Förstärkare

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Förstärkare

Inlägg av Custom »

Vad använder ni för förstärkare till era kontror ?

Jag vill ha nåt med mycket mos i !

Några ideer eller tips ?
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Du har PM..
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Combo eller rigg?
Ta en titt på TecAmp Puma 112, eller 110 för den delen.
Eventuellt GK MB150, eller EBS Drome.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Mesa Walkabout 112. Bästa försärkare jag spelat på!
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

...förstärkare, alltså...
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
Ort: Gävle

Re: Förstärkare

Inlägg av Apans Bror »

Custom skrev:Vad använder ni för förstärkare till era kontror ?

Jag vill ha nåt med mycket mos i !

Några ideer eller tips ?
500 w liten och lätt har både speakon och tele ut så det går att koppla till dom flesta lådor eller köra direkt ut i PA utan låda!!!
Har slutat leta bastoppar jag har hittat hem. Den är otroligt mångsidig, sen att man orkar bära med sig den vart som hellst och hur LÅNGT som hellst är inte så tokigt. Men smaken är ju som baken den ser ju lite löjlig ut.

http://www.markbass.it/products.php?lin ... =1&vedi=69
http://www.ultimate-guitar.com/reviews/ ... index.html
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Warwick Take 12

http://www.warwick.de/modules/produkte/ ... 1325&cl=EN

Behöver inget värre just nu, men nån gång i framtiden blir det nog till att skaffa kraftigare grejor.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Mesa 400+ för att det är den bästa jag provat!
Näst bäst var Ampeg SVT-CL
Den jag spelat på mest genom åren förr är Fender Bassman 100
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Aguilar DB750 + DB115 och DB210..

Bild



:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

TommyLove skrev:Mesa 400+ för att det är den bästa jag provat!
Näst bäst var Ampeg SVT-CL
Den jag spelat på mest genom åren förr är Fender Bassman 100
Hhahaha

Vad är en mesa 400+ ?

Jag vet att jag inte vill ha nån mer combo ! Vill ha en riktig rigg ! Med en 18 tum ev en pa högtalare o en fyr tio låda !
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Någon som vet vad detta äe ? Fick den idag !

Inlägg av Custom »

Bild

Bild
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Rekomenderar rörgrejer för oftast tycker jag att de ger en varmare ton som jag tycker passar bra till kontra.
MESA/Boogie 400+ är ett 300W rackmonterat helrörsmonster. Jag gillar det.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

TommyLove skrev:Rekomenderar rörgrejer för oftast tycker jag att de ger en varmare ton som jag tycker passar bra till kontra.
MESA/Boogie 400+ är ett 300W rackmonterat helrörsmonster. Jag gillar det.
Aha ! Trodde inte att de va så mycke kontra folk som använde rörstärkare !

Har en polare som bygger rörstärkare ! man kanske skulle göra en beställning ? hmmm !
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Ni avhandlar förstärkare på löpande band som de bästa. Men vad spelar ni för musik? Har svårt tro att en jazzbasist är ute efter samma sound som en rockabillysnubbe exempelvis.

Jag är själv benägen att byta min Roland Cube bass 60 som jag haft alldeles för länge. Men bra förstärkare är dyra saker så det behövs mycket input för att komma på rätt spår.

Och just - jag spelar jazz. Så vad borde just jag titta närmare på;
Acoustic Image
Gallien Kruger
eller?

Jag hatar att bära tungt och mycket. Ovanstående är lätta prylar på runt 12 kg.
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
Ort: Gävle

Inlägg av Apans Bror »

KontraKurt skrev:;
.......Jag hatar att bära tungt och mycket..
Kolla in markbass LMK2 http://www.markbass.it/products.php?lin ... =1&vedi=69

2,9 kg väger toppen har 500w och utnämd till bästa bastopp 2008 av några musiktidningar det KAN ju betyda något ? sen kan man ju kolla in vilka som spelar på den!
Sen har dom ju ett gäng combos som jag inte testat men kolla upp lukta känn å lyssna ,trakasera din lokala musik handlare och få dom att förstå vad du är ute efter sen testar du skiten ur dom vad det nu kan vara ( GK Eden markbass swr osv).
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Eftersom du letar efter en BRA men även snygg stärkare så är de denna som gäller.

BARABASS

Bild
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Hör du marcbass är inte firman Marcus Bass Store din egen? Jag menar det är klart att du tycker den här är bäst .... men hur är det med opartiskheten. OK håller med om att den är snygg men den viktiga frågan är vilka eminenta förmågor som använder den?
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Apans Bror skrev:
KontraKurt skrev:;
.......Jag hatar att bära tungt och mycket..
Kolla in markbass LMK2 http://www.markbass.it/products.php?lin ... =1&vedi=69

2,9 kg väger toppen har 500w och utnämd till bästa bastopp 2008 av några musiktidningar det KAN ju betyda något ? sen kan man ju kolla in vilka som spelar på den!
Sen har dom ju ett gäng combos som jag inte testat men kolla upp lukta känn å lyssna ,trakasera din lokala musik handlare och få dom att förstå vad du är ute efter sen testar du skiten ur dom vad det nu kan vara ( GK Eden markbass swr osv).
Jag kör en Mark Bass Little Mark II med en EBS Neo 1x12. Riggen väger nästan ingenting men tillräckligt högljud för ett storband. EBS-lådan är lite större till formatet än en GK-kombo men väger ingenting. Jag är nöjd. Komplettera upp med en till 12a och du har en kraftfull rigg under 25kg för elbas också.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Jamen kom igen nu då!!!!!
Vilka spelar på Barabass - jag vill veta. Jag kanske är en blivande kund. Markandsför nu produkten med kända basister inom jazzen som spelar på burkarna. :?:
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Förstärkare

Inlägg av Stefanson »

Custom skrev:Vad använder ni för förstärkare till era kontror ?

Jag vill ha nåt med mycket mos i !

Några ideer eller tips ?
Jag kör på en Hartke Ha7000 stärk + Peavey TVX410 4ohm, med en bättre tweeter isatt. Hartken är väldigt dissad i kontrakretsar, men jag tror att bara inte folk kan ratta in sina stärkare rätt. Det går att skräddarsy sitt ljud med den och Eq:n är helt fantastisk. Den går att balansera mellan rör och transistor.... jag föredrar mer transistor till kontra och mer rör till elbas. Spelar jag på större scener hänger jag dit en till låda så har jag 700 friska watt att leka med
Peavy fyr-tian ger ett rent ljud med ett attans tryck, men jag brände dock tweetern det första jag gjorde...köpte en kraftigare på Billebros av
deras eget märke och stoppade i. Lät mycket bättre och pallar mer.

Det är ju väldigt svårt att döma en stärkare eftersom så mycket
spelar in vad du kör in i den. Kör man in skit...låter det ju skit.
Man ska ju egentligen jämföra mellan olika stärkare och det kan jag
erkänna att jag inte lagt ner så mycket krut på...jag blev rätt
nöjd direkt. Kanske andra inte skulle hålla med..vad vet jag.
Senast redigerad av Stefanson den mån 23 feb 2009, 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

KontraKurt skrev: Och just - jag spelar jazz. Så vad borde just jag titta närmare på;
Acoustic Image
Gallien Kruger
eller?

Jag hatar att bära tungt och mycket. Ovanstående är lätta prylar på runt 12 kg.
Jag kör min kontra genom en Phil Jones FlightCase. 150W och 11 kg och funkar fint för mig. Var tvungen att line:a den i helgen när vi körde dans för 300 pers, men då funkade den super som medhörning.

Spelar storbandsjazz och lite småband typ jazz-sextett.
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Acoustic Image är väldigt väldigt bra :D
http://www.acousticimg.com/products/prod_contra.html'

och jag har en stark misstanke att PJB briefcase/flightcase också är bra med tanke på det rena ljudet de ger.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Jooel skrev:Acoustic Image är väldigt väldigt bra :D
http://www.acousticimg.com/products/prod_contra.html'

och jag har en stark misstanke att PJB briefcase/flightcase också är bra med tanke på det rena ljudet de ger.
Jag ser att du är stolt Fenderägare så jag undrar vad spelar du för något? Jazz eller mera...? Har du kontra också - med tanke på uttalandet att AI är en mycket bra förstärkare. Eller har du lyssnat på andra och kommit fram till detta. Berätta gärna mera.

