Total nybörjare önskar hjälp på traven

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Total nybörjare önskar hjälp på traven

Inlägg av MrScott »

Hej!

Jag kommer få en kontra i julklapp, något som jag sedan länge velat ha och kunna spela. (En Thomann Kontrabas 111 brc, inte den bästa men vad jag sett på detta forumet innan jag registrerade mig så verkar människor positiva)

I min stad finns det inga möjligheter att få hjälp av lärare, och även om det hade funnits det så har jag inte råd. Tyvärr, får jag väl säga eftersom alla på nätet hänvisar till lärare för nybörjare.

Jag har letat runt på nätet ett par timmar efter guider som instruerar totala nybörjare. Vad jag hittar så finns det inte. Jag frågar alltså här: hur lär man sig var alla toner sitter på den bandlösa halsen (intonering heter det väl?) ?

Vad finns det för bra tips för totala nybörjare som inte har tillgång till lärare?
Några bra länkar eller boktips?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Var bor du?
Fender - Pedaler - GK - TKS
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

Jag bor på en liten ort några mil från Varberg (ca. 8 mil söder om gbg).
Kanhända finns det lärare i Varberg, frågan är hur fint det går att frakta kontrabas med kollektivtrafik fram och tillbaka.
Vad tror ni? Och vad tros om min första fråga om att lära sig själv?
Janne

Inlägg av Janne »

Du bor ju inte på sibiriska tundran direkt, så nog bör det gå att hitta en lärare där. Förmodligen en med tillgång till flera instrument så du slipper kånka med ditt eget. Kolla med musikskolan, har dom ingen kontralärare kan dom säkert hjälpa dig att hitta nån i varje fall.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Det går alldeles utmärkt att frakta kontran med kollektivtrafik. Det har jag gjort i 7 år nu :) Kommer att fortsätta med det också. Visst, det är lite jobbigt ibland, men det är bara att bita ihop.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Som alla säger så kommer du nog att spara en massa frustration och vinna en massa spelglädje av att i alla fall ta ett par lektioner; hur man står, hur man håller osv.

Kolla musikskolan i Varberg som sagt!
Fender - Pedaler - GK - TKS
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

Det ska jag göra.
Men de rävar som säger sig aldrig ha tagit en lektion alls: hur gjorde ni?
Jag har letat rejält men det finns inte en enda "absolute beginners guide". Är inte det lite konstigt. Jag menar, någon borde ju ha skapat en guide om hur man får till intonationen bra? Eller, missar jag något nu?
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

Tja,
Kul med kontra i julklapp!
Köpte en kontra ganska nyligen och är glad som ett barn!
Tyvärr så mina fingertoppar gillar inte kontran lika mycket som jag.

Jag bor i Halmstad. För några år sedan när jag gick gymnasiet så hade jag en lärare från Varberg. Kontra/elbasist som är extremt trevlig och duktig. Han jobbade på Estet gymnasium och kulturskolan i halmstad.
Det borde räcka med några få lektioner i början för att lära dig precis grunderna och teknik. Teknik är viktigt så du inte spelar sönder dig. Första gången jag träffade min nuvarande baslärare sa han "människan är inte gjord för att spela kontrabas!" just för att det är så tungspelat instrument.

Han är snäll, så det går säkert bra att ta lektioner på hans kontrabas, alt att han kommer till dig med sin elbas, eller ring honom, det går säkert att lösa.
Om du PM'ar mig kan du få hans nummer!
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

Tack för tipset Bas-guden.

Jag förstår att det här med lärare är viktigt, mycket på grund av ergonomin, så jag får försöka söka upp honom.

Men hur kommer det sig att ingen har försökt beskriva detta på internet? En "dummies guide to" finns ju till allt, varför inte till kontrabas?
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Det beror ju lite på VAD man vill spela också.. Klassisk kontra i symfoniorkester eller stå och slå växelbas i ett rockabillyband tex..
Lektioner är alltid bra men hittar man inga så ska man inte hindras av det utan bara sätta igång. Har du spelat elbas eller gitarr innan så är ju det ett plus, bara försök översätta tonernas läge så gott det går till kontran. Med övertoner kan man få en idé om var en del toner ligger. (halva strängens längd= oktav, kvarts längd=kvart(5:e band)) osv.

Lycka till!
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Lee Rocker

Inlägg av Custom »

Det finns ju Lee Rockers instructions video på youtube ! hahaha

Den blir man inte ett dugg förvirrad av!!
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

Hehe, hittills har youtube varit men ende vän :P

Men nu har jag kommit igång, och i varberg verkar det vara ett underskott av kontrabasister. Jag har redan fått en massa inbjudningar till att spela i band....

Det man är rädd för är ju mest förslitningar och annat... Jag har letat runt lite innan här och på rockabillybass och på talkbass, men inte riktigt funnit en utförlig beskrivning om hur man ska stå? Är det så avslappnat som möjligt med tyngden fördelad på båda benen jämt? Ska man luta sig mot basen eller luta basen mot sig själv?

Och vad tror ni: kan man spela med basen ståendes i ett ställ, eller är det helt fel?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Bas-guden skrev:Tja,
Kul med kontra i julklapp!
Köpte en kontra ganska nyligen och är glad som ett barn!
Tyvärr så mina fingertoppar gillar inte kontran lika mycket som jag.

Jag bor i Halmstad. För några år sedan när jag gick gymnasiet så hade jag en lärare från Varberg. Kontra/elbasist som är extremt trevlig och duktig. Han jobbade på Estet gymnasium och kulturskolan i halmstad.
Det borde räcka med några få lektioner i början för att lära dig precis grunderna och teknik. Teknik är viktigt så du inte spelar sönder dig. Första gången jag träffade min nuvarande baslärare sa han "människan är inte gjord för att spela kontrabas!" just för att det är så tungspelat instrument.

Han är snäll, så det går säkert bra att ta lektioner på hans kontrabas, alt att han kommer till dig med sin elbas, eller ring honom, det går säkert att lösa.
Om du PM'ar mig kan du få hans nummer!
Stefan Tesslie heter han till 99%..

Underbart grym och trevlig snubbe..
Ja hade honom också när ja gick Estetiskt på Sture gymnasiet i halmstad.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

MrScott skrev:Hehe, hittills har youtube varit men ende vän :P

Men nu har jag kommit igång, och i varberg verkar det vara ett underskott av kontrabasister. Jag har redan fått en massa inbjudningar till att spela i band....

Det man är rädd för är ju mest förslitningar och annat... Jag har letat runt lite innan här och på rockabillybass och på talkbass, men inte riktigt funnit en utförlig beskrivning om hur man ska stå? Är det så avslappnat som möjligt med tyngden fördelad på båda benen jämt? Ska man luta sig mot basen eller luta basen mot sig själv?

Och vad tror ni: kan man spela med basen ståendes i ett ställ, eller är det helt fel?
jag ska försöka förklara. du ska stå med tyngden fördelad på båda benen ja. och det "bakre högra hörnet" av baskroppen ska du ha mot vänstra ljumsken. Gjorde en episkt ful bild i paint men den borde hjälpa.

Bild
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tyngden på dalskidan.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

stå på båda fötterna och kläm fast basen bellan knäna
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

Aha! Det låter ju fint... Hur högt har ni era basar då? "The nut" i ögonhöjd?
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

MrScott skrev:Aha! Det låter ju fint... Hur högt har ni era basar då? "The nut" i ögonhöjd?
Jag läste på nån sida innan jag fick min bas att översadeln ska vara jämnt med dina ögonbryn, så jag ställde in basen så när jag fick den och har spelat så ett bra tag. Sen läste jag ett inlägg på Rockabillybass.com där många sa att dom hade stackeln intryckt allt som gick, alltså ha basen så låg som möjligt, och att det skulle vara lättare att slappa då. Jag var ju tvungen att prova detta och jävlar vilken skillnad det blev. Slappandet går mycket lättare och det känns mer naturligt att spela nu. Har sen provat lite olika höjder men bottenläget är bäst hittills. Så testa vad som känns bäst och kör på det.

Detta gäller om man som jag spelar rockabilly/psychobilly och slappar en massa, ska du spela klassiskt med stråke eller nån annan spelstil gäller säkert andra regler.

/Inferno
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

Tagit eftermiddagen till att pilla lite och kommit fram till att det är fint med "the nut" ungefär i ögonen. Känns som om man kan spela mest avslappnat då.

Passat på att hartsa stråken också, men får inget bra stråkljud. Några tips på det? Jag försöker gräva in lite i strängen precis när jag börjar draget för att få den i vibration, men det blir en massa gnisselljud, ungefär som en fruktansvärt dålig fiolspelare. Blir det bättre med tiden eller är det något välkännt fel jag gör?
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Har inte fått klart för mig vilken musik du tänker använda basen till.

Jag är autodidakt på basen och började spela 1980 efter att ha spelat jazz ett par på elbas tidigare. Det är många aspekter på inlärning det handlar om.
1) Hållning vid basen är viktig speciellt om du skall stå och spela vilket de flesta gör. Själv har jag lite ryggproblem och har därför spelat sittande i många år. Nu står jag och spelar igen och fördelen är att du för större rörelsefrihet naturligtvis.
2) Greppteknik och fingersättning är nog det viktigaste och där önskar jag att jag tagit lärarhjälp i början. Det är svårt att själv arbeta bort felaktigheter vid handhavande av alla typer av instrument.

Håller bestämt med dom som säger att du skall ta grundlektioner så slipper du dra på dig olator som är svåra att skaka av sig senare.
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

Ska ta lite lektioner vecka nio nu, hoppas det löser sig med ergonomin då.

Jag ska använda basen till främst jazz, men även rock och till viss del singersongwritermusikal som jag jobbat på ett bra tag (är inte lika brunt som det låter). Tack för alla tips, jag börjar få en bra känsla för det här...
Skriv svar