Äntligen!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Äntligen!

Inlägg av mikkejohansson »

Fick äntligen tid och möjlighet att åka ut till fiolbyggaren jag fått tips om, som skulle kika på min bas igår. Har ju haft ett missljud i den och var rädd att det var en limning inne i basen, längs tvärbalken mot ryggen, som släppt. Tyckte nämnligen det lugnade sig om jag höll en hand mot ryggen.

I alla fall.

Visade sig vara en riktig mysig gubbe i 70-årsåldern, gammal spelman som lagt av när hörseln på ett öra börjat tryta och nu ägnar sig åt byggande och renoveringar. Vi lyste genom basen och hittade ett par glipor mellan lock och sarg på var sida stränghållaren ungefär. Provade med tvingar att pressa ihop och mycket riktigt - då försvann ljudet.

Fram med hudlimmet och börja jobba. Brukar inte vara nostalgisk men det är nåt med gamla händer som vet vad de gör. Sen bjöds jag på nybakat bröd (i bagarstuga såklart) medan vi väntade på att det skulle torka.

Skönt att höra basen i form igen, har varit två långa veckor. Försvann även en annan "vargton" som jag haft långt upp på greppbrädan på G-strängen men inte relaterat till samma problem.

Bäst av allt - gubben ville inte ens ha betalt! Två timmars jobb i alla fall. Tror han njöt av social samvaro i två timmar... Sa i alla fall att jag skulle tjata att få betala nästa gång jag har jobb åt honom. Vart lite sugen att byta greppbräda faktiskt...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Kanon. Gamla gubbar är det bästa jag vet. Oftast otroligt kompetenta och trevliga. Får en lite att fundera över den åldersrasism som man ofta ser exempel på här i Sverige.

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:Kanon. Gamla gubbar är det bästa jag vet. Oftast otroligt kompetenta och trevliga. Får en lite att fundera över den åldersrasism som man ofta ser exempel på här i Sverige.

//J
+ 1000000

Grattis Mikke!
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Gott att höra att det finns en och annan fiolbyggare kvar i norra delen av Sverige, de verkar vara ett utrotningshotat släkte. Bra att veta i fall man skulle behöva tjänsterna i framtiden.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Absolut. PM:a för info om du är i nöd nån gång :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BJ
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:53
Ort: Lund

Inlägg av BJ »

Gott mos, redigt fint med hängivna människor. Härligt=)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

daionsavage skrev:Jag blev glad av att läsa det där.

Ett tag tänkte jag be om namn och adress, men sedan insåg jag att det vore dumt att inte fortsätta med att sponsra Niklas B här i Umeå, det är så väldigt praktiskt att han finns i stan! :wink:

När han blir pensionär och jag är lika uråldrig så kanske jag kan få rabatt... 8)
Jo, Niklas ska vara sjukt duktig har jag hört (och svåger med Bassjov här på PB, bara en sån sak!), men inget slår ju det där priset :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar