Kontramickar

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Domination
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 maj 2008, 22:25
Ort: Sundsvall

Kontramickar

Inlägg av Domination »

Okej, har letat igenom och hittar ingen intressant tråd om kontramickar...

Har just köpt en kontra och kommer att lira förstärkt vid vissa tillfällen. Behöver en bra mick, men vad är det som gäller? Vet att det finns lite olika alternativ, men har inte provat alla själv.. spelar mest jazz och liknande musik. Vill absolut inte att det ska låta elbas heller om man säger så 8)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Om du vill ha en någorlunda akustisk ton skule jag satsa på en Fishman Full Circle, eller Realist.
Egentlige är det optimala en AMT 25'a men det är ganska dyrt, vad har du för budget?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

http://www.appliedmic.com/details.asp?ID=16
Fantastiskt bra blendad med en piezomic.
Fender
Ampeg
Domination
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 maj 2008, 22:25
Ort: Sundsvall

Inlägg av Domination »

Har använt det gamla skumgummi och mikrofon-tricket några gånger förut, och funkar väl ibland ;) . Risk för rundgång upplever jag dock:P

Jag har väl inte alltför stor budget. Studentekonomi tär lite på kvalitén när det gäller såna här inköp.. Men vill ju självklart inte ha nått skräp heller.
Domination
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 maj 2008, 22:25
Ort: Sundsvall

Inlägg av Domination »

Såg att den där Fishman krävde att man mekar och skruvar isär och har sig.. det vågar jag mig inte på xD Har en känsla av att det går åt helvete när jar ska försöka mig på något sånt :P
Men dollarn är väl låg nu? kanske är värt det att köpa från USA då.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Om du verkligen inte vill mekka med basen (det kräver Realist också) Skulle jag rekommendera en äldre BP100 med tillhörande preamp, dessa låter horibelt på vissa basar (tyvärr de flesta) men på en del låter de helt fantastiskt. Men det är ganska "elbasliknande" i soundet så det kanske inte riktigt är vad du letar efter. Men de är väldigt enkla att montera.
Fender
Ampeg
Domination
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 maj 2008, 22:25
Ort: Sundsvall

Inlägg av Domination »

Har ju visserligen ett justerbart stall.. men litar inte på mig själv att skruva isär det.. lite rädd att saker ska ramla sönder och att jag inte får tillbaka alltihop på ett riktigt sätt bara ;) Vore ju synd att förstöra stallet eller ljudpinnen eller nått sånt.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Jag har kört några år på en Schertler Stat-B. Relativt enkel att montera då du behöver bara fila till korkbiten. Funkade för det mesta och låter Charlie Haden på (gott och) ont.

Nu har jag installerat en Full Circle. Installationen var lite omständig trots att jag har justerbart stall. Dimensionerna på hålen stämde inte och jag behövde en gängad bussning och lite annat. Men har du rätt gängor (M6) på ditt stall så är den riktigt enkel att installera om man märker upp var allt stod innan man börjar. Trots allt, det var helt klart värt mödan! Jag är jättenöjd.

Jag tycker de metallklämmorna som håller fast BP-100 elementen är inte roliga. De dödar mycket ton och för att det ska låta hyffsat så måste de sitta ordentligt hårt. Alterntivet är att limma fast dem med superlim, men det skulle inte kännas riktigt bra.

Det finns ett gäng andra alternativ hos tysken:
http://www.thomann.de/se/pickup_foer_kontrabaser.html

Men det är nog Realist och Full Circle som jag rekommenderar. Satsa först på en pickup som du gillar. Sen kan du alltid komplettera upp med en AMT :-)
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag använder Shadow piezo sedan länge. Billig skit som är långt ifrån perfekt i ljudet och kräver en EQ för att vara vettig, men som sagt, billig och fungerar.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TommyLove skrev:Jag använder Shadow piezo sedan länge. Billig skit som är långt ifrån perfekt i ljudet och kräver en EQ för att vara vettig, men som sagt, billig och fungerar.
+1
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Domination
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 maj 2008, 22:25
Ort: Sundsvall

Inlägg av Domination »

Okey, tack för alla svar :) Nu har jag en del att utgå ifrån och välja mellan... ska nog kolla upp möjligheterna att ta loss stallet och montera, för man vill ju att det ska låta grymt.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Titta vad jag hittade! En hemsida fullproppad med olika kontramickar.

http://www.doublebassguide.com/?page_id=21

Många av länkarna fungerar inte, men det kan ju vara inspirerande ändå. Eller nåt... :D
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TommyLove skrev:Jag använder Shadow piezo sedan länge. Billig skit som är långt ifrån perfekt i ljudet och kräver en EQ för att vara vettig, men som sagt, billig och fungerar.
Jag använder också Shadow - hade Underwood förut, och det är typ samma sak. Med en vettig preamp funkar det skitbra, den låter som en dröm på min bas. När jag spelar in brukar jag kräva svindyr Neumannmick på stativ nere vid sidan av stallet. Inlindad i skumgummi låter för bumligt för mig.
Fishman BP 100 låter ankröv, hade en sådan i en vecka för många år sedan. Jag har knappt hämtat mig från chocken.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Fishman BP 100 låter ankröv, hade en sådan i en vecka för många år sedan. Jag har knappt hämtat mig från chocken.
HAHAHA! :D
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

bootsy skrev:
TommyLove skrev:Jag använder Shadow piezo sedan länge. Billig skit som är långt ifrån perfekt i ljudet och kräver en EQ för att vara vettig, men som sagt, billig och fungerar.

Fishman BP 100 låter ankröv, hade en sådan i en vecka för många år sedan. Jag har knappt hämtat mig från chocken.
Som sagt, efter många tester har jag kommit fram till att BP100 låter, ja, ank-nånting, på vissa basar, medans den faktist låter riktigt bra på andra.
Micen i sig är inte särskilt dålig, men den är känslig för vilken bas du sätter den på. Billigare plywoodkontror brukar låta helknas eftersom den inte klarar den "boomiga" projektionen i en mer odefinierad ljudbild. Medans basar med lite sämre projektion men generellt "bättre ton" (definierad, sjungande) och låg action låter bra genom BP100.
Fender
Ampeg
Skriv svar