Ny kontra!!!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Ny kontra!!!

Inlägg av Backlund »

Fick hem min Thomann-kontra i måndags! Hann dock knappt spela på den då jag åkte iväg till min morfar i Jämtland på tisdag morgon.

Ser att det har skrivits en del om Thomann-kontror medans jag har varit borta. Nu ska jag skriva lite vad jag tycker om min!

http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111_brc.htm

När jag först fick den i mina händer kände jag att halsen var ganska bred (inte tjock) och det gillar jag. Hade halsen varit tjockare hade jag nog dött, men nu slapp jag ju det. Ljudet är bra, för att vara en lågbudgetbas, och om jag ska jämföra med alla Stella-basar som jag provat så slår den här alla med hästlängder när det gäller ljudet! Man kan säga att stränghållaren är en kopia på Kings krom-stränghållare. Jag trodde att denna skulle vara gjord i plywood, men den är gjord i metall! Vet dock inte vilken slags metall, eftersom den är svartlackad. Lacken är väl inget vidare, men jag gillar när basarna ser lite slitna ut :wink:

Nu har jag absolut inte jämfört med gamla dyra kontror med superbra klang osv, för det skulle ju vara urbota dumt, utan kontror för de billiga pengarna.

En bra bas för pengarna säger jag!

Tänkte lägga upp lite bilder sen också. Honan kommer med kamera idag :)
_____________________________________
www.grassride.com
Spectru
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 15:02

Inlägg av Spectru »

Skulle du rekommendera denna bas till en nybörjare alltså?

Ca. 4000 är ju ett ohyggligt fint pris för en kontra, knappt sant tror man.

Hur länge tror folk att man kan spela på en sån här bas? Hur är hållbarheten och hur höga krav måste man ha för att kvaliteten ska vara undermålig?

@Backlund: Hur gjorde du när du beställde den? Internet eller via butik?
Och mer exakt, hur lång är den?

Edit: Vad tror folk att andrahandsvärdet kan vara på en sån här bas? Något alls?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Spectru skrev:Skulle du rekommendera denna bas till en nybörjare alltså?

Ca. 4000 är ju ett ohyggligt fint pris för en kontra, knappt sant tror man.

Hur länge tror folk att man kan spela på en Schrötter modell 060? Hur är hållbarheten och hur höga krav måste man ha för att kvaliteten ska vara undermålig?

@Backlund: Hur gjorde du när du beställde den? Internet eller via butik?
Och mer exakt, hur lång är den?
Ja den här basen kan jag absolut rekommendera för nybörjare.
Beställde den från http://www.thomann.de/se/index.html. Det är en 3/4 storlek på den. Vet inte den exakta mensuren dock. Om du tänkte på längden när den står upp så är den ca. 180 cm hög.
_____________________________________
www.grassride.com
Spectru
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 15:02

Inlägg av Spectru »

Några problem med betalning eller så? Jag är ingen veteran på onlinehandel med instrument, men det är ett seriöst företag antar jag...
Hur lång leveranstid var det?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Inga problem alls med betalning. Leveranstiden brukar ligga på 3-4 dagar tror jag. Tog dock några veckor för min bas att hitta hem till mig, men det berodde på att basen justerades på butiken i Tyskland. Efter det blev det ett litet missförstånd mellan mig och budfirman här i trakten (hade inget med att Thomann levererade att göra). Basen levereras med stallet omonterat, men det är marserat där det ska sitta så det är inte svårt att göra det själv.

Om du beställer, kom ihåg att ange vilken setup du vill ha på basen. daionsavage rekommenderade att ta setupen för jazz och det blev perfekt för både pizzicato och slap. Nu vet jag ju inte om du ska spela slap men... :)
_____________________________________
www.grassride.com
Spectru
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 15:02

Inlägg av Spectru »

Jo, helst skulle jag vilja kunna använda den till både pizzicato och slap, men även till en del stråkspelande..
Törs man tro att detta är möjligt?
Jaja, då jazz är mitt huvudsakliga område så låter väl denna setupen jättebra.

Flyttar till en större lägenhet nästa vecka och har av utrymmesmässiga skäl inte kunnat äga kontra innan. Har gett mig fan på att lära mig instrumentet till som sagt främst jazz...

Det blir nog en beställning den 25!
Tack så mycket för all info Backlund...

Inget du, eller nån annan, tycker att jag ska tänka på inför beställningen?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Har inte testat att spela arco på min, har inte orkat hartsa stråken som följde med :) Men det borde ju funka. Det är bra ljud i basen, för priset. Ett tips är att det kan vara bra att byta strängar på basen. Dom som sitter på duger väl, men det är inte världens roligaste med dom på. Hade dom på några dagar, sen bytte jag strängar och det blev genast roligare ljud.

Bara kul att hjälp! :)
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Oj jäklar vad billig den var.
Hur var den packeterad?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Le Contrebasse skrev:Oj jäklar vad billig den var.
Hur var den packeterad?

Den kom i en stor kartong med mycket frigolit och plastkuddar. Kartongen var fastspänd stående på en liten pall och stallet inte monterat på basen.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
sphinx
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 10:46
Ort: Arvika

Inlägg av sphinx »

Vart meddelar man vilken setup man vill ha??
Fender Precision -59, -67
Gretsch Broadcaster,
Blast Cult
Ampeg SVT CL, Apmpeg 8x10
Ampeg PF500
Fender TV 15
http://www.snakebiterock.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hepjumpstompers.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Backlund skrev:
Le Contrebasse skrev:Oj jäklar vad billig den var.
Hur var den packeterad?

Den kom i en stor kartong med mycket frigolit och plastkuddar. Kartongen var fastspänd stående på en liten pall och stallet inte monterat på basen.
Ok.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

När man beställer kan man lägga till en kommentar eller önskemål i ett fält som heter Övrigt, eller något liknande. Där är det bara att ange vilken setup du vill ha.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

har du några bilder på din bas?
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Backlund skrev:När man beställer kan man lägga till en kommentar eller önskemål i ett fält som heter Övrigt, eller något liknande. Där är det bara att ange vilken setup du vill ha.
Det har jag aldrig tänkt på, går det att göra även när man tjackar elbasar?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Fogerty skrev:har du några bilder på din bas?
Skrev i första posten att jag skulle lägga upp bilder, men jag har inte ens tagit några än :? Får låna honans kamera och göra det i helgen eller nästa vecka.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Le Contrebasse skrev:
Backlund skrev:När man beställer kan man lägga till en kommentar eller önskemål i ett fält som heter Övrigt, eller något liknande. Där är det bara att ange vilken setup du vill ha.
Det har jag aldrig tänkt på, går det att göra även när man tjackar elbasar?
Det vet jag inte. Tvivlar på att dom skulle göra sig besväret om man skrev exakt mått på stränghöjden på alla strängar individuellt. Men dom kanske fixar lite grovt om man säger till att man vill ha låg, medium eller hög action. Någon annan som vet kanske?
_____________________________________
www.grassride.com
El Krillos
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 aug 2008, 23:55

Inlägg av El Krillos »

Tjabba! Jag lirar på en sån kontra jag å, fast har bytt strängar till trimmerlinor. Har mickat min med en shadow sh950 mick och en hemmabyggd piezo slapmick.
Grymt bra, har inte märkt nån skillnad alls på ljudet i min och ganka redigt mycket dyrare basar. Helt sjukt prisvärd och stort plus på att man får med mjukisväskan och stråke med harts för dem pengarna också.
Den håller även för typ allt, har stått på den och ramlat, vart knappt ens en repa i lacken. Jämför det med en dubbelt så dyr stella som blir brasved bar man nuddar dem och har mkt sämre ljud.

Ett tips till er som spelar med slapar, byt från stål till något annat, halsen är i väldigt mjukt trä och slits snabbt v stål. Men stål är ändå inte skönt att slapa.

Sen har ju även thomann grym service. När jag beställde min så ringde dem upp mig och frågade hur jag ville ha den inställd. Den var väldigt välpackad också.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Är det nån rockabillehistoria den här basen?
Fender
Ampeg
El Krillos
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 aug 2008, 23:55

Inlägg av El Krillos »

Jag har fixat upp min för rockabilly, men det går utmärkt att lira jazz och klassiskt och allt sånt på den bara man ställer in den annorlunda. Då bör man nog köra strängar med hårdare spänst än trimmer, går ju knappt att spela pizzicato på dem.

Men om du menar basmodellen i allmänhet vilket jag antar så tror jag inte att den är gjord inriktad mot just rockabilly, utan mer gjord för att vara en bra, billig och tålig nybörjarbas som funkar bra till det mesta. Speciellt med tanke på den breda lättspelade halsen på'n som gör det omöjligt att träff fel sträng men ist gör den väldigt klumpig att spela på längre ner på halsen.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ok. Tänkte på den här cutawayprylen, om resten av basen var setuped efter rockabillynormer.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Nej spela med stålsträngar! Tydligare ton och lättare att intonera :) Finns stålsträngar som är bekväma att slapa med också :wink:
_____________________________________
www.grassride.com
El Krillos
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 aug 2008, 23:55

Inlägg av El Krillos »

Backlund skrev:Nej spela med stålsträngar! Tydligare ton och lättare att intonera :) Finns stålsträngar som är bekväma att slapa med också :wink:
Inge fel på stålsträngar när fingrarna e vana, men däremot så är som sagt halsen i för mjukt trä för att må bra av stål. Den slits väldigt snabbt t.o.m. av trimmerlinor
Användarvisningsbild
cina
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:11
Ort: BOR

Inlägg av cina »

SEN-STRÄNGAR är det bästa för Rockabilly/Country :D :D :D
My gear: 86årig roadworn 3/4 hillbillybas märke:ROY med Kandymick
Elbas: Belamy electronic/Fenderjazzkopia,Behringer Ampeg wannabetopp) 500 W,Warwick 4/10 cab

citat:Men jag har ju dubbelkollat 3 ggr!!! :-)
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

cina skrev:SEN-STRÄNGAR är det bästa för Rockabilly/Country :D :D :D
Tycker inte jag :wink:
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar