värde på min kontrabas??

Diskussioner om kontrabasar
emma
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:35

värde på min kontrabas??

Inlägg av emma »

Jag fick för över 20 år sedan en kontrabas, har aldrig tagit en ton och har nu bestämt mig för att sälja. Problemet är att jag är totalt ovetande om vad den kan vara värd, jag vet inte ens vad det är för märke. Det står 1942 inuti den, antar att det är tillverkningsåret.. Den är ca 180 cm. Är det någon som vet vart man kan vända sig i stockholm för att få den värderad? Gärna nära Södermalm.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: värde på min kontrabas??

Inlägg av Jan Hellman »

emma skrev:Jag fick för över 20 år sedan en kontrabas, har aldrig tagit en ton och har nu bestämt mig för att sälja. Problemet är att jag är totalt ovetande om vad den kan vara värd, jag vet inte ens vad det är för märke. Det står 1942 inuti den, antar att det är tillverkningsåret.. Den är ca 180 cm. Är det någon som vet vart man kan vända sig i stockholm för att få den värderad? Gärna nära Södermalm.
Hej och välkommen till PrataBas!!

Fiolaffären i Stockholm AB
Tobaksspinnarg. 4 11736 STOCKHOLM
08 - 668 13 15

http://www.fiolaffaren.se/

Mycket närmare Södermalm kommer du inte. :) Ligger vid Hornstull.

Om inte han har koll känner han en massa med folk som renoverar kontrabasar. Dom vet säkert.

Lite svårt att lista ut vem som byggt kontrabasar ibland. Betydligt enklare att se hur den är byggd och värdet. Flatback? Solid trä eller plywood? Ungefär ålder e.t.c. Men det viktigaste är hur den känns och hur den låter. 180 cm bör vara en 3/4 bas.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Hej. Mitt tips är att du vänder till till en person som i första hand bygger eller reparerar kontrabasar, inte fioler eller dylikt. Då är det nog större chans att få exakta siffror gällande värdet på ditt instrument, så slipper du bli besviken. Inget illa menat om fiolbyggare, men man tar ju inte med bilen till en cykelverksta eller vise versa, eller hur?
Mvh
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Kolla med Luin Sitkey. Finns på eniro
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

+1 på Sitkey.

Omöjligt för oss att veta, framförallt utan att se bilder
Fender
Ampeg
Skriv svar