Elkontra vs bandlös elbas?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av Nick »

Efter att ha läst den här tråden El-kontra, så fick jag lite gas...

Hur stor är skillnaden i teknik mellan elkontra och bandlös elbas? Jag har aldrig spelat kontra tidigare, är det svårt att lära sig att spela elkontra? Intoneringen känns inte som något problem, men anslag och hur man ska hålla den känns lite svårare.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av Matte »

Nick skrev:Efter att ha läst den här tråden El-kontra, så fick jag lite gas...

Hur stor är skillnaden i teknik mellan elkontra och bandlös elbas? Jag har aldrig spelat kontra tidigare, är det svårt att lära sig att spela elkontra? Intoneringen känns inte som något problem, men anslag och hur man ska hålla den känns lite svårare.
Det mesta skiljer i teknik, både grepp och anslag. Ska du lära dig och bli någorlunda duktig på att lira kontra så ta lektioner så du får in grundtekniken. Det vinner du på i längden om du skulle tycka det var kul och vill spela mer och utvecklas som kontrabassist. Så köp och testa lite och se till att ta lite lektioner så blir resan lite angenämare.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag kan tycka att det faktiskt är två olika instrument. En elkontra har mycket mer släktskap med en akustisk kontrabas men hamnar ljudmässigt någonstans mitt emellan en vanlig kontrabas och en bandlös. Jag hade en Celvinger el-kontra under många år som jag använde mycket men jag trivdes aldrig med den helt och hållet och jag tyckte att den faktiskt var ganska svårspelad. Mycket p.g.a. att den stod på en stackel och vred sig lätt då den ju väger mindre och till storleken är mycket mindre än en akustisk kontrabas. Var lite svårt att hålla den på plats, på något vis.....

Men för ca 12 år sedan sålde jag Clevinger basen och skaffade en av dom första N.S. Design 5-strängade US-basarna och den är precis tvärt om. Den står på ett stadigt stativ och jag "hittade hem" med den basen ögonblickligen. Otroligt inspirerande. Den passar mig perfekt.

Så för att summera läget. Det beror mycket på VILKET instrument man skaffar hur man trivs och hur snabbt man spelat in sig på instrumentet. Och för min del är en elkontra och en bandlös elbas två helt olika instrument. Så tycker jag.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Hur stora är likheterna i grepp och teknik mellan en akustisk-kontra och en elkontra?

Om jag som elbasist skaffar mig en elkontra, har jag nytta av att ta lektioner av någon som spelar akustisk-kontra?

Om jag nu börjar spela ett nytt sorts instrument, så vill jag gärna få rätt teknik från början.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Nick skrev:Hur stora är likheterna i grepp och teknik mellan en akustisk-kontra och en elkontra?

Om jag som elbasist skaffar mig en elkontra, har jag nytta av att ta lektioner av någon som spelar akustisk-kontra?

Om jag nu börjar spela ett nytt sorts instrument, så vill jag gärna få rätt teknik från början.
Kan man spela Elkontra så kan man spela Akustisk kontra så länge inte elkontran är av någon obskyr modell (typ Dean's 35" el"kontra").
gäst

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av gäst »

Nick skrev:Efter att ha läst den här tråden El-kontra, så fick jag lite gas...

Hur stor är skillnaden i teknik mellan elkontra och bandlös elbas? Jag har aldrig spelat kontra tidigare, är det svårt att lära sig att spela elkontra? Intoneringen känns inte som något problem, men anslag och hur man ska hålla den känns lite svårare.
Med tanke på att de allra flesta intonerar som om de vore tondöva oavsett om det gäller bandlös elbas, elkontra eller kontrabas (jazzkontra, de klassiska kontrabasisterna brukar klara det bra) så känns det skönt att veta att du inte kommer att ha problem med det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:Hur stora är likheterna i grepp och teknik mellan en akustisk-kontra och en elkontra?

Om jag som elbasist skaffar mig en elkontra, har jag nytta av att ta lektioner av någon som spelar akustisk-kontra?

Om jag nu börjar spela ett nytt sorts instrument, så vill jag gärna få rätt teknik från början.
Jag har aldrig tagit några lektioner på kontra egentligen. Förutom möjligtvis lite små tips och fingervisningar från basläraren när jag gick på Fridhem på 80-talet men ingenting som går att klassa som "lektioner". Och jag har nog en lite smått adapterad elbasteknik när jag spelar el-kontra men det fungerar väldigt bra på min N.S. Design elkontra. Som jag ser det handlar det väldigt mycket om VILKET instrument man skaffar. Eminence el-kontrabasarn kräver säkert en mer klassisk akustisk kontrabasteknik men min el-kontra gör det inte.....

Ursäkta om jag förbryllar dig ytterligare...... :o

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 31 dec 2008, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av Nick »

Johannes skrev:
Nick skrev:Efter att ha läst den här tråden El-kontra, så fick jag lite gas...

Hur stor är skillnaden i teknik mellan elkontra och bandlös elbas? Jag har aldrig spelat kontra tidigare, är det svårt att lära sig att spela elkontra? Intoneringen känns inte som något problem, men anslag och hur man ska hålla den känns lite svårare.
Med tanke på att de allra flesta intonerar som om de vore tondöva oavsett om det gäller bandlös elbas, elkontra eller kontrabas (jazzkontra, de klassiska kontrabasisterna brukar klara det bra) så känns det skönt att veta att du inte kommer att ha problem med det.
Hehe... :D
Kanske säkrast att inte spela för dig :P
Nåja, intoneringen känns inte som det största problemet i alla fall. Har bara spelat bandlöst i drygt två månader nu. Det låter bättre för varje dag :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Matte skrev:
Nick skrev:Hur stora är likheterna i grepp och teknik mellan en akustisk-kontra och en elkontra?

Om jag som elbasist skaffar mig en elkontra, har jag nytta av att ta lektioner av någon som spelar akustisk-kontra?

Om jag nu börjar spela ett nytt sorts instrument, så vill jag gärna få rätt teknik från början.
Kan man spela Elkontra så kan man spela Akustisk kontra så länge inte elkontran är av någon obskyr modell (typ Dean's 35" el"kontra").
Förstår vad du menar med obskyr :D
Bild
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Hellboy - Nu börjar det faktiskt klarna! Tack till dig, och alla andra som kommit med tips och råd. Får se hur stor GAS jag har när jag har pengar på kontot... :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:
Nick skrev:Efter att ha läst den här tråden El-kontra, så fick jag lite gas...

Hur stor är skillnaden i teknik mellan elkontra och bandlös elbas? Jag har aldrig spelat kontra tidigare, är det svårt att lära sig att spela elkontra? Intoneringen känns inte som något problem, men anslag och hur man ska hålla den känns lite svårare.
Med tanke på att de allra flesta intonerar som om de vore tondöva oavsett om det gäller bandlös elbas, elkontra eller kontrabas (jazzkontra, de klassiska kontrabasisterna brukar klara det bra) så känns det skönt att veta att du inte kommer att ha problem med det.
Finns egentligen bara två stycken basister som klara av att intonera på bandlös elbas av de jag har hört och de är Jaco Pastorius och Mick Karn. Alla andra lirar surt mer eller mindre. På kontrabas finns det fler, t ex Anders Jormin, Renaud Garcia, Marc Johnson mfl. Finns ett par okända göteborgare också som Mattias Grönroos och Magnus Bergström som har perfekt intonation. Som du säger så är de klassiska kontrabasisterna oftast inga problem med att intonera..
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Nick skrev:
Matte skrev:
Nick skrev:Hur stora är likheterna i grepp och teknik mellan en akustisk-kontra och en elkontra?

Om jag som elbasist skaffar mig en elkontra, har jag nytta av att ta lektioner av någon som spelar akustisk-kontra?

Om jag nu börjar spela ett nytt sorts instrument, så vill jag gärna få rätt teknik från början.
Kan man spela Elkontra så kan man spela Akustisk kontra så länge inte elkontran är av någon obskyr modell (typ Dean's 35" el"kontra").
Förstår vad du menar med obskyr :D
Bild
Det är 35" mensur på den jämfört med en 3/4 kontra som har 42" (om jag nu minns rätt) Påminner mer om elbas i greppen än en Kontra.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av Mr Spock »

Johannes skrev:de allra flesta intonerar som om de vore tondöva
Tjohej, vad jag älskar generaliseringar! :D :D :D
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Påtal om skillnaden mellan kontra och bandlös enlikt mig: Väldigt stor skillnad.
Bandlös bas är som att spela bandad bas. (utom Johannes underbara utlägg att alla spelar falskt, lite av charmen med bandlöst tycker ja. :) )

Kontra och bandlös bas är två helt olika instrument i mitt tycke..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Johannes skrev:
Nick skrev:Efter att ha läst den här tråden El-kontra, så fick jag lite gas...

Hur stor är skillnaden i teknik mellan elkontra och bandlös elbas? Jag har aldrig spelat kontra tidigare, är det svårt att lära sig att spela elkontra? Intoneringen känns inte som något problem, men anslag och hur man ska hålla den känns lite svårare.
Med tanke på att de allra flesta intonerar som om de vore tondöva oavsett om det gäller bandlös elbas, elkontra eller kontrabas (jazzkontra, de klassiska kontrabasisterna brukar klara det bra) så känns det skönt att veta att du inte kommer att ha problem med det.
Finns egentligen bara två stycken basister som klara av att intonera på bandlös elbas av de jag har hört och de är Jaco Pastorius och Mick Karn. Alla andra lirar surt mer eller mindre. På kontrabas finns det fler, t ex Anders Jormin, Renaud Garcia, Marc Johnson mfl. Finns ett par okända göteborgare också som Mattias Grönroos och Magnus Bergström som har perfekt intonation. Som du säger så är de klassiska kontrabasisterna oftast inga problem med att intonera..
Jag kan rada upp otroligt många fler som intonerar hur fint som helst. John Giblin, Percy Jones, Eberhard Weber..... Finns ju hur många som helst som generellt intonerar bra.....

Men sen kan ju ibland dåligt live ljud göra sitt till. Jag har oftast inga större problem med att intonera i studion, där man hör sig själv bra. Men jag har hört liveinspelningar där jag själv spelar där det finns en hel del att önska. Men jag har inte hört under spelningen att jag intonerat surt och ingen i bandet har klagat. Men på inspelningen rätt från bordet har det låtit.......för jävligt...... :oops:

//J
gäst

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av gäst »

Mr Spock skrev:
Johannes skrev:de allra flesta intonerar som om de vore tondöva
Tjohej, vad jag älskar generaliseringar! :D :D :D
Det där är inte en generalisering. Hade jag sagt att alla intonerar kass så hade det varit det men inte så som jag formulerade mig. Det är ju faktiskt så att även om det givetvis finns ett gäng basister som intonerar bra så gör de allra flesta inte det. Att det sedan finns mängder med musiker som inte hör när en bandlös basist intonerar illa gör ju inte att det intoneras bättre.
gäst

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av gäst »

basmartin skrev:
Johannes skrev:
Nick skrev:Efter att ha läst den här tråden El-kontra, så fick jag lite gas...

Hur stor är skillnaden i teknik mellan elkontra och bandlös elbas? Jag har aldrig spelat kontra tidigare, är det svårt att lära sig att spela elkontra? Intoneringen känns inte som något problem, men anslag och hur man ska hålla den känns lite svårare.
Med tanke på att de allra flesta intonerar som om de vore tondöva oavsett om det gäller bandlös elbas, elkontra eller kontrabas (jazzkontra, de klassiska kontrabasisterna brukar klara det bra) så känns det skönt att veta att du inte kommer att ha problem med det.
Finns egentligen bara två stycken basister som klara av att intonera på bandlös elbas av de jag har hört och de är Jaco Pastorius och Mick Karn. Alla andra lirar surt mer eller mindre. På kontrabas finns det fler, t ex Anders Jormin, Renaud Garcia, Marc Johnson mfl. Finns ett par okända göteborgare också som Mattias Grönroos och Magnus Bergström som har perfekt intonation. Som du säger så är de klassiska kontrabasisterna oftast inga problem med att intonera..
Mick Karn och jag är födda på samma dag, 24:e juli. Det är vi och Jennifer Lopez.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Elkontra vs bandlös elbas?

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Mr Spock skrev:
Johannes skrev:de allra flesta intonerar som om de vore tondöva
Tjohej, vad jag älskar generaliseringar! :D :D :D
Det där är inte en generalisering. Hade jag sagt att alla intonerar kass så hade det varit det men inte så som jag formulerade mig. Det är ju faktiskt så att även om det givetvis finns ett gäng basister som intonerar bra så gör de allra flesta inte det. Att det sedan finns mängder med musiker som inte hör när en bandlös basist intonerar illa gör ju inte att det intoneras bättre.
Jag skall sätta min bandlösa 6:a i nävarna på Spock.
Sen lär jag inte ha några problem med grannar, rådjur etc! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Bas-Martin
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 30 dec 2008, 23:41

Inlägg av Bas-Martin »

Det är ju också så att på kontrabas, och bandlös bas också för den delen, blir intonationen en del av basistens sound. Lite av ett fingeravtryck. Lyssna till exempel på Gary Peacock (bla Keith Jarret trio), som ofta ligger lite i överkant på pitchen. Han intonerar i förhållande till sig själv, men knappast i förhållande till en stämapparat. Resultatet blir att han får ett lite "edgy" och uppkäftigt sound som tillsammans med Keith Jarret blir fullkomligt lysande.
Intonation är kanske inte alltid så exakt. En ton kan ju dessutom intoneras olika beroende på funktionen i en tonart.

För att svara på den inledande frågan tycker jag definitivt att man bör ta några lektioner när man börjar spela kontra, oavsett modell och energikälla. Det är skönt att få grepp, handställning, lägeväxlingar, stråkföring mm mm att fungera utan att själv behöva uppfinna hjulet om och om igen.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Bas-Martin skrev:Det är ju också så att på kontrabas, och bandlös bas också för den delen, blir intonationen en del av basistens sound. Lite av ett fingeravtryck. Lyssna till exempel på Gary Peacock (bla Keith Jarret trio), som ofta ligger lite i överkant på pitchen. Han intonerar i förhållande till sig själv, men knappast i förhållande till en stämapparat. Resultatet blir att han får ett lite "edgy" och uppkäftigt sound som tillsammans med Keith Jarret blir fullkomligt lysande.
Intonation är kanske inte alltid så exakt. En ton kan ju dessutom intoneras olika beroende på funktionen i en tonart.

För att svara på den inledande frågan tycker jag definitivt att man bör ta några lektioner när man börjar spela kontra, oavsett modell och energikälla. Det är skönt att få grepp, handställning, lägeväxlingar, stråkföring mm mm att fungera utan att själv behöva uppfinna hjulet om och om igen.
Lycka till!
Precis!! lägeväxlingar och handgrepp är ovärderligt att kunna om man ska spela kontra/elkontra :wink: så någon slags "introduktion" rekommenderas!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Intressant ämne detta.. och jag kan hålla med om att intonationen är en individs fingeravtryck på dessa instrument.. utmärkt exempel på detta är tex Eddie Gomez.. Han spelar ganska surt emellanåt.. men ofta så ger det något.. kan inte alltid sätta fingret på det..

Oavsätt vilket instrument man än väljer.. spendera tid med det.. det kommer det att kräva..
Just nu är jag inne i identitetskris 5! ang min bandlösa.. :( Det känns nästan som om den här sagan kommer sluta med att draken äter upp allt och alla.. :cry:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

funderade på om det finns några vanliga elbasar (med eller utan band) som man kan sätta stackel på eller alternativt finns någon stackel att sätt på t ex en fender?
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Kanske något sånt här?

http://www.takamine.com/guitars/bass_guitars/tb10

http://thinkns.com/instruments/omnibass.php

Hade glömt bort den här tråden. Har både hunnit med att köpa och sälja en el-kontra. Den var trevlig, men fick inte lika mycket speltid som min bandlös. Saknar den ibland. Gjorde en swingspelning i tisdags där den hade passat bra. Då saknade jag den lite.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

OK sorry om det är lite OT. Hade en ide om att jag ville se en helt vanlig bas, en fender eller något, på stackel. Tror det heter stackel? Och på engelska verkar det användas begrepp som endpin, tailpin, extension peg. Men lyckades inte hitta någon bra bild. Dina länkar är bra länkar, Takamine TB är ju nästan rätt. Hittade denna lite udda test av en takamine tb10. Kul att se även om ljudet i klippet inte är något vidare.

http://www.youtube.com/watch?v=PYVZwFH-HxI
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Skriv svar