Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av Roger Hedin »

De flesta förstärkartoppar har för låg ingångsimpedans för att funka bra till passiva piezo-pickuper som många har på sina kontrabasar. Själv har jag en Realist Lifeline monterad, vilken kanske inte kräver, men väl gör sig bäst med en preamp innan man går in i förstärkaren. Då kom jag och tänka på Creation Audio Labs Redeemer Circuit, en sak som ursprungligen byggdes för att monteras in i elgitarrer och basar för att kunna driva långa kablar - läs: en kedja pedaler - utan att man tappar ton och signal. Den finns i tre utföranden: för inbyggnad, som liten box och det smartaste av allt: som bältes-clips. Den sätter man enkelt fast med kardborreband runt stränghållaren och kopplar in permanent i pickupens telejack.

Bild

http://www.creationaudiolabs.com/redeemer" onclick="window.open(this.href);return false;

Det bästa av allt är att den har en hisklig ingångsimpedans: 20 Megaohm! Förutom för kontra är den ju guld för den som har en gammal klenod som man inte vill börja riva i, men som kan behöva lite uppfräschning rent tonalt. Här är specarna direkt från hemsidan:
- Transparent, flat frequency from 10Hz to 50kHz won't color your tone.
- Crystal clear, flat phase response improves signal definition and image.
- Super high input-Z more than 20Mohms, great for all pick-ups.
- Rollback your volume without tone loss.
- Low output-Z less than 75 ohms can drive hundreds of feet of cable, and...
- Suppress cable noise, and...
- Be used as a guitar signal splitter, and...
- To plug directly into any mixer line input without using a tone killing DI box.
- Extremely low distortion (appx. 0.0005% THD+N).
- Extremely low noise (less than -125dBu).
- Long battery life, 300+ hours with an alkaline battery (less than 3mA draw).
- Dead battery mode allows enough signal so you can keep the show going.
- 3.6V to 24VDC for extra headroom.

Jag ska beställa en och testa...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av mrbaloo »

Najs. Undrar vad en sån kan kosta. Jag är fortsättningsvis nöjd med min egenlödda The Weaping Birch Buff som har 10 MOhm ingångsimpedans.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av mrbaloo »

Ok, såg priserna nu. Inte så farligt ändå, mellan ca 500 och 1300 kr (eller något sådant). Och då får man ju välgjorda grejor där man skall koppla sina välljudande grejor. Bra saker i hela signalkedjan.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kan bara säga så här: den funkar fantastiskt bra, den lilla Redeemern. Fyllig ton utan tendens till "tonal anemi". Ingen annan preamp behövs. Rätt in i vilken stärkare som helst, dra ner lite lågbas och åk...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av James Bond »

Låter som en fin buffer. Jag har i 20 år eller så kört med en f-deck pre, som tyvärr inte går att få levererad utanför USA.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av Roger Hedin »

James Bond skrev:Låter som en fin buffer. Jag har i 20 år eller så kört med en f-deck pre, som tyvärr inte går att få levererad utanför USA.
Jag kan bara säga så här: MUSTIG!
När jag har använt diverse preampar har jag varit tvungen att använda notch-filter och eq:a livet ur tonen. Nu kan jag köra rätt in i vilken stärkare som helst, märkligt nog. För att få samma ton som den akustiska behöver jag bara dra av lågbas. Om jag inte drar ner lågbasen får jag Brian Bromberg-känning. I tonen - inte spelet! ;)

Bild
Bild
Jag skruvade loss bältes-clipset från buffern och använder en scotch brite som mellanlägg. Jag ska byta ut de lite för klena gummisnoddarna mot s.k. minibands, ett träningsredskap som frun har hemma, och jag förgäves försökt norpa. Typ såna här:
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av mrbaloo »

Du måste 3d-printa en hållare för den där grejen. Det ser taffligt ut med en svamp på basen, även om det fungerar förträffligt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:Du måste 3d-printa en hållare för den där grejen. Det ser taffligt ut med en svamp på basen, även om det fungerar förträffligt.
Det måste vara något poröst och svampigt, som inte är hårt eller kan skramla. Dessutom är stränghållaren inte direkt "klämhållarvänlig", då den är mer organiskt formad. Jag får väl vira in en svampeni något svart, alt. skära till en bit lite tjockare sittunderlägg i lämplig färg. Funkar hur som helst väldigt bra; inga stötljud tas upp.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:
mrbaloo skrev:Du måste 3d-printa en hållare för den där grejen. Det ser taffligt ut med en svamp på basen, även om det fungerar förträffligt.
Det måste vara något poröst och svampigt, som inte är hårt eller kan skramla. Dessutom är stränghållaren inte direkt "klämhållarvänlig", då den är mer organiskt formad. Jag får väl vira in en svampeni något svart, alt. skära till en bit lite tjockare sittunderlägg i lämplig färg. Funkar hur som helst väldigt bra; inga stötljud tas upp.
Äh, jag sa väl inte att du skall vara utan dämpmaterial, bara att du måste göra något mer fancy. Det ser väldigt taffligt ut med en svamp och gummisnoddar. Se inte problemen utan möjligheten i stället. Det är precis därför det går att åka ut i rymden i stället för att bara stanna på jorden. Och som tur är är det mycket enklare att fästa en preamp på stränghållaren än att göra en rymdresa. ;-) 3d printing är grejen!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bra enkel buffer som funkar till kontra...

Inlägg av bjelkeman »

Och mrbaloo är mannen som imponerar när det handlar om 3D design för kontra. Önskar marknaden var större, då kunde vi gjort lite produkter.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar