Kontrabas-teknik

Diskussioner om kontrabasar
pillenwallenberg
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:48

Kontrabas-teknik

Inlägg av pillenwallenberg »

Hej!

Undrar lite om det här med fingersättning/vänsterhandsteknik på kontrabas. Jag vet den klassiska fingersättningen 1/2/4 i det låga registeret osv. Det jag undrar är egentligen hur en basgång ska spelas med vänsterhanden rent tekniskt. Har väldiga problem när jag ska praktisera en klassisk rock´& roll´ basgång i exempelvis D (små händer). Ska man som man kan göra på elbasen tänka minimalistiskt och hålla kvar långfingret på grundtonen för att sedan sträcka ut och nå de andra tonerna med hjälp av pek- och lillfinger? Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.

//Pillen
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Jag förstår inte riktigt vilken basgång du vill spela, men jag gissar att det är treklanger (1-3-5) i någon variant. Jag tycker att det är helt OK att utnyttja öppna strängar i större utsträckning på kontrabas. Varför inte börja med öppen D-sträng istället? Då når du tersen och kvinten utan att behöva sträcka. Funkar det inte så tror jag att du ska flytta hela handen om du har små händer.
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
Ort: Gävle

Re: Kontrabas-teknik

Inlägg av Apans Bror »

pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.

//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Re: Kontrabas-teknik

Inlägg av cougar »

Apans Bror skrev:
pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.

//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
håller fullständigt med.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Re: Kontrabas-teknik

Inlägg av Backlund »

Apans Bror skrev:
pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.

//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Tjena! Är det Magnus i Hub Cats?
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
Ort: Gävle

Re: Kontrabas-teknik

Inlägg av Apans Bror »

Backlund skrev:
Apans Bror skrev:
pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.

//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Tjena! Är det Magnus i Hub Cats?
Japp till slut hittade jag hit ...... allt väl?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Re: Kontrabas-teknik

Inlägg av Backlund »

Apans Bror skrev:
Backlund skrev:
Apans Bror skrev:
pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.

//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Tjena! Är det Magnus i Hub Cats?
Japp till slut hittade jag hit ...... allt väl?
Tyckte jag kände igen dig på bilden :wink: Jodå allt väl! Hur är det själv? Släng gärna upp en presentation under Medlemspresentationer!
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
zandra
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 19:47
Ort: gbg

Inlägg av zandra »

Håller inte med om att öppna strängar är mer ok på kontra, undvik helst det. Men däremot tkr jag att man behöver flytta handen mkt mer, eftersom kontran inte har band blir det falskt annars om man inte når riktigt. dom sakerna jga kommer på nu som du kan tänka på är att tummen alltid ska va bakom långfingret i halvläge till 4eläget. och inget häng med armbågen.. men svårt o kommentera när man inte ser hur du gör :P vilken låt äre som krånglar?
pusshey citronpastey
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

zandra skrev:Håller inte med om att öppna strängar är mer ok på kontra, undvik helst det. Men däremot tkr jag att man behöver flytta handen mkt mer, eftersom kontran inte har band blir det falskt annars om man inte når riktigt. dom sakerna jga kommer på nu som du kan tänka på är att tummen alltid ska va bakom långfingret i halvläge till 4eläget. och inget häng med armbågen.. men svårt o kommentera när man inte ser hur du gör :P vilken låt äre som krånglar?
Förstår inte av vilken anledning man skulle undvika att spela på öppna strängar. Är kontrabasen bra trimmad så skall inte skillnaden vara så stor att det märks. Spelar ofta på öppna strängar vilket är nödvändigt vid jazz walking-spel. Dessutom kan det vara svårt att få A att klinga rent och snyggt på E-strängen när man spelar på vissa kontrabasar. I princip bör man inte spela längre ned än till Ab eller möjligen A. Ju kortare E-strängen blir desto mindre förmår den att svänga och ger då oftast en kort och stum ton vid spel långt ned. På min egen bas blir Ab morrande fylligt medan A tappar i karaktär väsentligt.

I sammanhanget kan sägas att de 5-strängade basarna må se häftiga ut men det går endast att spela några få toner på den 5:te strängen av samma orsak. Ju tjockare strängen blir desto svårare är det dessutom att spela snabba tempon. Den kan dock vara kul att ha när man avslutar en låt.
Skriv svar