Eminence el-kontra - vad vet vi???

Diskussioner om kontrabasar

Skulle du kunna tänka dig att välja en bra el-kontra som din första bas före en "riktig" medelbra kontrabas för samma pris?

ja
6
35%
nej
11
65%
 
Antal röster: 17

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Backlund skrev:
Hellboy skrev:
Backlund skrev: Ju mer jag läser den här tråden detsom mer sugen blir jag på en sån där rackare :P
Samma här.... :oops:

Jag har ju sålt min akustiska kontrabas....... Fast jag kan väl för helvete inte ha TRE elkontrabasar...... Eller....?? :?

//J
Joooooo klart du kan! :D Men nu tänker jag faktiskt våga säga att det är mer som en akustisk kontra, fast mindre. Då blir det ju lite skillnad iaf :P
Tack för att du skapar hållbara köpargument! :D

//J
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Du kan vara lugn, jag kommer inte att köpa någon iaf :) Iofs kanske det vore bättre för dig om jag köpte en, så du får bättre pris :)
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hellboy skrev:
Backlund skrev:
Hellboy skrev:
Backlund skrev: Ju mer jag läser den här tråden detsom mer sugen blir jag på en sån där rackare :P
Samma här.... :oops:

Jag har ju sålt min akustiska kontrabas....... Fast jag kan väl för helvete inte ha TRE elkontrabasar...... Eller....?? :?

//J
Joooooo klart du kan! :D Men nu tänker jag faktiskt våga säga att det är mer som en akustisk kontra, fast mindre. Då blir det ju lite skillnad iaf :P
Tack för att du skapar hållbara köpargument! :D

//J

Det var så lite så
:D
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

db_ass skrev:Risken finns att jag får ett besked att vi måste sälja några stycken för att få bättre pris. Blir det så MÅSTE ni köpa MINST EN var! Hehe :-P
Inte alls ointressant, faktiskt.... Beroende lite på vilka pengar det handlar om givetvis. En 5-strängad i sådana fall..... Ska ta mig en ordentlig funderare och kolla om ekonomin tillåter......

Köper du två NS Design elkontror då?? :D

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Backlund skrev: Det var så lite så
:D
Hör du, Backlundar´n.....

Hur dåligt mellanregister har en så´n där bas egentligen? Jag är ju likadan jag egentligen. Gillar "kropp" i kontrabasljud. Mellanregister..... Sjungande.... Är det FÖR mycket hängmatta, eller? Du som testat.....

//J
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Hellboy skrev:
Backlund skrev: Det var så lite så
:D
Hör du, Backlundar´n.....

Hur dåligt mellanregister har en så´n där bas egentligen? Jag är ju likadan jag egentligen. Gillar "kropp" i kontrabasljud. Mellanregister..... Sjungande.... Är det FÖR mycket hängmatta, eller? Du som testat.....

//J
Tyvärr är det nog lite för mycket hängmatta ja. Det är nog det som är det negativa enligt mig, för lite knorr och mellanregister. Ljudet blir lite för slätstruket eller vad man ska säga. Lite för "bra" ljud för mig. Annars tycker jag verkligen att det var ett toppeninstrument och vill gärna ha en i framtiden.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Backlund skrev:
Hellboy skrev:
Backlund skrev: Det var så lite så
:D
Hör du, Backlundar´n.....

Hur dåligt mellanregister har en så´n där bas egentligen? Jag är ju likadan jag egentligen. Gillar "kropp" i kontrabasljud. Mellanregister..... Sjungande.... Är det FÖR mycket hängmatta, eller? Du som testat.....

//J
Tyvärr är det nog lite för mycket hängmatta ja. Det är nog det som är det negativa enligt mig, för lite knorr och mellanregister. Ljudet blir lite för slätstruket eller vad man ska säga. Lite för "bra" ljud för mig. Annars tycker jag verkligen att det var ett toppeninstrument och vill gärna ha en i framtiden.
Man kan väl alltid komplettera med någon annan mikrofon kanske.... Men då får det nog vara för min del. Är mer än nöjd med ljudet i mina NS elkontror. Man kan få en massiv botten OCH bra knorr! Sen är det otroligt skojjigt att spela vråldistad elkontra med stråke!! :twisted:

//J
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Ja, återstår för mig att se och höra vad den går för. NS WAV:arna är det ju förresten beställningsstopp på. Man kan dock boka en från nästa lass som ska komma till sverige efter jul... men den leveransen har redan skjutits upp några gånger sa de så de var skeptiska över det datumet. Har inte tålamodet för en WAV... :?

Det verkar å andra sidan som att det kan gå vägen med att vi blir återförsäljare för Eminence!! Inget spikat än, men priset blir bättre. Dock är det mer värt att justera stränghöjd och sånt hemma då de tar 150 euro för det! Går till min lokala stråkrenoverare tror jag, en väns vän. Enligt mina räkningar tjänar man några tusen gentemot Thomann om man skulle köpa den från oss (plus inrikes frakt och egna kostnader för justeringar). Men då har jag inte koll på detaljerna. Det tillkommer väl ingen tull på saker från Tyskland tack vare EU?? Återkommer om inom några dagar med mer info. Intresserade??? :D

(lade ni märke till cliff hangern... :?: )
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Det var en rejäl cliff hanger också :D

Annars är det nog rätt simpelt att fixa stränghöjden själv, det är ju ställbart stall på dom. Är väl iofs knepigare om man ska hålla på och fila i sadeln :?
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Det kommer ju direkt ur "fabriken". Så sadeln ska förmodligen filas och de skrev också att i vissa fall också greppbrädans "carvature" (fast jag tror de stavat fel och menar curvature = böjning). Det känns lite överkurs för mig. Tänkte jag skulle fråga denna väns vän om jag kunde vara med och lära mig detta när han fixar min bas. Nästa gång kanske man kan det själv.
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jaha är det så pass mycket som måste göras. Att slipa greppbrädan är väl kanske inget man ska ge sig på om man inte kan det :lol:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

db_ass skrev:Ja, återstår för mig att se och höra vad den går för. NS WAV:arna är det ju förresten beställningsstopp på. Man kan dock boka en från nästa lass som ska komma till sverige efter jul... men den leveransen har redan skjutits upp några gånger sa de så de var skeptiska över det datumet. Har inte tålamodet för en WAV... :?
Den NS bas som jag spelar på har inte alls samma mick-system som på en Wav. Har bara spelat på en oinpluggad några gånger men har egentligen ingen aning om hur en Wav låter..... Tror nog att en Eminence låter lika bra hur som.

Skojjigt om ni tar agenturen. Kommer gärna och testar om/när du köper/ni tar agenturen.... :thumbsup:

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten fråga förresten.....

Har en Eminence bas en justerstång i halsen?? Eller är det därför man måste fila på halsen??

//J
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Har tyvärr ingen svar på det Hellboy. Men jag har inte nånstans läst att det skulle finnas något liknande. Kan svara på sånt när jag fått hem en :-)
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
infestarn
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 00:51

Inlägg av infestarn »

Tjena!
Lånar tråden lite om det är ok =)
Jag sitter på en Palatino EUB och är inte lite missnöjd med transportmöjligheterna. Den enda bagen jag hittat som funkar är den gigbagen jag fick med basen = heeeelt värdelös. läst om 4pers på talkbass som fått sina pajjade pga gig bagens otillräcklighet, bra där?
Nu till min fråga. Bor någon vänlig själ i stockholmsområdet och sitter på en eminence med tillhörande gig bag? Vet att gollihur säljer gig bagen separat så skulle så gärna vilja prova om den passar till min Palatino :/
Sjukt avis på er som valde Eminence btw. Hört så mycket bra om dom i jämförelse med Palatinon.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ja, hur gick det? Är det någon/några som köpte en Eminence EUB till slut?

Jag har ju ingen så jag kan tyvärr inte hjälpa till.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Hej alla!

Efter en lång väntan på leveransen sedan att ha varit bortrest har jag nu min Eminence! Den är mycket fin. Fiolrenoveraren jag var hos för att kolla upp den tyckte att det var ett proffsigt bygge. Han var förvånad över hur stort den låter förstärkt. Den är väldigt portabel, nästan som en elbas. Den medföljande gigbagen ger ett lagom bra skydd. Soundet är väldigt mjukt med mycket botten. Mycket likt en riktig kontra, kanske lite mindre karaktär bara. Jag håller fortfarande på att köra in mig på instrumentet. Det finns mycket ton i den så jag ser många möjligheter till variation i soundet genom preamp, att höja-sänka stränghöjd, byta strängar osv. Vi behövde inte slipa på greppbrädan alls. Jag funderar dock på att slipa ner stallet för att komma till en ultralåg stränghöjd. Nu är den rätt schysst med det justerbara stallet i sitt lägsta läge, men skulle vilja ha möjligheten att ha jättelåg stränghöjd. Absolut ett toppen instrument!! Kommer att tjäna mig i många situationer framöver! Otroligt med en kontrabas som låter bra men inte är pest att bära med sig! Inspelningar kommer att komma upp på min myspace om några veckor förhoppningsvis (http://www.myspace.com/basdan)

Företaget jag jobbar för är alltså i dagsläget de enda återförsäljarna för Eminence i Norden! Kom till jamkväll i eskilstuna på onsdag för att prova ut den!

//Dan
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

db_ass skrev:Hej alla!

Efter en lång väntan på leveransen sedan att ha varit bortrest har jag nu min Eminence! Den är mycket fin. Fiolrenoveraren jag var hos för att kolla upp den tyckte att det var ett proffsigt bygge. Han var förvånad över hur stort den låter förstärkt. Den är väldigt portabel, nästan som en elbas. Den medföljande gigbagen ger ett lagom bra skydd. Soundet är väldigt mjukt med mycket botten. Mycket likt en riktig kontra, kanske lite mindre karaktär bara. Jag håller fortfarande på att köra in mig på instrumentet. Det finns mycket ton i den så jag ser många möjligheter till variation i soundet genom preamp, att höja-sänka stränghöjd, byta strängar osv. Vi behövde inte slipa på greppbrädan alls. Jag funderar dock på att slipa ner stallet för att komma till en ultralåg stränghöjd. Nu är den rätt schysst med det justerbara stallet i sitt lägsta läge, men skulle vilja ha möjligheten att ha jättelåg stränghöjd. Absolut ett toppen instrument!! Kommer att tjäna mig i många situationer framöver! Otroligt med en kontrabas som låter bra men inte är pest att bära med sig! Inspelningar kommer att komma upp på min myspace om några veckor förhoppningsvis (http://www.myspace.com/basdan)

Företaget jag jobbar för är alltså i dagsläget de enda återförsäljarna för Eminence i Norden! Kom till jamkväll i eskilstuna på onsdag för att prova ut den!

//Dan
Kul! Tack för recensionen. Låter bra ju. Den har fått strålande bra kritik på Gollihur också.

http://www.gollihurmusic.com/Manufactur ... NENCE.html

http://www.gollihurmusic.com/product/14 ... _BASS.html

Bob brukar ha koll. Inte bara en försäljare utan han spelar ju själv och har gjort länge och väl. Väldigt duktig är han också.

//J
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag vill inte jacka tråden.. men jag är YTTERST sugen på att testa en.. framförallt att jämföra dessa highend elkontror mot budgetvarianten jag har..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:Jag vill inte jacka tråden.. men jag är YTTERST sugen på att testa en.. framförallt att jämföra dessa highend elkontror mot budgetvarianten jag har..
Har du vägarna förbi Stockholm får du gärna testa mina NS Design US5/EU5-elkontrabasar.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:
Liten skrev:Jag vill inte jacka tråden.. men jag är YTTERST sugen på att testa en.. framförallt att jämföra dessa highend elkontror mot budgetvarianten jag har..
Har du vägarna förbi Stockholm får du gärna testa mina NS Design US5/EU5-elkontrabasar.

MVH//Jan
Jag kommer resa mer till sthlm i tjänsten framöver.. jag slår en pingla nån vecka i förväg! ;)

Om inte annat så kanske en av dem åker med till Glanshammar? ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:
Hellboy skrev:
Liten skrev:Jag vill inte jacka tråden.. men jag är YTTERST sugen på att testa en.. framförallt att jämföra dessa highend elkontror mot budgetvarianten jag har..
Har du vägarna förbi Stockholm får du gärna testa mina NS Design US5/EU5-elkontrabasar.

MVH//Jan
Jag kommer resa mer till sthlm i tjänsten framöver.. jag slår en pingla nån vecka i förväg! ;)

Om inte annat så kanske en av dem åker med till Glanshammar? ;)
Du har PM. :)

//J
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

mmm! du me! :P
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
db_ass
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 16:58
Ort: Eskilstuna

Inlägg av db_ass »

Kul! Tack för recensionen. Låter bra ju. Den har fått strålande bra kritik på Gollihur också.

http://www.gollihurmusic.com/Manufactur ... NENCE.html

http://www.gollihurmusic.com/product/14 ... _BASS.html

Bob brukar ha koll. Inte bara en försäljare utan han spelar ju själv och har gjort länge och väl. Väldigt duktig är han också.

//J
Japp! Jätteroligt med Eminencen! Och Bob spelar själv på en Eminence ju! Som sagt var så får man testa den i Eskilstuna. Om man är väldigt intresserad, tom så att man kanske vill köpa en så kan jag tänka mig att komma över hos nån i centrala Stockholm (jobbet finns där, pendlar med SJ) eller runtom i Eskilstuna :)

http://www.eminence-bass.de/index_e.html finns det en hel del info och recensioner. Flera olika ljudexempel från Youtube, släppta skivor, egna inspelningar mm :wink:
Eminence kontrabas, Yamaha TRB5II, Eden WT800B + 410XLT, Eden WTX260 + D112XLT, Countryman DI, Sansamp VT Bass, Polytune, Ultimate Ears 4, Sennheizer G2 WL in-ear monitor system
Skriv svar