Thomanns Billiga Kontror?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Thomanns Billiga Kontror?

Inlägg av Dramo »

Vad tycker vi?

Tänker främst på den elektriska saken från Stagg. Något att ha?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Finns ett per trådar om Stagg-basarna och som jag fattat det är folk nöjda med dom. Tror det enda problemet folk hade var att det skorrade när man spelade, men att det var en inställningsfråga.

Är också lite sugen på en sån :)
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Mm. Jag funderar lite på att vara lite oortodox och ta bort de där utstickande metallbitarna och golvpiken, och istället sätta fast ett axelband och spela den som en basgitarr. Hade sett ganska häftigt ut, tror jag. Blir antagligen väldigt svårspelad då, men det löser sig nog.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Skorrande Stagg

Inlägg av Tripod »

Backlund skrev:Finns ett per trådar om Stagg-basarna och som jag fattat det är folk nöjda med dom. Tror det enda problemet folk hade var att det skorrade när man spelade, men att det var en inställningsfråga.

Är också lite sugen på en sån :)
Ja, det är min bas som skorrar. Jag har fortfarande inte fått ordning på det. Men Thomann har godkänt en reklamation på det och ska byta ut den, men de har ingen ny att skicka förrän den 20/12. Gitarristen i mitt band är amatörgitarrmakare och har börjat justera och lyckats få det lite bättre, men inte helt bra. Förmodligen blir det att byta ut den i december. Vad jag förstår är det i första hand jag som råkat ut för detta problem. Derfpa gjorde antagligen ungefär samma justeringar som jag (justerstång och stallhöjd), men där blev det tydligen bra.
Det skorrar alltså våldsamt på G och C i lägsta läget. Efter justering skorrar det lite mindre men har blivit oerhört mycket mer tungspelat.
Så jag lutar som sagt åt att byta ut den, när de nu redan har godkänt det. Jag tycker för övrigt att de varit bra att ha att göra med och har inte alls varit ovilliga eller småaktiga. Den svenske killen där nere vet dock inget om kontra, och hänvisar till klassiska avdelningen, så det kanske är tur att jag talar flytande tyska. De kanske hade varit mindre tillmötesgående på engelska?

I väntan på att de ska få in nya Staggar fortsätter jag och min gitarrist att skruva på den för att få den så bra som möjligt till vårt gig i Lucia. Då måste jag använda den oavsett om problemet är löst eller ej.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Skriv svar