"Hur bra"...

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

"Hur bra"...

Inlägg av mikkejohansson »

...tycker ni man ska vara för att "få" spela kontrabas?

Jag brukar kika runt på Talkbass och deras DB-forum då o då, och får ofta känslan av att det finns en tydlig gräns för när man "får" spela kontra.

Don't get me wrong, jag intonerar mer än hyfsat själv, walkar mig nog igenom de flesta tempon och tycker mig spela rätt okej solon emellanåt med. Får en hel del speljobb också, inte BARA för att jag är typ en av fyra-fem kontrbasister här i stan. Men jag är långt ifrån någon NHÖP eller McBride, bara för att ta några exempel. Skulle inte fixa temat på "Donna Lee" utan en maaaassa övande som jag aldrig skulle rymma i min vardag just nu.

Däremot älskar jag ljudet av basen. Jag älskar hur soundet, attacken och värmen liksom "limmar ihop" musiken, inte minst i storbandet (som är min "hemmma-arena"). Jag ser inte mig själv som en driven instrumentalist men däremot känner jag att jag har väldigt mycket "musik" som vill ut. Många av mina favoritbasister må ha chops till tänderna men det är inte det som är "the focus point" i deras spel; Haden, Viktor Krauss osv. Jag vet inte om jag skulle tycka mindre om deras vackra melodiska spel om jag visste att de INTE kunde bränna av sextondelstrioler tills det svartnade (om de nu kan det...).

Lite osammanhängande detta kanske, men fattar ni hur jag tänker? Finns det en "gräns", eller är det bara fånerier och det viktiga att man gör BRA MUSIK?


..ledande fråga kanske, men vi brukar inte vara överens i allt här hursomhelst - bring it on!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

TalkBass är ju bara ett gäng nördar som lägger ut klipp på sina sängkammarkunskaper på You-Tube.

Fixar man låten man lirar så är det inget att orda om väl?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: "Hur bra"...

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev: är det bara fånerier och det viktiga att man gör BRA MUSIK?
Ja
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25748
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: "Hur bra"...

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:
mikkejohansson skrev: är det bara fånerier och det viktiga att man gör BRA MUSIK?
Ja
+1

Varför skall "öva" alltid ske hemma...?
Klart man blir ordentligt bättre på sitt instrument om man använder det tillsammans med andra.
I början låter det surt oftare men det löser sig med tiden.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jag har upptäckt på senaste att jag blivit sämre på att intonera, för att jag tränar för lite, och det enda jag egentligen kan spela riktigt bra är rockabilly. Om det kom nån snubbe och sa "Du borde inte få spela kontrabas för du intonerar inte tillräckligt bra och bla bla bla..." skulle jag nog be honom/henne att dra någonstans. Jag har kul när jag spelar och det är det viktigaste.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

melodika skrev:TalkBass är ju bara ett gäng nördar som lägger ut klipp på sina sängkammarkunskaper på You-Tube.

Fixar man låten man lirar så är det inget att orda om väl?
Förvånansvärt många i elbas-delen iallafall..

och jag håller med.. fixar man låten så spelar man bra kontra i mina öron!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

aldrig nån som gnällt på mitt spelade mest undrat hur fan jag spelar hehe.. många som sagt att jag spelar annorlunda..?.. men jag har bara svarat så länge det låter bra och känns så duger det!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag har aldrig och kommer aldrig fixa att spela "Donna Lee" eller något annat boptema överhuvudtaget på kontra. De kontragig jag har handlar om timing, feeling och sound. Om någon vill höra en atletisk tolkning av kontralir kan vederbörande ringa Avishai Cohen eller någon annan tomte istället.

Därmed inte sagt att man inte ska öva. Intonation och timing får man inte gratis, men att det skulle finnas någon sorts "lägsta skamnivå" får att få rätten att spela kontra är bland det dummaste jag hört. Kan du spela en ton och den tonen låter bra så räcker det i min värld.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Skönt att höra att fler tänker som jag. Kanske finns vissa skillnader mellan musikstilar (jazz vs. rockabilly osv), men jag var tvungen kolla vad ni tänkter. Blir glad att höra att Talkbass-mentaliteten inte är förhärskande här (utifrån de svar som kommit) - jag menar; de sågar ju Charlie Haden rätt hårt där t o m :o
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Det kommer alltid finnas musikpoliser, det finns ju folk som "vet" hur man "skall" spela, det gäller även elbas ("fy skäms att spela med plektrum, det gör inga riktiga basister" osv).

Ibland bottnar det i ren avundsjuka, hur bra du än spelar hatar musikpoliserna dig därför att du står på scenen och inte dom...

Så länge det svänger är det bra, om man sedan kan öva upp intonation och harmonilära så blir det ju ännu bättre. Kör på!!!
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Jag hade en kontra hemma i ett par år och övade lite sporadiskt och spelade bara i "Spex orkestrar", men fick aldrig mod att plocka med den till mina andra band, förens vi fick en repetitör (bassist) som tvingade mig och förbjöd elbasen :-)
Så kan nog säga att jag hade en gräns som jag behövde hjälp att komma över.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tobbe skrev:Jag hade en kontra hemma i ett par år och övade lite sporadiskt och spelade bara i "Spex orkestrar", men fick aldrig mod att plocka med den till mina andra band, förens vi fick en repetitör (bassist) som tvingade mig och förbjöd elbasen :-)
Så kan nog säga att jag hade en gräns som jag behövde hjälp att komma över.
Väldigt nära min historia med; spelade kontra mycket sista året i gymnasiet på en lånad bas (symf.ork, jazz osv), sen kom högskoletiden och jag var utan egen bas, dessutom fanns det ju massor av bättre kontrabasister än jag...sen flyttade jag hem och började spela storband. Först på elbas, även om jag nånstans tyckte det kändes lite "fel" (tycker fortfarande att traditionellt storband ska spelas med kontra och akustisk flygel, men det är väl "musikpolisen" i mig...). Sen hade vi en rephelg med gästrepetitör från Norrbotten Big Band som kom fram efter första genomspelning och sa; "-det svänger bra om kompet, men spelar du kontra nånting?". På den vägen var det...lånad kontra ett år eller så och sen jakt på en egen. Nu är man fast...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag skaffade kontran två veckor innan första spelningen... Alltså kan man säja att jag sög ordentligt och knappt kunde spela växelbas ens på lösa strängar. Men ojojoj vad skoj och såhär 10 år senare är jag glad att jag inte satt hemma och repade i 10 år innan jag vågade spela. Jag suger fortfarande men jag får ändå jobb för jag har erfarenhet...
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Den mentaliteten gör inget gott. Det säger sig själv: hur ska man få erfarenhet? Oavsett hur länge du sitter i garderoben, övar Simandl och Ray Brown-solon, så spelar det ingen roll om du inte har erfarenhet från verkligheten.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jag har väl uppfattningen att just kontrabas är ett sådant instrument där man bör studera grunderna, plöja igenom de klassiska verken och ha studerat de olika tekniska approaches som finns.
Varför?
För man hör direkt om någon "fuskar"
Kontrabasen är ju ett av de tekniskt mest svårspelade instrumenten som finns, därför bör man vara noga med hur man spelar det.
Även rent fysiskt, finns många kontrafuskare som fuckar upp sina leder och ryggar för de har "fel" teknik och inte lärt sig rätt från början, och har man inte det är det grymt svårt att träna bort de genvägar man lärt sig. Just därför tycker jag det är viktigt att man går igenom allt sådant grundligt redan från början.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har väl den uppfattningen att om man sätter upp en punktlista vad man "bör" göra som t.ex. plöja igenom de klassiska verken och gå hos en lärare och studera så skulle 95% av de aktiva kontrabasisterna inte vara kontrabasister.

Det är självklart bra att lära sig "rätt" och från grunden men finns inte de möjligheterna så vad tusan, slappna av, spela och har roligt! Jag har spelat kontra i snart 15 år, oskolad. Det har varit 15 jäkligt roliga år och är det fortfarande, om det är nån musikpolis därute som säger "Aha, en fuskare minsann" så skiter jag fullständigt i det.

Allt handlar givetvis om sammanhang, ska man spela i en symfoniorkester så ställer det givetvis stora krav, likaså inom jazzen (iaf vissa former). Varken Bill Black eller Marchall Lyttle var mig veterligen skolade basister men lik förbaskat har dom gjort avtryck i musikhistorien med sitt spel.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Absolut Svensson, det är ju en irrelevant diskussion om man inte tar hänsyn till vad man har för ambitioner, och vilket sammanhang man spelar i.
Däremot, vill man spela proffesionellt och kunna försörja sig på att lira och vara versatil, är det nog en bra början att ha koll på de fundamentala delarna.
Man bör ju ej heller glömma att elbas och kontrabas är två helt olika instrument.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jo, det är väl möjligt att du och andra ankrövsakademiker (förlåt, jag var tvungen) hör att jag fuskar. Det bjuder jag på.

Nej allvarligt, jag håller med om att det är klart bra att få åtminstone lite koll på grunderna i hur man SKA spela kontra. Precis som du säger så kan man faktiskt göra sig ganska illa om man inte spelar någorlunda rätt.

Men det ska inte hinda någon från att testa och kasta sig ut på djupt vatten. Tycker jag i alla fall.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

bootsy skrev:
Men det ska inte hinda någon från att testa och kasta sig ut på djupt vatten. Tycker jag i alla fall.
Nej för fasiken! Det menade jag absolut inte heller, då hade väl ingen lirat kontra.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Le Contrebasse skrev: Däremot, vill man spela proffesionellt och kunna försörja sig på att lira och vara versatil, är det nog en bra början att ha koll på de fundamentala delarna.
Det där gäller ju för tusan de flesta instrument.


Le Contrebasse skrev: Man bör ju ej heller glömma att elbas och kontrabas är två helt olika instrument.
Och?

Jag är bara lite allergisk mot att sätta upp hinder för sig själv och andra med en massa "ska", "bör" och "måsten" oavsett område men just när det gäller kontrabas så är det av någon anledning ännu känsligare.

Du må ursäkta men jag anar ett visst drag av att jazz och klassiskt är "rätt" eller "fint" och då måste man göra allt på "rätt" sätt och ha de rätta skolorna. Lite Talkbass över det (Det negativa med talkbass, finns mycket positivt också).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Le Contrebasse skrev:Jag har väl uppfattningen att just kontrabas är ett sådant instrument där man bör studera grunderna, plöja igenom de klassiska verken och ha studerat de olika tekniska approaches som finns.
Varför?
För man hör direkt om någon "fuskar"
Kontrabasen är ju ett av de tekniskt mest svårspelade instrumenten som finns, därför bör man vara noga med hur man spelar det.
Även rent fysiskt, finns många kontrafuskare som fuckar upp sina leder och ryggar för de har "fel" teknik och inte lärt sig rätt från början, och har man inte det är det grymt svårt att träna bort de genvägar man lärt sig. Just därför tycker jag det är viktigt att man går igenom allt sådant grundligt redan från början.
Det var faktiskt precis ett sånt svar jag var lite "rädd" för. Inte för att det är fel att vara skolad, hell - jag har ju 164 musikhögskolepoäng själv(!), men jag har sannerligen inte spelat mig genom de "klassiska verken". Spelade i o för sig lite Marcello och nån Bach cellosvit i gymnasiet men numer äger jag inte ens en stråke. Och det jag söker är precis det; "fuskar" - vad innebär det? Jag köper ju ifall man inte intonerar i pitch...men att lägga armarna i kors och mumla "äh, han kan ju inte spela den-o-den låten", känns inte det lite.....skitnödigt? Om jag gör mina oktavsprång med en fingersättning som inte står i den rätta boken - gör det min musik mindre värd? Om jag inte alltid använder ett perfekt tumgrepp varje gång jag ska över oktaven, gör det att jag borde sitta hemma i stället för att spela tillsammans med folk som vill spela tillsammans med mig?

Sen har jag kanske "turen" att jag ju tog lektioner en gång i tiden och har en hyfsad grundteknik - och där håller jag med Contre, man kan verkligen sabba kroppen om man konsekvent spelar "fel". Men samtidigt...nånstans borde kanske musiken som kommer ut vara viktigare?

Jag misstänker att Contre har ett kluvet förhållande till Charlie Haden av ovanstående orsaker....eller är jag fördomsfull nu?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »


Du må ursäkta men jag anar ett visst drag av att jazz och klassiskt är "rätt" eller "fint" och då måste man göra allt på "rätt" sätt och ha de rätta skolorna. Lite Talkbass över det (Det negativa med talkbass, finns mycket positivt också).
Jo precis, ska man göra något är det lika bra att göra det rätt och fullt ut.

Vad jag syftade på ang elbas och kontrabas, verkar finnas många elbasister som titulerar sig som kontrabasister för att de kan spela några toner de applicerat från elbasspelandet och fuskar sig fram på det viset.

Talkbassmentalitet eller inte, jag är nog inte så jantesvensk och uppmuntrande, gör det rätt eller skit i det lever jag efter.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Le Contrebasse skrev:verkar finnas många elbasister som titulerar sig som kontrabasister för att de kan spela några toner de applicerat från elbasspelandet och fuskar sig fram på det viset.
Ja men tänk vilka hemska människor det finns, huga!

Lee Rocker är ett typexempel, kolla på hans kontrateknik som har uppenbara släktskap med elbasen, han hade garanterat noll skolning när de drog igång Stray Cats. Han är långt ifrån en virtuos men han har kört sin grej i 25 år. Och så går karl-fan och kallar sig kontrabasist, vilken idiot!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Le Contrebasse skrev: Talkbassmentalitet eller inte, jag är nog inte så jantesvensk och uppmuntrande, gör det rätt eller skit i det lever jag efter.
Jamen vad bra, då har vi klargjort det! Du kommer alltså att gå en snickeriutbildning innan du ger dig på att repa hemma. Du utbildar dig till målare innan du tapetserar och du utbildar dig till kock innan du börjar laga mat.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar