Hotspot pickup!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Hotspot pickup!

Inlägg av Bas-guden »

Tja
Är det någon som vet om man behöver ha pre-amp för SHADOW SH SB1 alternativt K&K HOT SPOT?
Skulle vara kanon att ha det som en tillfällig lösning för min del!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Vad använder du micken som?
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Preamp är ju alltid bra, men det är ju inte ett måste. Man får ju mer möjligheter till bra ljud med preamp.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

jag tänkte använda micken som kontrabasmick.
vad är det som blir bättre med preamp? man kan väl ratta ljudet på förstärkare? trodde man använde preamp i de här sammanhangen för att få starkare signal(?)

Men alltså: är det någon som vet om man kan använda någon utav mikrofonerna i fråga rakt in i förstärkare och få ett ok sound till jazzsammanhang?
Finns det någon med erfarenhet av mickarna eller liknande mickar?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hot spoten får du inte något bra ljud av, jag har en sån men använder den som slapmik under greppbrädan. SHADOW SH SB1 har jag aldrig testat men jag gissar att den är likvärdig Hot spoten, bättre då med Shadow SH951 och preamp isåfall. Preamp används inte enbart för att få starkare signal på piezomickar. Skillnaden med och utan preamp kan vara tunt ljud med rassel från fingrarna till ett varmt ljud med mera lågbas. Om du ska få ett bra ljud föreslår jag att du köper en stallmik med preamp. Själv har jag en Shadow SH950 och en K&K preamp. Ang. jazzsammanhang så finns ju bl.a. LeContre och Mikkejohansson här på forumet som säkert kan ge mer tips. Vad har du för bas och strängar?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

De Shadowmikar man klämer i stallvingarna funkar säkert ok, men i de prisklasserna skulle jag hellre köpa en K&K Bass Max och nån enkel preamp, kanske Behringer ADI21 eller Fishman BII...eller leta upp en gammal Fishman Model B.

EDIT: denna t ex http://pratabas.se/viewtopic.php?t=16794

Jag använder Bass Max:en själv och är himla nöjd, har funderat att byta "upp" mig till nåt annat men varje gång jag spelar känner jag att "hej, det här låter ju himla bra".
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Svensson +1!

Har haft en sådan Shadow Sb1 Och jag är lessen att säga det men dom suger om du tänkte använda den till stallmontering.. Mög rent ut sagt.
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar