Vänsterhandsteknik tydligen ointressant! Ger upp!

Diskussioner om kontrabasar
groovescience
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 08:38
Ort: Trosa

Vänsterhandsteknik tydligen ointressant! Ger upp!

Inlägg av groovescience »

Så det så, efter inte ett enda svar!!!!!!!!!!!!!!


Groovescience
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Re: Vänsterhandsteknik tydligen ointressant! Ger upp!

Inlägg av Rojmo »

groovescience skrev:Så det så, efter inte ett enda svar!!!!!!!!!!!!!!


Groovescience
Bumpar den här tråden för att jag är också vänsterhänt. Jag är däremot riktigt färsk så kan inte ge några tips :( någon annan lite mer rutinerad som har något att dela med sig av?
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Re: Vänsterhandsteknik tydligen ointressant! Ger upp!

Inlägg av Custom »

Rojmo skrev:
groovescience skrev:Så det så, efter inte ett enda svar!!!!!!!!!!!!!!


Groovescience
Bumpar den här tråden för att jag är också vänsterhänt. Jag är däremot riktigt färsk så kan inte ge några tips :( någon annan lite mer rutinerad som har något att dela med sig av?
Vet att johnny i blazing sevens är vänsterhänt o spelar tvärtom eller vad man ska kalla det ! Ska haem till honom på lördag vad vill ni veta ?
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Re: Vänsterhandsteknik tydligen ointressant! Ger upp!

Inlägg av Rojmo »

Custom skrev:
Rojmo skrev:
groovescience skrev:Så det så, efter inte ett enda svar!!!!!!!!!!!!!!


Groovescience
Bumpar den här tråden för att jag är också vänsterhänt. Jag är däremot riktigt färsk så kan inte ge några tips :( någon annan lite mer rutinerad som har något att dela med sig av?
Vet att johnny i blazing sevens är vänsterhänt o spelar tvärtom eller vad man ska kalla det ! Ska haem till honom på lördag vad vill ni veta ?
Hehe igentligen ingenting för jag antar att det inte är någon skillnad. Fast fråga honom just det, alltså om det är något som skiljer.
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Re: Vänsterhandsteknik tydligen ointressant! Ger upp!

Inlägg av Custom »

Rojmo skrev:
Custom skrev:
Rojmo skrev:
groovescience skrev:Så det så, efter inte ett enda svar!!!!!!!!!!!!!!


Groovescience
Bumpar den här tråden för att jag är också vänsterhänt. Jag är däremot riktigt färsk så kan inte ge några tips :( någon annan lite mer rutinerad som har något att dela med sig av?
Vet att johnny i blazing sevens är vänsterhänt o spelar tvärtom eller vad man ska kalla det ! Ska haem till honom på lördag vad vill ni veta ?
Hehe igentligen ingenting för jag antar att det inte är någon skillnad. Fast fråga honom just det, alltså om det är något som skiljer.
Jag antar att man måste ha en greppbräda som är välvd åt andra hållet ! de skulle jag vilja ha iallafal ! ska höra med honom
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Enda tips jag kan ge är hålll handen så att det gör så lite ont som möjligt. Tryck inte ner strängen med mer kraft än vad som behövs. Och det behövs mindre än man tror.
Annars handlar min vänsterhand mest om att välja toner som är lagom intressanta.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Hej du vänsterhänte - vilket du ska vara stolt över. Många framstående konstnärer och musiker är/var vänsterhänta. Bill Evans var en av dem.

Jag vet en basist som spelade med jazzpianisten Lasse Werner på 60-talet. Han heter Gösta Wälivaara och var vänsterhänt. Prova genom sökning på http://www.Eniro.se - har du tur så får du fatt på honom. Han kan kanske ge dig några hints.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Kom att tänka på en sak som jag funderat på ibland. Alla vi som är högerhänta och spelar bas har väl någon gång tänkt på att det svåra jobbet görs ju av vänsterhanden - högerfingrarna anslår ju bara strängarna. Med vänstra handens fingrar skall vi, högerhänta;
1) välja rätt ton
2) välja rätt sträng
3) intonera
4) i snabbare tempon veta vilken resa vi ska ta över greppbrädan

Vad jag vill ha sagt med detta är naturligtvis att det vore drömmen att vara vänsterhänt istället. Men näää! så fungerar det inte. För den vänsterhänte måste det tydligen vara så att högern skall göra det knepigaste jobbet. Intressant.

En anekdot; trummisen Marc Roach var högerhänt men tränade dagligen vänsterhandens motorik genom att göra allt som normalt görs av högerhanden med vänsterhanden. Han räknade småpengar, hällde upp i glaset, rakade sig, kammade sig - you name it - med vänstern. Bra grej!
Skriv svar