PB disten - Snabb recension.

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

PB disten - Snabb recension.

Inlägg av Basstore »

Ja då fick ja min PBdist idag.

Första intrycket va. Men va i helvete, pedalen är repig och kanterna på den ser inte alls fina ut. Den ser lite halv klar ut. Visst en boutique pedal men man ska väl göra de snyggt.

Stort + att de ingick adapter.

Efter en liten snabb test så känner ja så här.

OD:n kommer funkar kanon bra. Känns dock som där e en ren ON/OFF på gainen bara. De händer inget sen händer allt nånstans på mitten o sen ger de inte mycke mer.
Men OD:n låter nice. Tone kontrollen ger verkligen mycke o funkar bra. Lika sån Volymen. Sänker rent av volymen inte trycket i OD:n

Fuzzen fick ja faktiskt en riktigt positiv överraskning av.
När ja lyssnade på era klipp så tänkte ja direkt. Herre jävla när fan använde man de ljudet.
Men direkt kände ja. aha, Fuzz + Discumbubelator.. Mycket nice kombination..
Fuzz även där lite konstigt med gain ratten och övriga kontroller av bra.

Stor stor - som ja känner de är att ja skulle vilja byte plats på switcharna.
On/off knappen borde suttit till vänster..

Ja har en Emma Reeza, har ägt Fulltone bassdrive, EBS Valvedrive, x antal Boss pedalare, sansamp bassdrive och många fler.

Denna pedal passar MIG mycket bättre än många av dom ja provat.
Dock är Fulltone Bassdriven svårslagen. Den är helt klart en va dom bästa drive pedaler på marknaden tycker ja..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kul, jag har ju en Fulltone och har förstås jämfört dom i OD läget.
Pratabas har släper igenom mycket mer bas än Fulltone men klipper lite mer diskant.
Tonkontrollen funkar bättre på Pratabasdisten.
Enda anledningen att jag behåller Fulltonen är cleanboost läget som ger svag dist samt att den överstyr min rörtraynor så schysst om man vill ha ett hårt klankigt p-bas ljud.
Jag tycker alltså att Pratabasdisten är en totalt sett bättre overdrive.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Btw Marcbass, har du hajjat funktionen på potten utan ratt som sitter på sidan ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Instämmer i hyllningarna till OD:n. Jag trodde innan jag fick hem den att fuzzen var min grej, men den stjäl lite för mycket botten. Overdriven är nog den bästa basdist/fuzz/OD-pedal jag hört!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Btw Marcbass, har du hajjat funktionen på potten utan ratt som sitter på sidan ;)

+1
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag syndade med min pedal ikväll och tog med en gitarr till replokalen och testade den med pedalen.. och jösses så bra den lät till gitarr också! :oops:
Nu lät helt plötsligt fuzzen mer än OD:n, man kunde inte dra av lika mycket gain på OD:n som till bas men jäklar... Jag önskar jag hade en wahwah bara, hint till nästa PB-pedal! ;) ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Fan vad alla verkar nöjda med sin PB-dist! Kanske ligger nåt i det där med dist/OD ändå...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

BB3000S skrev:Fan vad alla verkar nöjda med sin PB-dist! Kanske ligger nåt i det där med dist/OD ändå...
Ja, men vi är nöjda enbart för att det är en PrataBas-produkt; det har inte ett skit med hur den låter att göra! ;) En oscillerande fuzz har man ju aaaaldrig stött på.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

anli skrev:Btw Marcbass, har du hajjat funktionen på potten utan ratt som sitter på sidan ;)
japp
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Rix skrev:
BB3000S skrev:Fan vad alla verkar nöjda med sin PB-dist! Kanske ligger nåt i det där med dist/OD ändå...
Ja, men vi är nöjda enbart för att det är en PrataBas-produkt; det har inte ett skit med hur den låter att göra! ;) En oscillerande fuzz har man ju aaaaldrig stött på.
bjäbbjäbbjäbbb...


Vilka mer fabrikat har oscillerande Fuzz:ar då?
Har väl kanske inte testat alla på marknaden direkt, men en 5-6 st av de vanligaste och ingen har oscillerat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Efter att ha testat Randy "SilverBack&:s pedal lite kort i lördags så kan jag stämma in i skaran som gillar OD:n.

Den givna frågan är ju då, finns det en pedal med bara den kretsen i, eller är den specialdesignad för denna pedalen?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Sunken skrev:Efter att ha testat Randy "SilverBack&:s pedal lite kort i lördags så kan jag stämma in i skaran som gillar OD:n.

Den givna frågan är ju då, finns det en pedal med bara den kretsen i, eller är den specialdesignad för denna pedalen?
Den är special PB så vitt jag förstått... :)
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

200071 skrev:Den är special PB så vitt jag förstått... :)
Vad synd att ingen fick sälja en sådan till mig då... :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Tänk också på att för PrataBasare kostar pedalen med både OD och FUZZ som en enkel pedal kostar. Så skulle du köpa en Moody-pedal med enbart ODn så blir det 1500 ändå...
Man kan säga som så att om man köper Pratabaspedalen för en av effekterna så bjuder jag på den andra i nästan tv månader till. :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Sunken skrev:
200071 skrev:Den är special PB så vitt jag förstått... :)
Vad synd att ingen fick sälja en sådan till mig då... :wink:
Det är aldrig försent att ändra sig!! Det blir bara lite dyrare efter 1 nov.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

200071 skrev:Tänk också på att för PrataBasare kostar pedalen med både OD och FUZZ som en enkel pedal kostar. Så skulle du köpa en Moody-pedal med enbart ODn så blir det 1500 ändå...
Man kan säga som så att om man köper Pratabaspedalen för en av effekterna så bjuder jag på den andra i nästan tv månader till. :wink:
Haha, bra poäng.

Nej, jag får nog stå över det där är jag rädd. Kassan är inte på topp efter senaste basinköpet direkt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Du får väl sälja nå´t!
Antiguan kan komma till mig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Jaha då får man väl ge en recension efter att ha bytt till sej PB´n hos 20071 för ett tag sedan.
Den fick gå match mot mina favvo pedaler Roger Mayer Voodoobass(som låter lite som fullrange-dist läget på EBS MultiDrive, dock utan att någonsin låta tunn eller metallisk)och The Elk(en custombyggd fuzz som jag tror löst bygger på någon DeviEver pedal, och låter allt från dovt gurglande till trasig batteri-radio).

OD-läge jämfört med Voodoo´n så behåller PB´n mer bas och är snyggare/tätare i overdriven. Kanske lite för tät, och så är det lite ett gainläge och inget mer-men onekligen ett bra läge.
Kändes dock som att man ville ha på den mest hela tiden så det läget kommer nog till användning.

Fuzz-läge jämfört med elk´n är betydligt snyggare, surrigare, mindre galen och trots att jag gillade fuzzen så verkar den ha svårt att tränga igenom i bandet när vi repade.

Typiskt nog har man då en bra pedal som lägger sej mitt imellan mina fuzz/od pedaler...
Hade väl liiite hoppats att jag skulle kunna krympa ner pedalbordet iochmed denna pedal men det ser mer ut som att jag snart får börja snickra ihop ett större bord igen.
Värre problem kan man kanske ha :lol:
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar