Postat: sön 28 jun 2009, 22:57
åsså ringer du Per Quiding sen...
nu har väl jag inte varit nån besserwisser ang sånt härMatsD skrev:Jag har precis köpt en elkontra, en MS Wav närmare bestämt, och jag kan ju direkt avfärda alla kontrabasister som menar att det skulle vara samma sak som att spela Fender-bas, för det är det definitivt inte. Bara Att ljudet alstras av piezomikar och inte i en resonaslåda gör elkontran förvisso till ett elektriskt instrument, precis samma skillnad som mellan en akustisk gitarr och en elgitarr. Men speltekniken på en elkontra är ju som på en akustisk kontra, precis som den är lika på elgitarr och akustisk gitarr, även om instrumenten bäst lånar sig till olika sorters musik. Elkontran låter inte Fender-bas heller, naturligtvis låter den inte som en akustisk kontra, men mer åt det hållet i varje fall, som en klinisk kontra kanske man kan säga.
Sedan saknar jag i den här tråden tips på bra och billiga kontror som väl frågan gällde. Men det har kanske avhandlats i andra trådar, Kina-kontror, Thomann-kontror, JAM-kontror osv.
/Mats D
Ja, det tycker jag.Gamba skrev:MatsD skrev:Jag har precis köpt en elkontra, en MS Wav närmare bestämt, och jag kan ju direkt avfärda alla kontrabasister som menar att det skulle vara samma sak som att spela Fender-bas, för det är det definitivt inte. Bara Att ljudet alstras av piezomikar och inte i en resonaslåda gör elkontran förvisso till ett elektriskt instrument, precis samma skillnad som mellan en akustisk gitarr och en elgitarr. Men speltekniken på en elkontra är ju som på en akustisk kontra, precis som den är lika på elgitarr och akustisk gitarr, även om instrumenten bäst lånar sig till olika sorters musik. Elkontran låter inte Fender-bas heller, naturligtvis låter den inte som en akustisk kontra, men mer åt det hållet i varje fall, som en klinisk kontra kanske man kan säga.
Sedan saknar jag i den här tråden tips på bra och billiga kontror som väl frågan gällde. Men det har kanske avhandlats i andra trådar, Kina-kontror, Thomann-kontror, JAM-kontror osv.
/Mats D
nu har väl jag inte varit nån besserwisser ang sånt här
men är det nån som har sagt att elkontra låter som en fenderbas?
fiolaffärren nere vid hornstull har en del bra akustiska kontror
till hyfsade priser
men var det inte du som efterlyste kontror med band?
hursomhelst grattis till elkontran
har en själv+en vanlig och jag tycker elkontra är nog så trevligt
att spela på helt beroende vad slags musik man lirar
bashenrik skrev:Med hänvisning till de flesta inlägg gjorda ovan:
En kontrabas är ett akustiskt instrument byggt av olika träslag som alstrar sitt eget ljud. Allt annat är bara varianter av elbasar som spelas vertikalt istället för horisontellt.
Kontrakurt - Vad var det för El-kontra du provade? Var det ordentligt justerad, var strängarna bra? Känns lite dumt att dömma ut en kategori av instrument, bara för att man provat ett exemplar som är dåligt.KontraKurt skrev:I våras prövade jag för första gången en elkontra, på ett jam. Det var inte roligt. Den var helt död och stum under ens händer och lät som en förväxt Fenderbas med i och för sig något bättre sound, kanske mest beroende på de längre strängarna – jag vet inte. Men en sådan bastard skulle aldrig kunna erbjuda tillräckligt gensvar enligt min kravlista
Håller helt med dig mats! Det jag kan irritera mig på, är att folk jämför el-kontror med el-basar. Jag blir lika sur över det, som folk som spelar akustiska kontror, blir när folk jämnför deras instrument med el-kontor.MatsD skrev:Jag tror iofs att det inte alltid går att få ett objektivt omdöme om elkontror från inbitna akustiska kontraspelare. Är man konservativ så är man, och jag är i vissa avseenden likadan. När det gäller att lira elgitarr t ex (vilket jag gör mer än bas faktiskt) så skulle det vara helt otänkbart för mig att skaffa en digitalemulerad förstärkare från Line6. Jag måste ha en riktig rörstärkare och analoga pedaler när jag lirar på riktigt. Däremot använder jag gärna en GuitarPort från Line6 för övningsändamål och skisser i datorn. Som elektrisk gitarrist sedan 35 år har man skaffat sig preferenser och är inkörd på gamla hederliga prylar. Men om jag var en enbart akustisk gitarrist som plötsligt fick för mig att jag skulle lira elgitarr på nån enstaka låt, då skulle jag förmodligen tycka det var skitsmidigt med digitalemulerade allt-i-ett-prylar. Och det vore ju inte fel. Det handlar om var man har sitt hjärta, där är man mer kräsen.
/Mats D
Gamba skrev:självklart är en elkontra inte som en akustiskt kontra
lika lite som en elgitarr är som en klassiksk gitarr
och lika självklart är en elkontra inte som en elbas
fattar inte vad hela den disskusionen går ut på
Vad får dig att tro att jag vill vara en mycket medioker basist? Det är det sista jag vill. Det där med att ha en plywoodkontra i ett halvår är redan gjort så en större investering är definitivt att tänka på, håller bara på att tjäna ihop pengarna. Juste, kommer inte ge mig in på rockabilly som det ser ut nu utan vill hellre hålla på med jazz. Men lite rock n' roll och blues blir det ju givetvis också med The Halonen BestKontraKurt skrev:Det här snacket är symtomatiskt för de flesta diskussioner på detta forum. Det fattas så ofta en väsentlig pusselbit när en ny fråga kommer upp.
Postaren anger inte vilken typ av musik han avser att använda sin bas till. Detta är ju fundamentalt. Vi som spelar jazz synes vara något dussin av alla hundratals Pratabasare, i alla fall om man får döma av det som skrivs. Konstmusikutövare ännu färre är jag säker på.
Kvalitetskraven är vad som förenar vår lilla grupp. Jag ställer upp bakom allt som bashenrik skriver. En riktig kontrabas är som ett levande väsen. Den vibrerar helt och hållet under sin egen sång och man känner tonerna från bakstycket bulta mot vänster lår. Det är fint när det svänger och man känner resonansen i hela kroppen. Det kan du aldrig uppnå med en elkontra.
I våras prövade jag för första gången en elkontra, på ett jam. Det var inte roligt. Den var helt död och stum under ens händer och lät som en förväxt Fenderbas med i och för sig något bättre sound, kanske mest beroende på de längre strängarna – jag vet inte. Men en sådan bastard skulle aldrig kunna erbjuda tillräckligt gensvar enligt min kravlista.
Jag utgår ifrån att postaren inte tänker lära sig spela kontrabas ordentligt utan mest är ute efter ett instrument för enkla 3-ackordslåtar eller lira lite Rockabilly för det är ju inne nu.
Mitt tips; Köp en billig plywoodbas och försök röna ut under något halvår om du vill satsa på att lära dig. Nöjer du dig att stanna på den nivå du kommit upp i, då, så torde allt vara gott och väl. Vill du då gå vidare så är väl en större investering värd att tänka på.
Hej Noelredding,Noelredding skrev:Vad får dig att tro att jag vill vara en mycket medioker basist? Det är det sista jag vill. Det där med att ha en plywoodkontra i ett halvår är redan gjort så en större investering är definitivt att tänka på, håller bara på att tjäna ihop pengarna. :) Juste, kommer inte ge mig in på rockabilly som det ser ut nu utan vill hellre hålla på med jazz. Men lite rock n' roll och blues blir det ju givetvis också med The Halonen BestKontraKurt skrev:Det här snacket är symtomatiskt för de flesta diskussioner på detta forum. Det fattas så ofta en väsentlig pusselbit när en ny fråga kommer upp.
Postaren anger inte vilken typ av musik han avser att använda sin bas till. Detta är ju fundamentalt. Vi som spelar jazz synes vara något dussin av alla hundratals Pratabasare, i alla fall om man får döma av det som skrivs. Konstmusikutövare ännu färre är jag säker på.
