Snabbare hals?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Snabbare hals?

Inlägg av Dramo »

Nu är det så att jag snart antagligen kommer behöva spela kontrabas nästa arrangemang i skolan. Vi har nämligen en gammal kontra i skolan som är kul att spela på ibland.

Jag är inte kontrabasist egentligen, men jag har ändå funderingar.
Jag upplever att min vänstra handflata får alldeles för bra grepp i halsen, så att handen liksom fastnar, och då kan man inte köra stora hopp mellan banden särskilt snabbt.
Finns det något sätt att åtgärda detta?

Jag lekte lite med tanken att antingen köra någon slags olja över hela halsen så den blir snabb och hal. Eller, med risk för att min heterosexualitet ifrågasätts, spela med silkeshandskar för bättre glid.

Ingen av dessa rekommenderas, antar jag. Men har ni andra förslag?
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Gissar att halsen är lackad och blank.
Om det hade varit din bas, så är det bara att slipa bort lacken ner till trät, så kommer du inte fastna längre.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Baksidan av en kontrahals ska vara oljad.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Hmm, skolinstrument är ju ofta ganska dåligt servade. Friktionen kanske har att göra med att 1000 svettiga studenthänder har spelat på halsen i flera decennier innan jag fått röra den. :hmm:


Och nej, den är inte riktigt blank. Tror bara den är riktigt smutsig nu när jag tänker på det.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

klippte sönder en arbets handske.. och det använde jag flera gigs. annars ta typ 800 våtslip och dra över halsen några gånger så blir den riktigt hal. efter nått timmes spelande så har handen polerat upp halsen igen och då märker förhoppningsvis inte din musiklärare inte det. hehe
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Kan det vara så att du faktiskt jobbar för mycket med tummen?
Det är väldigt vanlig nybörjarovana, tar lite tid att öva bort.
Alltså, försök trycka mindre med tummen och ha ett "luftigare" grepp.
Fender
Ampeg
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Snabbare hals?

Inlägg av enor »

Dramo skrev:Jag upplever att min vänstra handflata får alldeles för bra grepp i halsen, så att handen liksom fastnar, och då kan man inte köra stora hopp mellan banden särskilt snabbt.
Finns det något sätt att åtgärda detta?
Det låter som att du spelar med något slags "elgitarrteknik". Handflatan ska, lite förenklat, inte ha någon kontakt alls med halsen när du spelar kontra.

Först, justera stackelns höjd så att du har basens översadel i nivå med ditt eget pannben. Stöd först basens sarg mot din kropp - och vrid sedan basen aningen till vänster, så att du har skarven mellan sarg och botten mitt i magen. Nu har du en okej utgångsposition att stå i. Fatta nu halsen med vänster hand.

Sikta till att börja med på ett öppet grepp där tummen är mitt bakom halsen, med lätt krökta fingrar - och luft emellan handflata och hals.

Jag skulle tro att problemet försvinner när du står rätt och håller rätt. OBS att vad jag beskriver ovan inte alls är "hela sanningen", men en hygglig utgångsposition som är lätt att beskriva i en kort text...

/Magnus
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Precis, vad jag inte orkade skriva :P
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Mm, så är det nog. Använder samma teknik att spela kontrabas till att spela brännboll, fast grepp. Men halsen är ju så grymt fet att jag inte kan hjälpa det. Men efter lovet ska jag prova lite luftigare.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Dramo skrev:Mm, så är det nog. Använder samma teknik att spela kontrabas till att spela brännboll, fast grepp. Men halsen är ju så grymt fet att jag inte kan hjälpa det. Men efter lovet ska jag prova lite luftigare.
Ja det funkar inte. Då kommer du för eller senare fucka upp båda handled och axel. Det är inget man lär sig på en dag, tar en del jobb, kanske läge att ta någon lektion så du i alla fall får sen grunderna i vänsterhandsteknik.
Lite svårt att förklara på ett forum tyvärr.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Le Contrebasse skrev:
Dramo skrev:Mm, så är det nog. Använder samma teknik att spela kontrabas till att spela brännboll, fast grepp. Men halsen är ju så grymt fet att jag inte kan hjälpa det. Men efter lovet ska jag prova lite luftigare.
Ja det funkar inte. Då kommer du för eller senare fucka upp båda handled och axel. Det är inget man lär sig på en dag, tar en del jobb, kanske läge att ta någon lektion så du i alla fall får sen grunderna i vänsterhandsteknik.
Lite svårt att förklara på ett forum tyvärr.
Min rektor är grym på kontra. Han kan nog ta en stund över och lära mig.
Han är faktiskt en riktig basräv. Konstigt att han inte hänger här.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Dramo skrev:
Le Contrebasse skrev:
Dramo skrev:Mm, så är det nog. Använder samma teknik att spela kontrabas till att spela brännboll, fast grepp. Men halsen är ju så grymt fet att jag inte kan hjälpa det. Men efter lovet ska jag prova lite luftigare.
Ja det funkar inte. Då kommer du för eller senare fucka upp båda handled och axel. Det är inget man lär sig på en dag, tar en del jobb, kanske läge att ta någon lektion så du i alla fall får sen grunderna i vänsterhandsteknik.
Lite svårt att förklara på ett forum tyvärr.
Min rektor är grym på kontra. Han kan nog ta en stund över och lära mig.
Han är faktiskt en riktig basräv. Konstigt att han inte hänger här.
Ja det låter som en bra ide.
Det är lätt att glömma att elbas och kontrabas är två helt olika instrument, och framförallt helt olika teniker.
Lycka till!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Le Contrebasse skrev:
Dramo skrev:
Le Contrebasse skrev:
Dramo skrev:Mm, så är det nog. Använder samma teknik att spela kontrabas till att spela brännboll, fast grepp. Men halsen är ju så grymt fet att jag inte kan hjälpa det. Men efter lovet ska jag prova lite luftigare.
Ja det funkar inte. Då kommer du för eller senare fucka upp båda handled och axel. Det är inget man lär sig på en dag, tar en del jobb, kanske läge att ta någon lektion så du i alla fall får sen grunderna i vänsterhandsteknik.
Lite svårt att förklara på ett forum tyvärr.
Min rektor är grym på kontra. Han kan nog ta en stund över och lära mig.
Han är faktiskt en riktig basräv. Konstigt att han inte hänger här.
Ja det låter som en bra ide.
Det är lätt att glömma att elbas och kontrabas är två helt olika instrument, och framförallt helt olika teniker.
Lycka till!
Är det klurigt att lära sig?
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

När det gäller klibbig hals så kan det bara åtgärdas på samma sätt som när man gör rent allting annat. All gammal skit och svett måste ovillkorligen bort. Tag ljummet vatten och ett par droppar milt diskmedel. Gno helt lätt med detta några gånger upp och ned på halsen. Vänta någon minut eller två och torka bort. Gör om det på samma sätt igen. När du fått halsen riktigt ren och du själv har nytvättad hand så kommer du att glida med tummen hur lätt som helst. Vill du ha halsen ytterligare lite lenare så kan du ta den finaste stullullen och ta några tag. Halsen skall alltid vara torr och sidenglansigt len.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Ursäkta felstavningen - stålullen skall det förstås vara.
Skriv svar