Postat: lör 30 jan 2010, 14:43
Väteceller FTW!
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://pratabas.se/
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.Hellboy skrev:Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....Samuel V skrev:Väteceller FTW!
//J
Definiera "inom en rätt snar framtid". Jag har läst och hört en hel del nämna en 20-års period. Om det är realistiskt eller inte vet jag inte.Noelredding skrev:Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.Hellboy skrev:Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....Samuel V skrev:Väteceller FTW!
//J
Bränsleceller bygger ju i grunden på oxidation, och du kommer inte att kunna få ut mer energi ur reaktionen än det går åt för att åstadkomma den motvända reaktionen (separera vatten till väte + syre). Så, nej.Noelredding skrev:Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.Hellboy skrev:Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....Samuel V skrev:Väteceller FTW!
//J
http://www.dn.se/motor/usa-forskare-eta ... -1.1119348Hellboy skrev:Ett gott råd. Skit i etanol. Svindyra att köra då dom drar rejält med soppa och med all trolighet kommer det inte finnas några etanolbilar om 5 - 10 år (max). Dom är INTE miljövänliga om man ser det ur ett större perspektiv. Det finns en enda fördel med etanol och det är att det är ett förnyelsebart bränsle. Men där slutar det. Etanol är skit, skit, skit, skit!!! Det mest miljövänliga under en öveskådlig tidsperiod är och kommer att vara mindre dieselmotorer med partikelfilter. Glöm etanol som drivmedel. Etanol skitar ner mer än bensin när man förbränner skiten i kallt klimat (Sverige) och det är frätande så det står härliga till. Skaffa en dieselbil. Långsiktigt är dielsel och biogas det bästa till man hittat ett vettigt sätt att producera väte. Etanol kommer att försvinna som drivmedel ganska snart.daionsavage skrev:Jag vill inte skita ner mer än nödvändigt, men om man inte är beredd eller har möjlighet att åka kollektivt till alla rep/spelningar så är bil ett nödvändigt ont. Jag har en ford focus med etanoldrift just nu, men eftersom den envisas med att inte fungera någon gång om året så vill jag gärna ha någonting mer pålitligt. Men jag känner inte till så många alternativ där man få plats med kontran utan att behöva böka in absurdum (läs toyota prius.. var får man plats med bagaget ö h t? -I den miljövänliga takboxen?????)
Jag har alltså 2 grundläggande krav.
1 -Utrymme: man skall kunna få in en kontra + en förstärkare och dessutom kunna vara tre pers i bilen.
2 -Miljövänlighet: hybridbil eller etanoldrift, diesel är inget alternativ så länge man inte kan tanka biodiesel!
Någon som har något konkret tips?
MVH//Jan
*Edit* Här finns att läsa lite i ämnet:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/et ... 111731.svd
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... from=tipsa
http://www.naturskyddsforeningen.se/gro ... drivmedel/ - Inte ens Naturskyddsföreningen tycker att etanol är vettigt långsiktigt.
http://www.transport.se/HOME/trp2/tidn/ ... 9C0030C7A0 - Ni kan ju bara gissa vad som är orsaken till fler och fler bilbränder under sommartid..... Idag senast var det en bil som exploderade på en bensinstation söder om Stockholm. Jag kan sätta mitt högra ben på att det var en etanolbil inblandad.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ng-1.12036
Sen kan tilläggas att det experimenterades med etanol som drivmedel inom skogsindustrin under 70-talet och det fick man sluta med. Folk blev sjuka. Frätande, brandfarligt och på TOK för lågt energivärde för att vara intressant. Om en dieselbil drar 0,6 liter per mil så drar en liknande etanolbil det dubbla. Minst.
*Slut Edit*
Ford 49 med trimmad cheva smallblock där soppan rinner ur avgassystemen på tomgång är också bra !Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Custom skrev:Ford 49 med trimmad cheva smallblock där soppan rinner ur avgassystemen på tomgång är också bra !Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Janne skrev:Köp en volvo 745 och se till att katalysatorn är fräsch. Saker som håller länge är ett annat sätt att tänka miljövänligt.
Tyvärr så är mycket av den alternativa energisektorn full av flum. Helt kort två exempel:Alexander skrev:Visst är det härligt med så insiktsfulla, balanserade och väl underbyggda inlägg som Hellboy gjort i denna tråd... :? :wink:
(Vilket dock inte får mig att mindre värdesätta hans annars insiktsfulla kommentarer!)
Att etanol är ett förnyelsebart bränsle torde vara det som intresserar den som vill minska sin belastning på vår natur. Att energitätheten är lägre än i diesel eller bensin spelar väl mindre roll? 50 eller 90 mil på en tank?
Etanol är ett utmärkt motorbränsle genom sin homogena molekylstruktur. Bränslet består av en enda sorts molekyler som allihop har samma ångtryck, flampunkt, sönderfallsprocess och restgaser. Mycket lättkontrollerat och lätt att anpassa ur motorstyrningshänseende.
Etc etc.
/Alexander
Hur man än gör så blir det skit.KontraKurt skrev:Tyvärr så är mycket av den alternativa energisektorn full av flum. Helt kort två exempel:Alexander skrev:Visst är det härligt med så insiktsfulla, balanserade och väl underbyggda inlägg som Hellboy gjort i denna tråd...
(Vilket dock inte får mig att mindre värdesätta hans annars insiktsfulla kommentarer!)
Att etanol är ett förnyelsebart bränsle torde vara det som intresserar den som vill minska sin belastning på vår natur. Att energitätheten är lägre än i diesel eller bensin spelar väl mindre roll? 50 eller 90 mil på en tank?
Etanol är ett utmärkt motorbränsle genom sin homogena molekylstruktur. Bränslet består av en enda sorts molekyler som allihop har samma ångtryck, flampunkt, sönderfallsprocess och restgaser. Mycket lättkontrollerat och lätt att anpassa ur motorstyrningshänseende.
Etc etc.
/Alexander
1 Biogastankarna på väldigt många bensinmackar är tomma. Man kan inte producera enligt efterfrågan. Kul för den som satsat på ett sådant fordon.
2 Den största kvantiteten etanol importeras från superproducenten Brasilien. Enorma arealer mark används för detta. Denna mark skulle istället kunna förse den inhemska fattigbefolkningen med oerhörda mängder livsmedel.
Men värst av allt är att etanolen fraktas i jättetankers från Brasilien över Atlanten till intet ont anande svenska bilister. Vad driver tankerfartygen framåt? Jo, diesel förstås.
Flumsjukt!
.
På den tiden jag lirade folkmusik fick jag in min 3/4-kontra i framsätet på en Renault 5. Med lite god vilja (och småväxta vänner) gick det att få in tre passagerare i baksätet även om högersätet var ganska långt bakfällt. Så det var inte direkt bekvämt där bak.criss skrev:jag har fått in kontror i framsätet på alla bilar jag haft(inte morris minorn då men den har väl inte varit aktuell som gigbil de senaste 45åren) det funkade tom i en ford fiesta