Tecamp Puma 1000 och tks 212-lådor...

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Tecamp Puma 1000 och tks 212-lådor...

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Har precis hårdkört nya tks 212-lådorna och den Tecamp Puma 1000-stärkaren jag köpte nyss.

För det första är det otroligt trevligt att inte ens behöva ta i det minsta när man bär högtalare. Tommy har ju fått till fantastiskt smidiga och lätta lådor och dom väger ca 20 kg per låda. Lite annat än den 62 kg tunga lådan jag släpat runt på hittils. Och Puma 1000 stärkaren är ju rent löjlig. Den väger ingenting (under 3 kg!!!) och är på 1000 WATT!!! Otroligt liten och smidig. Och den ger ett väldigt rejält intryck. Den känns välbyggd.

Jag har inte kunnat testa prylarna ihop än då det visat sig att det inte fanns en enda speakon - speakon högtalarkabel i hela Stockholm kortare än 10 meter. Men Mala hjälpte till så igår kom det kablar. Idag var det äntligen (!!) dags att koppla upp alltihop.

Högtalarna är ju på ca 500 watt per låda och inga skrikor i. Inga konstigheter alls. Puma 1000 kan man antingen köra bryggat i mono eller splittat så du kan få ut antingen 2 x 500 watt eller 1 x 1000 watt. Jag körde splittat och kopplade en kabel till vart låda ut från förstärkarens högtalarutgångar.

I med strömkabeln och sen igång med allt ihop. Snyggt med den blåa Puma loggan som lyser upp när man slår på strömmen. Ner med mastern och gaina upp till den lilla gain lampan börjar blinka. Eq´n på noll och sen på med mastern lite lagom. Trodde jag. JÄVLAR vad starkt man kan spela!! Jag fick sänka ganska rejält. Kan lite torrt konstatera att volymen är det inget fel på.

Hur låter det då? Bra. Väldigt, väldigt bra. Och man kan ratta fram vilket ljud man vill på stärkaren utan att göra något med basens tonkontroller. Allt från rub-a-dub lågbas till knorr. Nu sitter det ju inga skrikor i lådorna så vill man ha det där hi-tech slapljudet som var modern förr får man nog be Tommy skruva i skrikor. Det är dock ingenting som jag saknar över huvudet taget. Jag har varit lite orolig initialt att diskanten inte ska räcka till i lådorna när jag spelar Stick men det har Tommy och jag kommit fram till tidigare att det är inget problem över huvudet taget. Det är också orsaken till att jag gick emot min vana och valde att inte ha några skrikor i lådorna. Diskanten räcker till utan att man gör något över huvudet taget med filtren på stärkaren och det låter ruskigt bra. Jag testade med flera olika basar. Stingray, P-bas, fiolbas och elkontra. Sen spelade jag Stick länge och väl också. Och el-cello för skojs skull. Allt funkar strålande bra. Har nog faktiskt inte blivit så imponerad av högtalare och förstärkare på rejält många år. Och lägger man även till att prylarna är smidiga och knappt väger någonting så blir det VERKLIGEN högsta betyg. Otroligt skojjigt.

Jag ska testa lite till imorgon. Nu börjar det bli läggdags. Det enda som jag tror att alla goa rockers kan ha åsikter om är att det ju inte är en rörförstärkare. Den där fina rördisten och rörkompressionen finns inte om man jämför med en fin rörförstärkare men den låter varmt och har en väldigt fin definition. Det låter mycket mer varm vintage än hitech och om man vill skita ner lite får man väl använda en lämplig trampa. Jag ser personligen inte detta som ett problem.

Jag kan ju tillägga att mina "krav" vad det gäller ny rigg var bra ljud, flexibilitet, smidighet och så lätt i vikt som det bara är möjligt. Jag kan känna att allt detta är uppfyllt. Jag har två tks 112-lådor på väg in också så då kommer jag kunna ta en så´n låda i handen, en bas i gigbag och förstärkaren i sin lilla väska. Då har jag allt från en liiiiiitttteeeennnn 1 x 12´kombo på 250 w till en stor men smidig och lätt 4 x 12´ rigg på 1000 watt.

Kostnad för detta? I dagsläget tar Tommy 2.500:- för en 112:a och 3.500:- för en 212:a. Så jag har köpt lådor för 12.000:-. Det är billigt. Jag tror att riktpriset på en Tecamp puma ligger på 13.500:- men det kan vara ett gammalt pris. Men alltihop med en Tecamp Puma 1000, två st. tks 112-lådor och två st. 212-lådor hamnar runt 25.000:- i runda slängar. Med reservation för vad Puman kommer kosta framöver. Jag kan inte tycka att det är så värst dyrt för alla dessa prylar.

Om jag ska göra en liten akustisk spelning tar jag med en 112-låda och Puman. Väger sammanlagt ca 13 kg ihop. Lite större spelning kan man ta en 212-låda eller två 112-lådor om man vill rikta den ena högtalaren mot sig själv och den andra mot motmusikanterna. Fortfarande under 25 kg i vikt. Om man behöver rejält med volym så tar man två 212-lådor och dom tillsammans med Puman hamnar nog runt 45 kg. Hittils har jag släpat runt på en låda som väger ca 62 kg och en topp som väger runt 18 kg. Det blir 80 kilo sammanlagt och det har låtit jättebra. Jag har varit nöjd och jag kommer behålla min gamla rigg men ska sälja av min kombo och lite andra prylar.

Några bilder:

Bild

Bild

Jag återkommer med ytterligare ett test när 112-lådorna är här. Och kanske några bilder till då nog lådorna kommer få loggor framöver. Det blir fint.

Sovdags.

MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 26 feb 2009, 00:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Nice!
Väl skrivet Jan.
Kul att det blev en Puma. Och vilken snygg rigg sen!
Fender
Ampeg
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Tecamp är fina grejer, blev väldigt förvånad när jag provade Ales lilla rigg i malmö i torsdags. Riktigt bra ljud och trots små lådor så fanns det ett ganska fett tryck i den.

Kul att du fått ihop en sån fin rigg!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ale skrev:Nice!
Väl skrivet Jan.
Kul att det blev en Puma. Och vilken snygg rigg sen!
Tack. Jag är otroligt nöjd. Kunde inte bli bättre. Riggen är jättesnygg. Bara basisten själv som förstör det uteendemässigt lyckade helhetsintrycket..... :cry:

/J :D
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Bra recension! :tummenupp:

Även jag är stolt ägare av en tks 212, även fast min är en prototyp med mindre stagning... :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Nice! Grattis till din nya fina rigg! Du är väl tks största kund hittills, Jan?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Du är väl tks största kund hittills, Jan?
Tack. Kanske. Det är ju några som köpt tidiga prototyper, sålt och beställt nytt också. Men jag hör nog till en av dom större i alla fall. Och det känns som att det här kan bli hur bra och flexibelt som helst. Jag har varit eftersatt på förstärkarfronten länge nu. Det var dags att ta tag i det så det passade i tid. Sen har jag sålt av en del prylar på sistone så det vart inte att behöva gräva allt för djupt i plånboken. :)

//J
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Tackar.

Bra med matnyttiga recensioner.
Kan bli tks-lådor vad det lider....
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tecamp Puma 1000 och tks 212-lådor...

Inlägg av BB3000S »

Hellboy skrev:vill man ha det där hi-tech slapljudet som var modern förr får man nog be Tommy skruva i skrikor.
Aha, det är vintage med slap-skrikor! :D
Har bett tks om ställbar skrika i min nästa 212'a, blir bra att kunna köra lite vintage-slap om andan faller på.

Väl skrivet Jan!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tecamp Puma 1000 och tks 212-lådor...

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:
Hellboy skrev:vill man ha det där hi-tech slapljudet som var modern förr får man nog be Tommy skruva i skrikor.
Aha, det är vintage med slap-skrikor! :D
Har bett tks om ställbar skrika i min nästa 212'a, blir bra att kunna köra lite vintage-slap om andan faller på.

Väl skrivet Jan!
Ha ha ha! Semi-vintage får man kanske kalla det. Men i mina öron verkar det som att Eminence elementen Tommy använder faktiskt har lite mer topp än många äldre element och för mig räcker det strålande bra utan skrika. Vilket jag inte trodde att det skulle göra från början. Men jag är väldigt nöjd.

En annan fin fördel med två tks 212-lådor staplade på varandra är att dom har en helt perfekt "häng-höjd". Man kan stå och hänga på dom och är man som jag runt 186 cm lång är det den ultimata "häng-höjden" på lådorna. Upp men ena armen på övre lådan och häng. Som barhäng fast vid en förstärkare. Hur bekvämt som helst.

Tack. :)

//J
Användarvisningsbild
Slipsen
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:16
Ort: Sandviken

Inlägg av Slipsen »

bra recension! blir bara mer å mer sugen på en 212!
det där med barhängshöjd gör ju inte direkt saken bättre ;)
fan för att nå upp till 2st 412 och topp uppe på den lär man ju sträcka sig som fan ^^
www.myspace.com/malicioum666
Tokai Thunderbird Lefty & Ibanez GSR200 Lefty
Ibanez AGB200L Lefty
Marshall JCM800 1992
x2 Trace Elliot 4x12
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Schysst! Grattis!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

2x12" + skrika + 8"? :D Kan det funka tror ni? sorry för OT
grejor
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

edvine skrev:2x12" + skrika + 8"? :D Kan det funka tror ni? sorry för OT
Säkert..

Men inte lika bra som 2x22" + 1x18" + 2x15" + 4x12" + 8x10" + 8x8" + skrika.. allt i samma låda!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Liten skrev:
edvine skrev:2x12" + skrika + 8"? :D Kan det funka tror ni? sorry för OT
Säkert..

Men inte lika bra som 2x22" + 1x18" + 2x15" + 4x12" + 8x10" + 8x8" + skrika.. allt i samma låda!
Hehe ;)
Men om jag vill ha en tks med hitech-slap och growl-knorr i samma, vad ska jag ha?
grejor
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Ångest... Efter ryggskottet har jag ju gått i tankar att byta min EBS TD650 mot en lättviktstopp, men har till slut landat på att jag behåller EBS:en ett tag eftersom den trots allt inte väger som en helrörstopp och låter kalas...men nu måste jag fundera en gång till 8-/
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

edvine skrev:
Liten skrev:
edvine skrev:2x12" + skrika + 8"? :D Kan det funka tror ni? sorry för OT
Säkert..

Men inte lika bra som 2x22" + 1x18" + 2x15" + 4x12" + 8x10" + 8x8" + skrika.. allt i samma låda!
Hehe ;)
Men om jag vill ha en tks med hitech-slap och growl-knorr i samma, vad ska jag ha?
Man får välja antingen skrika eller 8" element, finns inte plats för både och. Så lösningen är ju uppenbar - en 212 med skrika plus en 2128! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

BB3000S skrev:
edvine skrev:
Liten skrev:
edvine skrev:2x12" + skrika + 8"? :D Kan det funka tror ni? sorry för OT
Säkert..

Men inte lika bra som 2x22" + 1x18" + 2x15" + 4x12" + 8x10" + 8x8" + skrika.. allt i samma låda!
Hehe ;)
Men om jag vill ha en tks med hitech-slap och growl-knorr i samma, vad ska jag ha?
Man får välja antingen skrika eller 8" element, finns inte plats för både och. Så lösningen är ju uppenbar - en 212 med skrika plus en 2128! :D
Eller be honom bygga en 410 ;)
Två skrikor i en, möjligtvis?
grejor
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev:Ångest... Efter ryggskottet har jag ju gått i tankar att byta min EBS TD650 mot en lättviktstopp, men har till slut landat på att jag behåller EBS:en ett tag eftersom den trots allt inte väger som en helrörstopp och låter kalas...men nu måste jag fundera en gång till 8-/
Jag kan verkligen rekommendera en Puma 1000. Kom förbi och testa min om du vill. Du är välkommen. Du kommer garva läppen ur led. 2,8 kg. Ärligt talat så fattar jag inte hur dom får det att funka. När jag började spela var det kärntrafos med REJÄL spole som krävdes annars kunde den inte leverera tillräckligt med ström. Och då vägde det helt plötsligt därefter också. Fortfarande lite detta som krävs till rörförstärkare. Men dom digitala trafos som kommit fram nu är verkligen helt otroliga. 2,8 kg och 1000 watt...... Jag börjar bli gammal..... :shock:

//J
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Hellboy skrev: 2,8 kg och 1000 watt...... Jag börjar bli gammal..... :shock:

//J
Mmm, det är lite så jag känner också. Man är liksom van vid att det ska vara mycket metall och rejäla doningar för att det ska låta bra och tåla slit och släp, men om man nu inte måste ha helrör så undrar jag om det i dagsläget finns några skäl för att INTE skaffa sig en lättviktstopp?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Som sagt, Puma 1000 är överjävligt löjlig bara. Galet. Men bra :mrgreen:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Som den toppen låter känner jag att det inte finns något att fundera över. Lättvikt funkar. Sen finns det säkert lättviktstoppar som inte låter så bra. På samma sätt som att det finns lågbudget rörstärkare. Men Puma´n hör definitivt till det bättre segmentet. Som sagt, har du vägarna förbi så får du gärna testa.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag tittar kanske förbi ngn dag och jämför Puman med min Marcbass LMII, bara för skojs skull.
En tks 212 är redan beställd och väntas på med spänning!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:Jag tittar kanske förbi ngn dag och jämför Puman med min Marcbass LMII, bara för skojs skull.
En tks 212 är redan beställd och väntas på med spänning!
Du är inte välkommen.

Hi hi hi! Skojjade bara! Gör det. Väldigt trevligt. Nästa vecka kanske? Jag är fortfarande lite krasslig men blir nog bra under helgen. Måndag, tisdag eller onsdag går bra med lite framförhållning. Torsdag ska jag på båtmässan.

//J
gäst

Inlägg av gäst »

Ska tipsa om denna till min baslärare... vi snackade lite om TC Electronics nya Rebelhead 450 i tisdags. Han var väldigt intresserad av en sådan och skulle vänta på en recension i bassplayer eller liknande först. Nu har han en Aguilar sa han, men den var tydligen lite tung och klumpig ibland tyckte han. Denna borde han verkligen kolla in!
Skriv svar