Jag spelar själv jazz i området swing till modernt - alltså bebop, mainstream, hardbop och gärna, väldigt gärna, pianotriojazz. Jag frågar ingående därför att jag anser det vara av vikt vad man befinner sig musikaliskt när man söker råd från andra. Det är ju totalt poänglöst för mig att höra vad en rocka-billy-snubbe eller en dixilandbasist har för burkar. Ska man uttala sig på de här Kontrabasforumet så borde det vara lag på att bekänna färg s.a.s. hur skall man annars veta om ett uttalande berör en själv eller ej.

Skärp eller killar/tjejer tala om vilken musikalisk hemvist ni har. Blir så mycket roligare då.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

KontraKurt skrev:
Jooel skrev:Acoustic Image är väldigt väldigt bra :D
http://www.acousticimg.com/products/prod_contra.html'

och jag har en stark misstanke att PJB briefcase/flightcase också är bra med tanke på det rena ljudet de ger.
Jag ser att du är stolt Fenderägare så jag undrar vad spelar du för något? Jazz eller mera...? Har du kontra också - med tanke på uttalandet att AI är en mycket bra förstärkare. Eller har du lyssnat på andra och kommit fram till detta. Berätta gärna mera.

Jag spelar själv jazz i området swing till modernt - alltså bebop, mainstream, hardbop och gärna, väldigt gärna, pianotriojazz. Jag frågar ingående därför att jag anser det vara av vikt vad man befinner sig musikaliskt när man söker råd från andra. Det är ju totalt poänglöst för mig att höra vad en rocka-billy-snubbe eller en dixilandbasist har för burkar. Ska man uttala sig på de här Kontrabasforumet så borde det vara lag på att bekänna färg s.a.s. hur skall man annars veta om ett uttalande berör en själv eller ej.

Skärp eller killar/tjejer tala om vilken musikalisk hemvist ni har. Blir så mycket roligare då.
Det här håller jag med om, svårt på forumet. Rockabillybasister är ju inte riktiga kontrabasister.

:twisted:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Ale skrev:
KontraKurt skrev:
Jooel skrev:Acoustic Image är väldigt väldigt bra :D
http://www.acousticimg.com/products/prod_contra.html'

och jag har en stark misstanke att PJB briefcase/flightcase också är bra med tanke på det rena ljudet de ger.
Jag ser att du är stolt Fenderägare så jag undrar vad spelar du för något? Jazz eller mera...? Har du kontra också - med tanke på uttalandet att AI är en mycket bra förstärkare. Eller har du lyssnat på andra och kommit fram till detta. Berätta gärna mera.

Jag spelar själv jazz i området swing till modernt - alltså bebop, mainstream, hardbop och gärna, väldigt gärna, pianotriojazz. Jag frågar ingående därför att jag anser det vara av vikt vad man befinner sig musikaliskt när man söker råd från andra. Det är ju totalt poänglöst för mig att höra vad en rocka-billy-snubbe eller en dixilandbasist har för burkar. Ska man uttala sig på de här Kontrabasforumet så borde det vara lag på att bekänna färg s.a.s. hur skall man annars veta om ett uttalande berör en själv eller ej.

Skärp eller killar/tjejer tala om vilken musikalisk hemvist ni har. Blir så mycket roligare då.
Det här håller jag med om, svårt på forumet. Rockabillybasister är ju inte riktiga kontrabasister.

:twisted:
Det leder ju till diskussioner, vilket många tycker är roligt och intressant. Är inte det lite poängen med ett forum?

Och varför skulle inte rockabillybasister var riktiga kontrabasister? Jag tror bara ni är avundsjuka
:twisted:
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar