Billig mick till kontra? Alt. låna/hyra

Diskussioner om kontrabasar
pensionärsorkestern
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 13:57

Billig mick till kontra? Alt. låna/hyra

Inlägg av pensionärsorkestern »

Hej

Behöver en fungerande mikrofon till kontrabas nästa onsdag och jag har en rätt så begränsad budget och hoppas att min bassdriver ska fungera som preamp till någon form av kontaktmickrofon.

Har kikat på K&K Hot Spot för 250:- från tyskland. Några andra tips eller någon som vet om den finns att köpa i sverige?

OM någon skulle vilja låna/hyra ut en mikrofon skulle det förstås också vara guld. Nästa onsdag i avesta-krokarna :)

Mvh David
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hot spoten kan du nog glömma. Jag använder en sån men bara under greppbrädan. Vad är din budget? 250:-?


*EDIT*
Jag vet ju inte i vilket sammanhang du ska spela men om det inte är så hög volym så är det bästa att micka via en vanlig sångmick. Placera den snett nedanför ena F-hålet eller linda in micken i en handduk och släpp ner den bakom stränghållaren! Funkar fin-fint men som sagt lite rundgångskänsligt om du måste kräma på.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
pensionärsorkestern
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 13:57

Inlägg av pensionärsorkestern »

Varför är hotspot bara att glömma?

Budget ligger kanske på max 1000 men gärna under 500 om det är möjligt. Jag läste på en hemsida om någon som gjorde enklast möjliga piezomikrofon för några tior och fick det att låta klart godkänt, och det lockar förstås lite grann =)

Handuksmikrofon har jag testat en gång, men precis som du säger så tycker jag att rundgången blir ett problem. Speciellt med liten kombo som medhörning där man blir tvungen dra upp lite gain för att över huvud taget få någon volym. Men det är ju en enkel lösning så jag får kanske laborera lite med det.

tack för svar
David
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har iof. inte testat Hot spoten på annat än bakom greppbrädan men jag har haft liknande piezo tidigare och det har inte låtit nåt vidare. Det du definitivt behöver till en piezo är en preamp. Ett alternativ kan kanske vara en Schaller magnet pickup? Runt en tusing och då behöver du ingen preamp. Du får ju dock inte så bra ackustljud. Vad ska du spela för nåt? Jazz? Folkmusik? Blues? Rockabilly? Schlager?

Shadow 951 får du en rätt bra pickup för lite pengar, kruxet är ju att du behöver en preamp också.
http://www.thomann.de/se/shadow_sh951_basspickup.htm
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar