Sida 2 av 2

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: lör 21 jul 2012, 23:22
av basnalle
edvin skrev:
basnalle skrev:När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner. Sent from my iPhone using Tapatalk
Stopp fan!!
Detta är en regel som absolut inte är en regel.
Är man klassisk kontrabasist så undviker man lös sträng alla gånger det är tekniskt möjligt (i princip) då klangen förändras så makabert.
Om man är jazzbasist så finns det massa olika skolor (NHÖP vs. Ray Brown i princip), men generellt sett används lösa strängar betydligt mer i jazz än i klassisk repertoar.
Det va felaktigt och klumpigt uttryckt av mig. Se mer om resonemanget kring detta i tidigare inlägg. Bra att du förtydligar, edvin.

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: lör 21 jul 2012, 23:56
av edvin
basnalle skrev:
edvin skrev:
basnalle skrev:När det gäller kontra så "ska" man spela lösa strängar så mkt som möjligt för att ha ngt att intonera mot. Det gälller kontraspel generellt. Samtidigt låter en lös sträng annorlunda än när man trycker ner. Sent from my iPhone using Tapatalk
Stopp fan!!
Detta är en regel som absolut inte är en regel.
Är man klassisk kontrabasist så undviker man lös sträng alla gånger det är tekniskt möjligt (i princip) då klangen förändras så makabert.
Om man är jazzbasist så finns det massa olika skolor (NHÖP vs. Ray Brown i princip), men generellt sett används lösa strängar betydligt mer i jazz än i klassisk repertoar.
Det va felaktigt och klumpigt uttryckt av mig. Se mer om resonemanget kring detta i tidigare inlägg. Bra att du förtydligar, edvin.
Ah sorry, såg inte ditt andra inlägg därav mitt bryska tillrop!
Haha det var lite överdrivet hets av mig, din regel stämmer ju faktiskt in på väldigt många basister (även till stor del för mig själv när jag spelar jazz).
En fördel med att använda mycket lösa strängar är att man då snabbt har tillgång till ett mycket bredare register än att alltid använda löst (vilket sällan är ett stort problem på elbas).

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: sön 22 jul 2012, 19:11
av Nyasu
Annars kan man ju bara vända på halsen. Då blir upp ner, och ner upp.

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: sön 22 jul 2012, 19:36
av Mr Praline
När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: sön 22 jul 2012, 22:49
av edvin
Mr Praline skrev:När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.
Du menade inte 1,2,4??

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: sön 22 jul 2012, 23:00
av Mr Praline
edvin skrev:
Mr Praline skrev:När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.
Du menade inte 1,2,4??
Faktiskt inte, jag körde pek-, lång- och ring-, lillfinger. Det kändes mer naturligt.

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: mån 23 jul 2012, 11:33
av edvin
Mr Praline skrev:
edvin skrev:
Mr Praline skrev:När jag spelade kontra höll jag mig så mycket som möjligt till 1:a/2:a position, med 1,3,4-fingersättning.
Du menade inte 1,2,4??
Faktiskt inte, jag körde pek-, lång- och ring-, lillfinger. Det kändes mer naturligt.
Va?? 1,2,3?? haha shit, du är unik!
Men jag måste förstått fel, du spelade pek, ring och lill i första position? Det är i alla fall inte lika ovanligt :lol:

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: mån 23 jul 2012, 11:42
av Mr Praline
1, 3, 4 - inte 1,2,3; dvs använda pek- och ringfinger som ett.

Re: Spela ni mest uppe eller nere på halsen…

Postat: mån 23 jul 2012, 15:51
av hannesjonsson
mangenot skrev:Det är bara lite svårare att få till ett snyggt vibrato på lösa sträng
Ja det är ganska svårt