Förstärkare

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Förstärkare

Inlägg av melodika »

Jag ligger lite i stargroparna att köpa en combo till kontran. Har snaglat lite på PJ Briefcase. Någon som har andra idéer eller nån feedback på PJ-stärken?

Såg förresten att Markbass minimark kan vara ett bra alternativ 250w.

/ Niklas
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Finns så mycket schyssta.
Klassikern GK MB150 funkar i de flesta situationer, rekomenderar dock en extern preamp på EQ-sektionen inte är den bästa. Den lite större klassen så har du ju EBS DROME, fantastisk förstärkare som jag själv är mycket nöjd med, den klarar det mesta och låter transparent och bra till kontra.
Även Markbass 121P är kalas för kontra, har lånat en sådan några gånger och de har grymt headroom och bra DI.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Mesa walkabout skulle nog va en hit till kontra
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Le Contrebasse skrev:Finns så mycket schyssta.
Klassikern GK MB150 funkar i de flesta situationer, rekomenderar dock en extern preamp på EQ-sektionen inte är den bästa. Den lite större klassen så har du ju EBS DROME, fantastisk förstärkare som jag själv är mycket nöjd med, den klarar det mesta och låter transparent och bra till kontra.
Även Markbass 121P är kalas för kontra, har lånat en sådan några gånger och de har grymt headroom och bra DI.
Har läst en del om Markbass 121P och den verkar leverera ganska hyfsat.
Man ska väl ha en mindre högtalare till kontra va?
Har provat att lira genom min vanliga rigg, Ampeg 1*18 och det funkar inte alls bra, blir luddigt som tusan.
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

PJ Briefcase kontra EBS Drome

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Jag har testat bägge en tid till min kontra. Jag har en enkel KK bassmax piezo mick monterad.
PJ briefcase ligger väldigt rätt i vikt och storlek har ett mycket bra ljud som är transparent och soundar otroligt bra i transienterna till mitt kontraspel. Den har kanske lite på gränsen till effekt (100 watt) eftersom jag lirat live med den på liten klubbscen och det drunknar tyvärr lite för lätt.
Dromen upplever jag har mer botten och ett lite mulligare ljud men ändå väldigt naturligt följsamt bra till mitt kontraspel. Det är den äldre dromen utan Neospeakers.
Dromen är lite dyrare i nypriset och väger en 6 kg mer än PJ Breifcase men en beggad Drome får man tag på för en 5-6 000 och då är det en strärkare som jag med lätthet även kopplar in min P-bas och trycker på för en riktig rockaröven kick.
Jag skulle satsa på Dromen för mångsidighet och ljudtryck.
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Det blev en Tecamp Tiger topp med matchande 1'15 låda
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

melodika skrev:Det blev en Tecamp Tiger topp med matchande 1'15 låda
Nice. Om man har en kontra med låg stränghöjd och bra mick, så kan få till riktigt nice sound med 115, a la Patitucci tidigt nittiotal.
Har använt 115 några gånger och det är nice mjukt sound.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

Inlägg av Anders Sköldqvist »

melodika skrev:Det blev en Tecamp Tiger topp med matchande 1'15 låda
Grattis.
Kul om du ger en liten recention så småningom :wink:
Skriv svar