Kvalitetskraven är vad som förenar vår lilla grupp. Jag ställer upp bakom allt som bashenrik skriver. En riktig kontrabas är som ett levande väsen. Den vibrerar helt och hållet under sin egen sång och man känner tonerna från bakstycket bulta mot vänster lår. Det är fint när det svänger och man känner resonansen i hela kroppen. Det kan du aldrig uppnå med en elkontra.
I våras prövade jag för första gången en elkontra, på ett jam. Det var inte roligt. Den var helt död och stum under ens händer och lät som en förväxt Fenderbas med i och för sig något bättre sound, kanske mest beroende på de längre strängarna – jag vet inte. Men en sådan bastard skulle aldrig kunna erbjuda tillräckligt gensvar enligt min kravlista.
Jag utgår ifrån att postaren inte tänker lära sig spela kontrabas ordentligt utan mest är ute efter ett instrument för enkla 3-ackordslåtar eller lira lite Rockabilly för det är ju inne nu.
Mitt tips; Köp en billig plywoodbas och försök röna ut under något halvår om du vill satsa på att lära dig. Nöjer du dig att stanna på den nivå du kommit upp i, då, så torde allt vara gott och väl. Vill du då gå vidare så är väl en större investering värd att tänka på.
:roll:
Hej igen!KontraKurt skrev:Hej Noelredding,Noelredding skrev:Vad får dig att tro att jag vill vara en mycket medioker basist? Det är det sista jag vill. Det där med att ha en plywoodkontra i ett halvår är redan gjort så en större investering är definitivt att tänka på, håller bara på att tjäna ihop pengarna. Juste, kommer inte ge mig in på rockabilly som det ser ut nu utan vill hellre hålla på med jazz. Men lite rock n' roll och blues blir det ju givetvis också med The Halonen BestKontraKurt skrev:Det här snacket är symtomatiskt för de flesta diskussioner på detta forum. Det fattas så ofta en väsentlig pusselbit när en ny fråga kommer upp.
Postaren anger inte vilken typ av musik han avser att använda sin bas till. Detta är ju fundamentalt. Vi som spelar jazz synes vara något dussin av alla hundratals Pratabasare, i alla fall om man får döma av det som skrivs. Konstmusikutövare ännu färre är jag säker på.
Kvalitetskraven är vad som förenar vår lilla grupp. Jag ställer upp bakom allt som bashenrik skriver. En riktig kontrabas är som ett levande väsen. Den vibrerar helt och hållet under sin egen sång och man känner tonerna från bakstycket bulta mot vänster lår. Det är fint när det svänger och man känner resonansen i hela kroppen. Det kan du aldrig uppnå med en elkontra.
I våras prövade jag för första gången en elkontra, på ett jam. Det var inte roligt. Den var helt död och stum under ens händer och lät som en förväxt Fenderbas med i och för sig något bättre sound, kanske mest beroende på de längre strängarna – jag vet inte. Men en sådan bastard skulle aldrig kunna erbjuda tillräckligt gensvar enligt min kravlista.
Jag utgår ifrån att postaren inte tänker lära sig spela kontrabas ordentligt utan mest är ute efter ett instrument för enkla 3-ackordslåtar eller lira lite Rockabilly för det är ju inne nu.
Mitt tips; Köp en billig plywoodbas och försök röna ut under något halvår om du vill satsa på att lära dig. Nöjer du dig att stanna på den nivå du kommit upp i, då, så torde allt vara gott och väl. Vill du då gå vidare så är väl en större investering värd att tänka på.
Anledningen till antagandet var att jag tidigare skrivit att det borde vara regel att man anger musikalisk hemvist vid, framför allt, nya postningar. Handlar det om Rockabilly så är det meningslöst att jag ger mig in i debatten. Det har ju visat sig att de flesta som skriver i detta forum är killar och tjejer som spelar/vill spela Rockabilly. Därför skrev jag så där.
Men nu när jag går tillbaka till din originalpostning så ser jag att du skrev så här, längst ned;
EDIT: Bör ju tilläggas att jag inte på något sätt är intresserad av slapping eller sånt. Blir mest pizzicato och stråke jag fokuserar på.
Där ser man, här fanns ju tillräcklig information som jag tyvärr missade och ber om ursäkt för.
Jag är dålig på marknadens utbud av nytillverkade kontrabasar. Jag köpte min 3/4 flatback 1980, en åldring byggd kring förra sekelskiftet i Tyskland. Försäljningen gick genom Bas-John, en polismästare i Stockholm, som på fritiden hängivet jobbade med reparation och trimning av kontrabasar och hade många prominenta kunder bland den tidens jazzbasister. Min bas var avsedd för stråkspel med lväldigt hög stränghöjd så John gjorde ett nytt stall. När John Larsson dog så anlitade jag Luin Sitkey, en annan duktig kille i Stockholm, som gjorde en ny greppbräda och andra modifieringar i syfte att få ner stränghöjden ännu mera.
Känner du någon erfaren basist som kan hjälpa dig att hitta ett bra instrument till hyggligt pris så tror jag det vore bra. Ha inte alltför bråttom. Jag tror att du borde söka hos instruemntbyggare som oftast har ett antal basar inne till försäljning. Vem vet du kanske hittar något. Ett bra instrument, med god potential, kan ha ett förhållandevis överkomligt pris om den är nött och stött. Synliga skavanker kan man väl leva med. Du bor i närheten av Hässleholm antar jag. Det skall finnas en bra kille i Malmö. Jag har inte adressen men den kan du troligtvis få från Ale.
Ale, kan du assistera här? Eller någon annan som vet.
Lycka till med sökandet, Noelredding.
Kontrabasar är sannerligen ett ämne för sig. Det finns väl inga instrument som är så otroligt individuella. Värst i violinfamiljen tror jag. Har bevistat ett antal jamsessions där det är förknippat med stora risker att kliva upp på estraden när kontrabasen som erbjuds är okänd. Jag fick en med sliten greppbräda gjord i björkträ!!! där svartmålningen var bortnött och gropar hade alstrats på några ställen. Det var som att spela på en trästam. Förfärlig upplevelse. En kille frågade mig efteråt varför jag spelade så taskigt den kvällen - tack för det.Noelredding skrev:Hej igen!KontraKurt skrev:Hej Noelredding,Noelredding skrev:Vad får dig att tro att jag vill vara en mycket medioker basist? Det är det sista jag vill. Det där med att ha en plywoodkontra i ett halvår är redan gjort så en större investering är definitivt att tänka på, håller bara på att tjäna ihop pengarna. :) Juste, kommer inte ge mig in på rockabilly som det ser ut nu utan vill hellre hålla på med jazz. Men lite rock n' roll och blues blir det ju givetvis också med The Halonen BestKontraKurt skrev:Det här snacket är symtomatiskt för de flesta diskussioner på detta forum. Det fattas så ofta en väsentlig pusselbit när en ny fråga kommer upp.
Postaren anger inte vilken typ av musik han avser att använda sin bas till. Detta är ju fundamentalt. Vi som spelar jazz synes vara något dussin av alla hundratals Pratabasare, i alla fall om man får döma av det som skrivs. Konstmusikutövare ännu färre är jag säker på.
Kvalitetskraven är vad som förenar vår lilla grupp. Jag ställer upp bakom allt som bashenrik skriver. En riktig kontrabas är som ett levande väsen. Den vibrerar helt och hållet under sin egen sång och man känner tonerna från bakstycket bulta mot vänster lår. Det är fint när det svänger och man känner resonansen i hela kroppen. Det kan du aldrig uppnå med en elkontra.
I våras prövade jag för första gången en elkontra, på ett jam. Det var inte roligt. Den var helt död och stum under ens händer och lät som en förväxt Fenderbas med i och för sig något bättre sound, kanske mest beroende på de längre strängarna – jag vet inte. Men en sådan bastard skulle aldrig kunna erbjuda tillräckligt gensvar enligt min kravlista.
Jag utgår ifrån att postaren inte tänker lära sig spela kontrabas ordentligt utan mest är ute efter ett instrument för enkla 3-ackordslåtar eller lira lite Rockabilly för det är ju inne nu.
Mitt tips; Köp en billig plywoodbas och försök röna ut under något halvår om du vill satsa på att lära dig. Nöjer du dig att stanna på den nivå du kommit upp i, då, så torde allt vara gott och väl. Vill du då gå vidare så är väl en större investering värd att tänka på.
:roll:
Anledningen till antagandet var att jag tidigare skrivit att det borde vara regel att man anger musikalisk hemvist vid, framför allt, nya postningar. Handlar det om Rockabilly så är det meningslöst att jag ger mig in i debatten. Det har ju visat sig att de flesta som skriver i detta forum är killar och tjejer som spelar/vill spela Rockabilly. Därför skrev jag så där.
Men nu när jag går tillbaka till din originalpostning så ser jag att du skrev så här, längst ned;
EDIT: Bör ju tilläggas att jag inte på något sätt är intresserad av slapping eller sånt. Blir mest pizzicato och stråke jag fokuserar på.
Där ser man, här fanns ju tillräcklig information som jag tyvärr missade och ber om ursäkt för.
Jag är dålig på marknadens utbud av nytillverkade kontrabasar. Jag köpte min 3/4 flatback 1980, en åldring byggd kring förra sekelskiftet i Tyskland. Försäljningen gick genom Bas-John, en polismästare i Stockholm, som på fritiden hängivet jobbade med reparation och trimning av kontrabasar och hade många prominenta kunder bland den tidens jazzbasister. Min bas var avsedd för stråkspel med lväldigt hög stränghöjd så John gjorde ett nytt stall. När John Larsson dog så anlitade jag Luin Sitkey, en annan duktig kille i Stockholm, som gjorde en ny greppbräda och andra modifieringar i syfte att få ner stränghöjden ännu mera.
Känner du någon erfaren basist som kan hjälpa dig att hitta ett bra instrument till hyggligt pris så tror jag det vore bra. Ha inte alltför bråttom. Jag tror att du borde söka hos instruemntbyggare som oftast har ett antal basar inne till försäljning. Vem vet du kanske hittar något. Ett bra instrument, med god potential, kan ha ett förhållandevis överkomligt pris om den är nött och stött. Synliga skavanker kan man väl leva med. Du bor i närheten av Hässleholm antar jag. Det skall finnas en bra kille i Malmö. Jag har inte adressen men den kan du troligtvis få från Ale.
Ale, kan du assistera här? Eller någon annan som vet.
Lycka till med sökandet, Noelredding.
Jo, jag har ju inte särskilt bråttom egentligen men det vore skönt att känna att man har ett bra instrument som man verkligen kan utvecklas på. Min baslärare, Per Ekman, har ju också rätt bra koll på kontrabasar och vad man ska kolla efter. Fast nu när det är sommarlov har jag ju inte så mycket hjälp av honom så tänkte att det var lika bra att smälla upp denna tråden och se efter några tips, och det fick man ju verkligen! :) Och att dra ner till Malmö och kolla verkar ju faktiskt väldigt smidigt, så man slipper köpa en begagnad av någon privatperson i Stockholm och försöka lirka hem den på något sätt. Tack för tipsen!
Öh?bashenrik skrev:Kontrakurt har fattat grejen, MatsD, Nick Gamba har inte det.
Jag tror det handlar mest om ideologi eller avsaknad av sådan. Många vill göra så mycket som möjligt eller helst allt på kortast möjliga tid. Spela piano, gitarr, elbas och nu kontrabas, också, som om det bara var något man gjorde rätt upp och ner. Det märks ju när resonemanget kommer in på substitut som elkontror som aldrig låter som kontrabas. Eller hur man bandar sin kontrabas, suck. Varför skall man spela kontra över huvud taget när det nu är så jobbigt att man bara letar efter genvägar och fusklösningar. Är det för att det ser så ballt ut med ståbas? Är det hela förklaringen?bashenrik skrev:Kontrakurt har fattat grejen, MatsD, Nick Gamba har inte det.
Mycket bra inlägg!KontraKurt skrev:Jag tror det handlar mest om ideologi eller avsaknad av sådan. Många vill göra så mycket som möjligt eller helst allt på kortast möjliga tid. Spela piano, gitarr, elbas och nu kontrabas, också, som om det bara var något man gjorde rätt upp och ner. Det märks ju när resonemanget kommer in på substitut som elkontror som aldrig låter som kontrabas. Eller hur man bandar sin kontrabas, suck. Varför skall man spela kontra över huvud taget när det nu är så jobbigt att man bara letar efter genvägar och fusklösningar. Är det för att det ser så ballt ut med ståbas? Är det hela förklaringen?bashenrik skrev:Kontrakurt har fattat grejen, MatsD, Nick Gamba har inte det.
(...)
Med detta inlägg vill jag på intet vis slå geisten ur hågen på någon som vill börja spela bas. Men debatten behöver nyanseras. Många av er som postar på detta forum; UNDER RUBRIKEN KONTRABASAR, har bilder på er själva spelandes elbas!?? Begriper inte varför? Det är någon sorts utbredd klacksparksmentalitet som jag undrar över.
Jo tjenare.KontraKurt skrev: Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig.
Haha, jag fick en dedikation i en c-uppsats om musikpedagogik:Svensson skrev:KontraKurt skrev: Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig.
Japp, så är det!criss skrev:
jag håller med! vilken idiot som helst kan spela rock, eller jazz, eller klassiskt.
sen hur det låter...
Hej Criss,criss skrev:ang. band på kontra.
+
inte så dumt! P-kontra liksom:-)
lätt att intonera...
man slipper fixa sig kontrateknik utan får uppfinna en egen som passar.
stor driva-puritaner-till-vansinne-faktor(det är alltid kul)
-
du kommer aldrig att få några 70+ farbröder som spelar saxofon alternativt klarinett och kallar kontran för "hängbjörk" att följa med till ditt hotellrum...
en bandad kontra kommer sannolikt låta som en lite fetare elbas/ackebas. Det är ganska mkt "skorret-surret" sträng mot trä på greppbrädan som utmärker kontraljudet.
Man kan inte göra sånt därt coolt gliss/slide som är en annan del av kontrasoundet.
jag tror att en bandad kontra kommer att vara som en klumpigare och helt sinnessjukt cool elbas. -du blir min hjälte!
annars kan man väl rita dit lite linjer där banden skulle sitta för att få lite ledning...varför inte på sidan av halsen så att saxofonisterna inte ser det? (nu tänker jag på det där med hotellrum igen)
sen att man inte kan lära sig spela kontra på en elkontra... är det inte tvärt om?
jag menar har man ingen kropp och halsinfattning att orientera sig efter så blir det ju betydligt svårare att hålla reda på vart man är på halsen.
hela halsen blir ju som en enda lång greppbrädeöken!
På kontran vet jag att när jag känner halsinfästningen så har jag ett eb på mitt lillfinger. när jag omfamnar basen si så når jag tonen så osv.
På en elkontra har jag inte dessa hållpunkter att orientera efter. det är väl därför som man ofta har nån slags bandmarkeringar på elkontror?
de olika instrumenten kräver radikalt olika teknik och sätt att tänka om hur man ska spela.
Eller så är det jag som är dum...
ps. jag kan ha fel om 70+ sax-farbröderna. ds
Väntade på detta. Givetvis kräver alla musikformer sin man/dam. Jag skulle aldrig kunna lira slapping. Skulle aldrig kunna lira Rock heller. Men vad jag försöker säga är vad jag hoppades att ni skulle förstå. Att på en värdeskalla, eller tidsaxel om man så vill, så kan vem som helst som är motiverad börja spela Rock och lära sig hyfsat snabbt. Det är ju bara att lyssna på det som framförs över televisionen, estraderna och andra medier. Treackordslåtar är vad det handlar om och nästan alltid i samma tonarter. Jag kan vara snäll och säga fyra ackord eller fem ackord men det är inte ofta. Vidare alltid samma grundpuls o.s.v. låt efter låt. Undantagen finns otvivelaktigt men genrellt ser det ju ut så här. Även jag har lyssnat på Rock frivilligt eller ofrivilligt under årens lopp och det är inte ofta man blir överraskad av någonting som står ut som riktigt bra och egensinnigt.Svensson skrev:Jo tjenare.KontraKurt skrev: Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig.