TecAmp-test på inofficiella PB-träffen i Ljungby;-)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

TecAmp-test på inofficiella PB-träffen i Ljungby;-)

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag hade i lördags förmånen att få testa Tecamps Black cat top http://www.tecamp.de/?id=21 med en l610 (tror jag att det var!!)-låda http://www.tecamp.de/?id=40
Gode herr M.Laveborn, aka Mala, hade den ofattbart overklighetstroget goda smaken att åka 15 mil från Färjestaden och tillbaka bara för att ge mej ett vettigt basljud under kvällens festivitet.Enormt tack för det!

Första intrycket av stärken var att den var LÄTT....och då menar jag LÄTT...knappt 8 kg.Vad är det för vikt på en 1000w top?!Lådan vet jag inte vad den vägde men den var också förhållandevis lätt vilket ju knappast är ett minus om man ska rådda själv.

Designen är enkel och stilren. Snyggt blått ljus på fronten med strömmen påslagen.
Jag började spela lite och , som vanligt åkte BASS-kontrollen upp mer och mer...;-)
Tyckte till en början att den var lite för tydlig för min personliga smak men sen började jag vrida på COLOUR-knappen åt fat-hållet.
Då började det mjukna och tjoffa till sej rejält.Den gav mej den där känslan av det mjuka i rör-toppar (finns det rör i denna? Nollkoll-britt...) men utan den negativa sockigheten som gamla trötta slutrör kan ge.
Nu började kännas bumpigt och skönt och det kändes som om det fanns ett_gäng_mer_att_ge....vår utljudstekniker började dock redan pipa om att jag spelade för starkt(I ett tält som svalde ett par tusen?!?kärring!;-)) så det var inget jag kom att behöva på det här giget, när jag dessutom står mer eller mindre planterad vid min stärk.
(Faktum är att jag sakta men säkert under gigets gång vred NER volymen vilket gör mången medmusikant och tekniker glad. =))

Eq'n jobbade snyggt och bas,mid och diskant adderade vad jag ville ha,även om just min midkontroll hamnade lååångt till vänster...;-)
Nu är ju jag en aktiv tiotumsmotståndare (pga att det framhäver det i mitt basljud som jag inte vill ha ( honkigheten i 800hz-1.2mhz-ish som min bas har lite för mycket av i sej självt) och ger lite för lite av det jag VILL ha(rondör och mull i basen) men trots detta så lyckades jag komma rätt nära mitt ideal och jag är ganska övertygad om att en 2x15 hade varit perfekt för mej.
Diskanten fick jag lite mer användning för när jag fick låna Malas bas som,till skillnad från min, inte hade sensträngar...;-)
Riktigt ball slap-ljud fick jag till med den basen.Blev liiite sugen på en bas med en humbucker....

Jag provade också att gaina på ordentligt och tillsammans med full fat så blev det jävligt mosigt och skönt.Bra morrighet.Tror faktiskt att jag körde på en lätt dist hela giget sen.

Sammanfattningsvis så kan jag bara säga att det är kanongrejor som vår vän säljer och iom att jag fått ett officiellt certifikat att kvalitetssäkra TecAmp-pryar så måste jag anse denna stärk vara VÄRLDENS BÄSTA STÄRK!! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

HAHAHA

Nästa gång får det bli en 215-låda, hade tyvärr inte fått hem den. Hur som helst så lät det grymt bra ute på golvet
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tackar för recensionen Figge.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Tack för recension.
Bra prylar det där.
Fender
Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Figge lovprisar high-tech! Ett av tecknena för en stundande apokalyps? :lol:

Hade den tweeters? :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nån som kan säga hur en sån där är i jämförelse med en Mesa Big Block 750?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Samuel V skrev:Figge lovprisar high-tech! Ett av tecknena för en stundande apokalyps? :lol:

Hade den tweeters? :D
Har för mej att den inte hade tweeters , nej....men den hade diskant när jag spelade på Malas bas. Vad jag skulle med MER diskant till har jag ingen aning om...
(Tittar på en bild på nätet och jag tror fan att det sitter en tweeter där!!)
Edit:Kollade på deras hemsida och visst sitter det en elak liten skrika där!!
Hade jag hajat det så hade jag ju blivit tvungen att vrida runt på kontrollen ordentligt så att jag kunnat ondgöra mej över den och bekräfta att det bästa läget var OFF....;-)
Men jag är övertygad om att Mala, som ett uttryck för hans goda smak, redan hade ställt den i off-läge...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Inlägg av Bulgrim »

Samuel V skrev:Figge lovprisar high-tech! Ett av tecknena för en stundande apokalyps? :lol:

Hade den tweeters? :D
Neeej! Himlen faller ner över våra huvuden! :D

Kul med recension, tack.
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

figgebass skrev:Men jag är övertygad om att Mala, som ett uttryck för hans goda smak, redan hade ställt den i off-läge...;-)
Hehe!
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Lysande recension tack. :tummenupp:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Och jo, jag hade stängt av tweetern 8)
När jag kollade på Figges EQ-inställningar (max bas, min diskant, min mid) så insåg jag att jag hade gjort rätt i att stänga av den från början :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

HAHA!! Jag VISSTE väl att du skulle lägga märke till mina inställningar! ;-)

För övrigt så drömde jag inatt att jag åkte förbi en rastplats på en motorväg och där stod tecamplådor uppställda...först en liten 2x12'a sen ett par 2x15...sen större och större saker med horn och skit och sist en jävla LASTBIL med högtalare varpå jag stannade bilen och gick ur och räknade. Skulle precis ta ett kort för att skicka till dej, Mala, men då drog 21x15-bilen iväg....snacka om våt dröm...!! ;-)
Tydligen hade du impact på mej för jag har svårt att komma ihåg att jag har drömt om basgrejor förut...=)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

:D :D

2115-låda låter coolt, får bli nästa projekt, borde gå at tfå ner till under 250 kg i vikt men den kanske inte kan gå som handbagage på flyget... Borde bli rätt lättdrivet också. Med eller utan tweeter?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar