Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Henko »

Lite tidigt för en fullödig recension men jag vill ändå dela med mig första intrycken av min bytesaffär med Mike.

Innan jag fick möjlighet att koppla in den ”torrsimmade” jag alla kontroller noga. Om Marshall VBA känns som en välbyggd rockenrollstärkare med genomtänkt styling och jämntung känsla i potar, så känns Mesan som en militär radioutrustning byggd för att klara ett atomkrig. Känns som ett bygge från tiden då begreppet upplevd kvalitet inte var uppfunnet, men faktisk kvalitet fortfarande var något man kunde ta betalt för.

Inpluggad då? En riktigt stöddig jävel, helt klart. Inte på långa vägar samma kräm som i Marshallen (vilket var anledningen till att jag bytte), men mycket mer direkt och genomträngande. Dessutom mer dynamisk för spelstil på mer användbara volymnivåer. Har inte koll på hur starkt den spelade rent men jag har en känsla av att den räcker mer än väl för mina behov. Distat spelar den hur starkt som helst.

P-bas med flats lät riktigt hårt och elakt men det gick att runda till om man nu ville. När jag plockade fram jazzbasen med rounds fick jag helt plötsligt höra hur dom där 60’s-mickarna egentligen låter. De var snygga men lite snälla förut och jag har länge funderat på en serie/parallellswitch – nu fanns det punch och sträng och morr så det räcker!

EQn är kraftfull och lite annorlunda då tonkontrollerna är interaktiva. Vrider man t ex på miden så beter den sig olika beroende på hur diskant och bas är ställda. Den grafiska EQn är nästan onödigt kraftfull. Känns som att det kommer att krävas en lite rattande i bandsituation för att hitta rätt sound. Kanske återkommer med mer.
P-basar
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

kanoners! tänk när man har råd med en sån, då är lyckan gjord!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Kul att du blev nöjd. :tummenupp:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Mike skrev:Kul att du blev nöjd. :tummenupp:
Ja det blir nog skitbra när vi bekantat oss lite mer med varandra. Det var verkligen häftigt hur jazzbasen kom till liv. Spännande att se hur P-basen sätter sig i bandet.

Gillar även det kompakta svintunga militärradioformatet.

Har du provkört atombomben nåt mer då?
P-basar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kul att min gamla 1x12":a fått sällskap av en 400 igen! Den är byggd för det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

BBQV skrev:Kul att min gamla 1x12":a fått sällskap av en 400 igen! Den är byggd för det!
Menar du det? Fan jag skulle köpt båda. Jag har inte testat dem tillsammans ännu, men det ska göras. 1x12an låter för övrigt väldigt bra.
P-basar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vem har den andra?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

BBQV skrev:Vem har den andra?
Fick för mig att Dereborn köpte den, men jag vet inte.
P-basar
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Så, nu har jag provkört Mesan på rep med full bandsättning och en lite nerskalad trubadursättning och satan vad bra det låter, både när man krämar på och när man tar ner det!

Den har ett ganska distinkt sound som jag ändå vill beskriva som varmt - för mig är det rösten i det övre registret som "gör det". Det finns massor av detaljer i högmid och diskant som kan låta klonkigt och skramligt när man spelar själv, men som sitter helt perfekt i bandsammanhang (och då spelar vi ändå inga hårda grejer). Den där skramligheten finns i min Ampeg V4 och jag minns att den fanns i en gammal Bassman jag testade en gång. Skillnaden är att Mesan håller sig tightare i botten och har mer pulver.

Förstegsoverdriven är mycket råare och mindre surrig än min bortbytta Marshall VBA.

Vill man ha lågbas får man ta till den grafiska EQ:n men det behövdes inte tycker jag. Pluggar bara in min chromesbestyckade P-bas i kanal 2, gain på 6-7, mid på fullt, bas och diskant på 5-6 sådär. Sen åker man bara.

Det känns som att den här kommer stanna länge! Däremot tror jag att Ampegen kan hänga löst - vi får se :D

Testade även ihop med BBQVs 1x12-låda (som är byggd för denna topp) och det lät stort och runt med lite mer lågmid än i JCM-lådan. Känns som att den räcker för de flesta spelningar.
P-basar
dereborn

Inlägg av dereborn »

Henko skrev:
BBQV skrev:Vem har den andra?
Fick för mig att Dereborn köpte den, men jag vet inte.
Stämmer bra det. Den går som andralåda till walkaboutcombon.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har pillat på många av dina grejer. Du borde ha ett VIP-kundkort Johan!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Jaha ja, då är man också ägare till en Bass400! Tyckte jag lika väl kunde fylla i mina första intryck här.
Kört den lite i repan med en tks 112 och en tks 115s. Rent ljud tyckte jag volymen var i nivå med en Ampeg V4B, men distat blev det snabbt nästan smärtsamt starkt. Lite knepiga kontroller till en början, där 0-läge tydligen är Mid10 bass2 treble2. Det låter också hyfsat rakt och naturligt så. Vill man därifrån tex ha mer diskant och tror man ska få det genom att maxa treble så går man på en nit. Det blir istället som att mid förvinner. Bättre då att minska mid lite, öka treble lite och öka på den grafiska eq'n.

Testade att köra en A/B-box mellan de två kanalerna för att växla mellan renare/smutsigare ljud. Funkade bra, de två kanalerna har lite olika karaktär och låter båda bra på sitt sätt, men kanal 2 har som sagt mer gain.
Prövade också att splitta till båda kanalerna samtidigt och blanda ljuden(Talkbass-tricket haha). Det blir ett lite fylligare ljud med mera tryck, men tyckte nog jag kunde få till samma känsla genom att bara ratta in lite på grafiska eq'n+kanal 2.

Den grafiska eq'n är förövrigt ruggigt effektiv och kräver bara små justeringar för att ändra ljudet rejält. Alternativt boosta disten rejält genom att dra upp 250hz regeln.
Jag hade bara Jazzbasen med flats i lokalen vid kvällens test och fick den att låta bra mycket elakare än den brukar låta. Ska bli intressant att höra hur det låter med rounds nästa rep.
Med gain på 7 och master på 7, hade jag ordentligt med volym och en härlig för och slutstegs-dist. På med eq'n och boost in i Lemmy-land, underbart!

Ljudmässigt tycker jag denna låter klassisk (BRA) rörförstärkare, alltså så som man gärna vill att det ska låta. Hela registret närvarande och precis den mängd dist man vill ha med fortfarande bra tryck i botten.
När jag jämför med de rörisar jag haft tidigare tycker jag följande...
Ampeg V4BH: mörkare och ingen kropp i ljudet om man jämför. Mjukare dist.
Ampeg V4-70's: ligger inte så långt ifrån ljudmässigt men trycket är inte i närheten av Mesan. Lite att den är som en onetrick-pony i jämförelse med denna best.
Marshall superbass: låter bara bättre ju hårdare den pressas, men har inte samma botten. Båda dessa förstärkare är ju rätt så aggresiva och har rätt så snarlikt ljud när man pressar dom hårt. Det är gott om mid och skrammel! Rent ljud så låter det helt olika och det går att få Mesa'n att låta väldigt snyggt och scoopat om man vill.

Det känns även här som att denna stärkare har kommit för att stanna. Men kommer nog kräva lite mer rattande innan jag riktigt hittat hem. Grundljudet är dock precis som jag vill ha det, rått och med bra kropp och botten.
Återkommer kanske med fler intryck efter ett par rep

Edit: Skaffade mej en omkopplare till eq´n och kopplade en A/B-box så jag kunde växla mellan kanalerna.
På så sätt fick jag mej en 3-kanalig förstärkare!
Kanal 1:nästan rent ljud
Kanal 2:lite skarpare och distat
EQ:dämpat mid och diskanter för ett dovare, mjukare ljud(fingerspel)
Fast egentligen fick jag mej en 4-kanalig stärkare på detta sätt, när jag nu tänker efter :roll:
Jaja, kan bara tillägga att jag är jäkligt nöjd med den.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Coolt! Köpte du den som Smuttkungen hade till salu?
Visst är det en häftig maskin! När det blir dags för rörbyte i min åker det i 6550:or för lite mer headroom.
P-basar
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Jepp, den blev det. Jaa, får se hur jag gör med 6550 i framtiden. Lite mera headroom kunde vara trevligt men så gillar jag samtidigt att den börjar dista där den distar. Men man ska aldrig säga aldrig förstås...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Nån gång ska jag ha en sånhär det bara är så! Den jag testade i glanshammar var kanon. Vet inte om det var en pluss eller opluss, men det stod ASS :D minns inte vem det är som äger den...satan vad argt och bra den lät även på låg volym.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är Sunkens Boogie Ass 400+.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Så var det ja!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Bullen »

Nu är även min 400 på ingång, återkommer med mina första intryck i tråden om det är ok.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Henko »

Bullen skrev:Nu är även min 400 på ingång, återkommer med mina första intryck i tråden om det är ok.
Det ser vi fram emot! :tummenupp:
P-basar
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Bullen »

Då har den äntligen landat och jag har hunnit med ett litet test. Första intryck? Den har ballar av stål! Den har "det" som hybrider och transistorgrejer saknar, ett grundljud som liksom inte går ratta bort och få att låta illa. Både kanal 1 och 2 lät riktigt bra och tycker det blev ännu bättre när man drog ur volympoten. Bas/diskant går också dra ur men hann inte experimentera så mycket med det nu. Tycker iaf att det var en väldigt direkt och genomträngande ljud oavsett hur jag ställde eq:n. Den grafiska lät jag vara, men det märktes att den har potential att forma ljudet ungefär hur som helst. Den stora frågan nu är om den kommer räcka i volym, men tror inte det ska vara något bekymmer. Vill gärna ha lite mer att ge när den börjar dista, men vid det läget där den började slutstegsdista så var det ruggigt högt så jag tror det ska gå bra. Testade både med en ampeg 810 och en mesa diesel 410+orange 115. Lite mjukare med en femtontummare såklart, annars tyckte jag att ampegen lät väldigt likt mesalådan när den kördes ensam. Tror dock att ampegen vann. Ska bli intressant att repa med aset på fredag! Jag är än så länge djävulskt nöjd, den låter precis som man vill att en frustande rörstärk ska göra, minus den ibland bumliga och odefinerade botten vissa rörstärkare kan ha. Denna är verkligen in your face!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Elfström »

Grattis Bullen :D
:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Henko »

Grymt! Hoppas att krämen räcker till.
P-basar
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Hellbum »

Gratulerar till en bra topp :) Borde nästan finnas en 400/400+klubb..
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av Bullen »

Tack pöjkar! Ja, vem tar initiativet att starta en?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Mesa/Boogie Bass 400 (oplus)

Inlägg av blackparkas »

Du?


:D





Själv gillar jag M9:an mer faktiskt, har aldrig riktigt kommit överens med 400/400+
Det är nåt med lågmid/lågbasen som saknas men som finns i framförallt Sunn:en som jag jämförde med på den tiden, men även i M9:an.


Men grattis!
Det är grymma toppar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar