Jazzkille vill köpa bas

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
BJ
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:53
Ort: Lund

Jazzkille vill köpa bas

Inlägg av BJ »

Hej alla kontralärda, jag är en bassist som för flera år sedan spelade kontra med ett jazzband i Småland, ägde dock ingen utan lånade då en bas. Jag är nu flyttad till Skåne och spelar i ett rockband men funderar på att börja ta jazzen på allvar igen och köpa en kontra. Eftersom jag bara kan spela och inte vet särskilt mycket om vad man ska leta efter vänder jag mig till alla visa hjärnor på detta forumet.

Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att köpa en gammal begagnad för att slippa värdeminskning, eller hur är det med det? Tappar ett nytt instrumentet mycket värde när man använder det?

Är det skillnad på om man vill spela jazz eller klassiskt vid val av kontra, hittade en från 1820 på Blocket och vid den tiden fanns ju inte jazzmusiken, http://www.blocket.se/vi/17319385.htm?ca=11_s , är den mest gjord för klassisk musik eller duger den till jazzspel också?

Jag tänker mig en budget på 20-25 000, är det rimligt?

Tack för svar på mina undringar

Jacob Andersson
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

spelar ingen roll om basen är gammal. låter den bra så låter den bra. Jag tycker det verkar som en ypperlig ide att köpa beganat. du kan få en bra bas för priset du nämde. jag rekommenderar Wilfer. det finns flera generationer wilferbasar varav några går att köpa för ca 25000. kanoninstrument
Turn on, tune in, drop out
mickeriksson
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 17:12
Ort: Kungsängen

Inlägg av mickeriksson »

Den där basen har vart ute länge, undrar varför den inte blev såld.

Mitt tips är att ta med någon som har koll på kontrabasar och testa basen.

En så gammal bas för dom pengarna kan inte vara bra och osåld så länge, gamla basar är ganska eftertraktade.

Ang stränghöjd och halsar:
Basar som är justerade för klassisk musik brukar ha ganska hög stränghöjd och ha lite mer böjd hals och ganska hårda strängar. Detta för att få ut så mycket ljudtryck och botten som möjligt ur instrumentet.

Är det frågan om jazz så varierar det ganska mycket, det är sensträngar och hög action, stålsträngar och ganska låg action, syntetiska strängar hög/låg action. Hur många varianter som helst, det går lite mode i det där.

Rockabilly/slap stylen har sin setup....är inte bekant med den.

Det korrekta sättet oavsett gengre/style är grova sensträngar och hög stränghöjd, problemet med det är att det är obekvämt att spela (läs skitsvårt och plågsamt).
Sen finns det en uppsjö av kompromisser där man väljer att offra olika ljud/spelegenskaper (läs fjung) av ergonomiska orsaker.

Lite om pris och vad som kan anses vara en bra bas:
Jag mötte min närmsta granne (som suttit i radiosymfonikerna i 35 år och lirat med riktigt bra jazz och underhållningsband hela 60, 70 och 80´s) för några dar sen.
- Tjena, har du vart inne på Jam och testat basarna som finns där, dom är ju helt ok!
- Dom där har jag testat säger jag, dom låter ju ingenting.
- Nejvisst, men med bra strängar och rätt mick skulle dom låta skitbra, kostar ju ingenting.

För två år sen hade jag samme man med som expert när jag skulle titta på en bas:

Konversationen mellan Luin som säljare och Hans som expert:
Den där basen blir nog bra, säger Hans och får ögonen på en gammal bekant. En Pöllman med lejonhuvud från 50-talet.
- Vad ska du ha för den där, den spelade jag på i några år på 60-talet.
- 120 tusen, det är ju ganska bra ton i den.
- Hmm, har du några justa stråkar inne?
- Nej, det är lite dåligt med det.....jag har iofs den här.
- Jaha, vad ska du ha för den?
- 24 tusen.
- Hmm.

När vi åkte hem därifrån satt min expert och vräkte ur sig otidigheter om Pöllmanbasen och den där stråken. Den där basen har aldrig låtit bra, och 24 för den där stråken, jag har en likadan hemma som jag gav 800 spänn för ny på 50-talet.

När Symfonin köpte in dom där basarna gick dom på 40 tusen och alla var skitförbannade, jävla skitbasar.

Så det där med bra basar för si och så pengar är en subjektiv grej tror jag.

Skitbas för 120 tusen och kanonbas för vad nu jam tar för sina basar.

Uppmickade så är det inte så stor skillnad på basarna som man kan tro.

Nä, nu ska jag ha ett glas portvin till tror jag.

Edit,

Scensträngar, det är inte samma som replokalssträngar va?
Nu är det försent att ge upp!
Användarvisningsbild
BJ
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av BJ »

Tack för tipsen, de har nu resulterat i att jag nu lämnat handpenning på en bas! Jag ska betala resten och få basen på torsdag så jag är väldigt förväntansfull=)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Den i annonsen? Tycker det dykt upp massor av lockande basar i pris meelan 20-40.000 senaste veckorna...inte bra nu när min egen bas är "krank"...igen....men...jag gillar den när den är frisk så :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
mickeriksson
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 17:12
Ort: Kungsängen

Inlägg av mickeriksson »

Hoppas du får en bas som du blir nöjd med och lycka till med övandet.
Var försiktig därute, lyssna på kroppen när du får ont.
Nu är det försent att ge upp!
Användarvisningsbild
BJ
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av BJ »

Nej inte den i annonsen, jag köpte den av en fiolbyggare i Skanör som handlar med basar. Den är tysk från 50-talet och jag hittade den på Blocket. Vad är problemet med din bas?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Antagligen en limning i "tvärbalken" på insidan som släppt (den är flatback) för den ger ifrån sig ett missljud när man "tar i" och spelar. Försvinner lite om man håller en hand mot baksidan...

Ska ta den till en fiolbyggare i närheten men det gäller att hitta tiden...mellan alla rep och småbarn och jobb är det lite svårt :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:Den i annonsen? Tycker det dykt upp massor av lockande basar i pris meelan 20-40.000 senaste veckorna...inte bra nu när min egen bas är "krank"...igen....men...jag gillar den när den är frisk så :)
Du behöver en bas i ett mer tåligt material än trä. Exempelvis Kolfiber...... En sådan är så billig så du lär knappast märka det i kassan! 8)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Matte skrev:
mikkejohansson skrev:Den i annonsen? Tycker det dykt upp massor av lockande basar i pris meelan 20-40.000 senaste veckorna...inte bra nu när min egen bas är "krank"...igen....men...jag gillar den när den är frisk så :)
Du behöver en bas i ett mer tåligt material än trä. Exempelvis Kolfiber...... En sådan är så billig så du lär knappast märka det i kassan! 8)
Hehe. Har väl fortfarande inte sett bilder på din bas?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

[quote="mikkejohansson"
Hehe. Har väl fortfarande inte sett bilder på din bas?[/quote]

Ska bara ladda batterierna så får jag väl dokumentera kajaken, basen menar jag.....
Användarvisningsbild
BJ
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av BJ »

Trist, men fiolbyggare brukar ju kunna sina knep vad gäller såna grejer så det ordnar sig säkert om du får tid att lämna in den.

Jag har inte på väldigt länge sett fram emot nåt så mycket som att få min bas, är som ett barn som väntar på julafton=)
Användarvisningsbild
BJ
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av BJ »

Nu har jag äntligen, efter att ha väntat spänt i hela fyra dagar, fått hem min nya bas. Tjuvprovspelade den i ett källarutrymme på min skola idag och den är helt fantastisk. Låter helt klockrent och är så jättefin. Otroligt nöjd.
Bild
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Grattis! Fin är den!
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar