men så blev det inte :) Folk verkar ha ett öppet sinne för musik där och det blev ett jävla tryck. Kul hade vi!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Väkommen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Willkommen!!!
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Bean:

Har inte vart på stålverket mkt alls. Det har väl ett rykte att vara lite av ett "Jurassic Park", med påstått utdöda skräcködlor och allt. Men å andra sidan vet jag att det lirat många bra band där, bla lokala förmågor som våra replokalsbröder Booze Brothers. Måste revidera mina farhågor, helt klart. Flyttade tillbaka hit från Halmstad där jag pluggade 6 år, så jag har inte anammat lokala krogetablissemanget än. :wink: Måste säga att jag hellre uppskattar bra musik och god pilsner, än paraplydrinkar och dansgolvs-jucka. Jag kanske har kommit rätt.

anli:

Tack! Känns så mysigt med all denna trevliga mottagning! :)
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Att den låter lite muddigt på squiern är lätt fixat med nya strängar och mickar, det borde fixa ljudet på de flesta riggar där förstärkaren iaf är bättre än sämst :lol: (syftar självklart inte på att din förstärkare är dålig)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

FreCKo:

Mjo, du har antagligen rätt. Warwicken lät ju ett par snäpp klarare, så det är inget fel på förstärkaren.

Nya strängar skall den få, och kanske skall det tittas på mikar. Ngt förslag på prisvärda mikar?
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vee-Eight skrev:Nya strängar skall den få, och kanske skall det tittas på mikar. Ngt förslag på prisvärda mikar?
Hej och välkommen!

Kolla med Johan Lundgren ( http://www.lundgren.se ), han har custom shop-mikar till standardpris. Låter hur bra som helst!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Har nu givit bort yamaha bb450:an till min bror, tillsammans med en Warwick Bluecab 30 bascombo. Stärkaren var riktigt trevlig, iof utgående modell med 12"-element, de nya är på 10". Den skulle jag kunna leva med som övningsstärk iaf.

BarbequeVillage;
Jazzen får nog inga nya mikar, känns inte som om den är värd det. Att dubblera värdet genom att stränga om den känns.. sådär. :wink:
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Välkommen :=)
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Ptja, hur skall jag förklara detta... Har länge suktat efter en, kollat på tyska säljares hemsidor med en såndär längtande blick. En dag när jag hade ärende till Uddevalla så slank jag in på Frithiofs Musik och så stod den ju där, med röd prislapp tom. Jag hade ju sett den senast jag var i butiken, säkert ett halvår sen. Plötsligt inser jag att jag inte lämnar butiken utan den. Så fick det bli;

Bild

Warwick Corvette $$ Honey Violin. Ett impulsköp jag verkligen trivs med. Nu skall jag bara fundera över vad jazzen skall få för öde. Kanske går den i pension och hängs på vägg och ev liras med for old times sake.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vee-Eight skrev:Ptja, hur skall jag förklara detta... Har länge suktat efter en, kollat på tyska säljares hemsidor med en såndär längtande blick. En dag när jag hade ärende till Uddevalla så slank jag in på Frithiofs Musik och så stod den ju där, med röd prislapp tom. Jag hade ju sett den senast jag var i butiken, säkert ett halvår sen. Plötsligt inser jag att jag inte lämnar butiken utan den. Så fick det bli;

Bild

Warwick Corvette $$ Honey Violin. Ett impulsköp jag verkligen trivs med. Nu skall jag bara fundera över vad jazzen skall få för öde. Kanske går den i pension och hängs på vägg och ev liras med for old times sake.
Den basen såg nice ut.. Vad fick du ge för den?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

8900:- gick den på. Om man letat lite hårdare så kanske man kunde få den för det priset i tüskland, men då kommer frakt etc. Ibland är det rätt bra att ha en butik som har en disk man kan slå näven i om det strular. Hade lite problem att jag trasslade in fingrarna i mikarna, men det är en baggis övning att få ordning på.

Wickarna har ruggigt tilltalande träarbete, frågan är om det är ngt som slår enkelt oljat/vaxat trä i känsla... Det är såsom en audiofil skulle ha uttryckt det; den känns organisk och musikalisk. ;)
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vee-Eight skrev:Ibland är det rätt bra att ha en butik som har en disk man kan slå näven i om det strular. Hade lite problem att jag trasslade in fingrarna i mikarna, men det är en baggis övning att få ordning på.
Gick du till butiken och slog näven i disken när du trasslade in fingrarna? :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Diesel skrev:
Vee-Eight skrev:Ibland är det rätt bra att ha en butik som har en disk man kan slå näven i om det strular. Hade lite problem att jag trasslade in fingrarna i mikarna, men det är en baggis övning att få ordning på.
Gick du till butiken och slog näven i disken när du trasslade in fingrarna? :P
Ja precis! Sånt jävla spelande kan man ju inte stå ut med! "Det här får ni fanimej stränga om, såhär kan det inte fortsätta", sa jag. :wink:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Vee-Eight skrev:
Diesel skrev:
Vee-Eight skrev:Ibland är det rätt bra att ha en butik som har en disk man kan slå näven i om det strular. Hade lite problem att jag trasslade in fingrarna i mikarna, men det är en baggis övning att få ordning på.
Gick du till butiken och slog näven i disken när du trasslade in fingrarna? :P
Ja precis! Sånt jävla spelande kan man ju inte stå ut med! "Det här får ni fanimej stränga om, såhär kan det inte fortsätta", sa jag. :wink:
Stod Sverker med soptunnan bakom dig? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vee-Eight skrev:
Diesel skrev:
Vee-Eight skrev:Ibland är det rätt bra att ha en butik som har en disk man kan slå näven i om det strular. Hade lite problem att jag trasslade in fingrarna i mikarna, men det är en baggis övning att få ordning på.
Gick du till butiken och slog näven i disken när du trasslade in fingrarna? :P
Ja precis! Sånt jävla spelande kan man ju inte stå ut med! "Det här får ni fanimej stränga om, såhär kan det inte fortsätta", sa jag. :wink:
så nu spelar du på luftsträngar?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar