Stämma.

Diskussioner om kontrabasar
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Stämma.

Inlägg av Rojmo »

Tjena tjena!
Ny här och VÄLDIGT ny när det gäller kontrabas, purfärsk :roll:

Köpte en ny kontra igår och ikväll var första repet. Dum som jag är så har jag inte kollat upp hur man stämmer en kontra, antog att det var som min vanliga el-bas men icke sa nicke. Börjar spänna E strängen tills den går av, jaha 500 spänn åt helvete...

Jag spelar Rockabilly med bandet och undrar först och främst hur det är man ska stämma, är självlärd inom musik så särskilt stor notkunskap har jag inte.

Jag vill att den ska stämma överens med en "vanligt" stämd elgura, kan någon hjälpa?

Tacksam för svar :wink:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tonen du ska stämma till är exakt som en vanlig elbas, alltså E på tjockaste strängen. Kan ju vara lite svårt att höra pitch, speciellt om man är ny med speltekniken (svårt att få en "tydlig" ton), testa med stämapparat.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

mikkejohansson skrev:Tonen du ska stämma till är exakt som en vanlig elbas, alltså E på tjockaste strängen. Kan ju vara lite svårt att höra pitch, speciellt om man är ny med speltekniken (svårt att få en "tydlig" ton), testa med stämapparat.
Hmm ok, men då får jag väll försöka igen.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jepp, stämapparat är grejen om man har svårt att höra, annars kan man testa med flagioletter (hur fasen det nu stavas).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

Svensson skrev:Jepp, stämapparat är grejen om man har svårt att höra, annars kan man testa med flagioletter (hur fasen det nu stavas).
Testade lite nyss med stämapparat för att få till a som jag stämt ner till e för att ändå kunna lira lite. Vågade inte gå hela vägen, har fan inte råd med några fler sådana misstag.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Har du koll på flagoletter? De gör nog saken lite lättare skulle jag tro.
Annars kan du ju börja med att stämma g-strängen. Utgå från a:et på g-strängen(andra bandet alltså). Sedan stämmer du resten av strängarna efter den, tex genom att ta flagoletter.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Vd är det för strängar? drog i sönder ena strängen som jag fick till min Eagle stella bas.. det var standarden som satt på, samma dag som jag köpt basen.
Hate Thy Neighbour!
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

Ok nu börjar jag bli jävligt trött på det här. I affären var dem jävligt sjyssta och gav mig en ny E sträng. Stämmer upp den mot stämapparaten och börjar på G. Allt går bra tills jag kommer till E strängen. Stämmer upp den väntar lite å spelar lite stämmer upp den igen och då går den på samma sätt som igår. Måste man ha någon jävla millimeterprecision på dem här grejjerna eller är det något annat fel?
Det är stålsträngar det handlar om.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Rojmo skrev:Ok nu börjar jag bli jävligt trött på det här. I affären var dem jävligt sjyssta och gav mig en ny E sträng. Stämmer upp den mot stämapparaten och börjar på G. Allt går bra tills jag kommer till E strängen. Stämmer upp den väntar lite å spelar lite stämmer upp den igen och då går den på samma sätt som igår. Måste man ha någon jävla millimeterprecision på dem här grejjerna eller är det något annat fel?
Det är stålsträngar det handlar om.
Somsagt vad är det för strängar? (märke) och vad är det för bas? har du dratt dit lide blyerts på stallet och sadeln? var går den av nånstans?
Hate Thy Neighbour!
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

cougar skrev:Somsagt vad är det för strängar? (märke) och vad är det för bas? har du dratt dit lide blyerts på stallet och sadeln? var går den av nånstans?
Tror att det är "Corelli" strängar. Finns på Jam i Sthlm. Antingen det eller Presto men presto är väll inte stål?

Basen heter Eagle Shaking Billy. Kan det ha någonting med att min bas har blivit omgjord till vänsterhänt?

Tänkte ta med hela skiten till Jam imorgon och fråga dem om inte dem kan sätta på en ny och testa att stämma den.

För att svara på din andra fråga så nej, jag hade inte blyerts på stallet eller sadeln, borde han inte sagt det till mig då när jag sa att jag var helt färsk?

EDIT: Den går av i huvudet, eller vad det heter :oops:
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

Rojmo skrev:
cougar skrev:Somsagt vad är det för strängar? (märke) och vad är det för bas? har du dratt dit lide blyerts på stallet och sadeln? var går den av nånstans?
Tror att det är "Corelli" strängar. Finns på Jam i Sthlm. Antingen det eller Presto men presto är väll inte stål?

Basen heter Eagle Shaking Billy. Kan det ha någonting med att min bas har blivit omgjord till vänsterhänt?

Tänkte ta med hela skiten till Jam imorgon och fråga dem om inte dem kan sätta på en ny och testa att stämma den.

För att svara på din andra fråga så nej, jag hade inte blyerts på stallet eller sadeln, borde han inte sagt det till mig då när jag sa att jag var helt färsk?

EDIT: Den går av i huvudet, eller vad det heter :oops:
Det låter ju helt sjukt ! Jag har bytt strängar massor med gånger stämt o trixat hit o dit ! Misshandlat dom vid spelande. Knäat bort stallet ! Men inte fan har jag lyckats haft av ensträng nånsin !

Hur går strängarna in i stämpinnarna? uppifrån eller underifrån?
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

Custom skrev:Det låter ju helt sjukt ! Jag har bytt strängar massor med gånger stämt o trixat hit o dit ! Misshandlat dom vid spelande. Knäat bort stallet ! Men inte fan har jag lyckats haft av ensträng nånsin !

Hur går strängarna in i stämpinnarna? uppifrån eller underifrån?
Andra gången när jag förde in strängen själv så tog jag underifrån, första gången när de själva hade fört in den så vet jag inte.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Kollat så att det inte är något vasst uppe vid halssadeln?
grejor
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

edvine skrev:Kollat så att det inte är något vasst uppe vid halssadeln?
Men strängen blir ju inte avskuren. Den bara spritter sönder som om att jag spänt den för hårt. Jag har spelat gitarr i flera år samt elbas en kortare tid och jag har aldrig varit med om att en sträng går sönder så här lätt av att jag kanske råkar spänna för hårt.
Det är ju inte så att jag spänner upp den till ett G och undrar varför den går sönder.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Du har nog stämt den fel. Den ska inte gå av i första taget.
Senast redigerad av basmartin den tor 22 jan 2009, 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Rojmo skrev:
cougar skrev:Somsagt vad är det för strängar? (märke) och vad är det för bas? har du dratt dit lide blyerts på stallet och sadeln? var går den av nånstans?
Tror att det är "Corelli" strängar. Finns på Jam i Sthlm. Antingen det eller Presto men presto är väll inte stål?

Basen heter Eagle Shaking Billy. Kan det ha någonting med att min bas har blivit omgjord till vänsterhänt?

Tänkte ta med hela skiten till Jam imorgon och fråga dem om inte dem kan sätta på en ny och testa att stämma den.

För att svara på din andra fråga så nej, jag hade inte blyerts på stallet eller sadeln, borde han inte sagt det till mig då när jag sa att jag var helt färsk?

EDIT: Den går av i huvudet, eller vad det heter :oops:
Hej dom är ett gäng rikitiga skitstövlar på jam.. dom kan inget om kontror och dom strängar som följer med basen är rent skit.
Ja du borde lagt på blyerts men dom säger såklart inget för dom vet inget. Och presto strängar har stålkärna men syns inget. Min strängar gick av på sammaställe.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Alltså skit i deras strängar! kräv dom på några bättre och lägg till några hundringar.. tips är ju presto's UL på eagle basarna. dom går inte av heller hehe. och dom ska föras på uppifrån i stämskruven.. Och när du lägger på blyerts ta en vanlig penna och rita lite i sträng-spåren damma av och sätt dit strängarna. kan tänka mig att det knakar och låter myssko när du sätter dit dom annars va? Min gamla stella lät det som om hela stallet skulle gå av när jag gjorde det.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

cougar skrev:Alltså skit i deras strängar! kräv dom på några bättre och lägg till några hundringar.. tips är ju presto's UL på eagle basarna. dom går inte av heller hehe. och dom ska föras på uppifrån i stämskruven.. Och när du lägger på blyerts ta en vanlig penna och rita lite i sträng-spåren damma av och sätt dit strängarna. kan tänka mig att det knakar och låter myssko när du sätter dit dom annars va? Min gamla stella lät det som om hela stallet skulle gå av när jag gjorde det.
blyertz ! de ska knaka!
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

Alltså som sagt så kan ju fan inte strängen gå av för att man stämmer den pyttelite högre, har fan ingen lust att riskera behöva pröjjsa 500 spänn varenda gång jag stämmer den för att jag kanske råkar stämma den en halv mm för mkt.
Det känns som på era svar att det är så det funkar och att det inte är något konstigt. Hur många ggr har ni dragit av E strängen för att ni spännt den pyttelite för mkt?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Väldigt lustigt det här, en kontrasträng kan i princip inte gå av.
Låter som att basen är knasig (fullt möjligt med en eagle desvärre) Eller strängarna som sagt.
Fender
Ampeg
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

Le Contrebasse skrev:Väldigt lustigt det här, en kontrasträng kan i princip inte gå av.
Låter som att basen är knasig (fullt möjligt med en eagle desvärre) Eller strängarna som sagt.
Strängen spricker för att den blir för spänd. Antingen (som jag tror) är det något fel på strängen (verkligen skitkvalité) eller så är det stallet som sitter fel på något vis och gör att strängen blir för hårt spänd. Dem har ju mixtrat med den för att stränga om den (är som sagt vänsterhänt) kanske glömde dem fixa någonting?
Jag har ingen aning om vad det är dem ändrar när dem switchar plats på strängarna men har för mig att det inte bara var att byta plats på dem.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Rojmo skrev:
Le Contrebasse skrev:Väldigt lustigt det här, en kontrasträng kan i princip inte gå av.
Låter som att basen är knasig (fullt möjligt med en eagle desvärre) Eller strängarna som sagt.
Strängen spricker för att den blir för spänd. Antingen (som jag tror) är det något fel på strängen (verkligen skitkvalité) eller så är det stallet som sitter fel på något vis och gör att strängen blir för hårt spänd. Dem har ju mixtrat med den för att stränga om den (är som sagt vänsterhänt) kanske glömde dem fixa någonting?
Jag har ingen aning om vad det är dem ändrar när dem switchar plats på strängarna men har för mig att det inte bara var att byta plats på dem.
Hmm där har du ju någonting, de har alltså vänt på det hela? Men har de också vänt sadeln och stallet? De flesta greppbrädor har en radius, om man vänder på strängarna blir det ju helt knasigt. Men svårt att säga när jag inte vet vad dom gjort. Skulle dock för och främst testa att byta strängar, även om jag har svårt att tro att fabriken släpper iväg en sträng som inte håller för normal pitch.
Hur har du gjort förresten när du har strängat? Eller är det Jam som har strängat basen båda gångerna? Kan ju hända att dom fuckat upp genom att byta alla strängarna på en gång sen stämma upp, vilket ju är helt fel, då påverkas trycket i basen och träet.
Fender
Ampeg
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

Le Contrebasse skrev:Hmm där har du ju någonting, de har alltså vänt på det hela? Men har de också vänt sadeln och stallet? De flesta greppbrädor har en radius, om man vänder på strängarna blir det ju helt knasigt. Men svårt att säga när jag inte vet vad dom gjort. Skulle dock för och främst testa att byta strängar, även om jag har svårt att tro att fabriken släpper iväg en sträng som inte håller för normal pitch.
Hur har du gjort förresten när du har strängat? Eller är det Jam som har strängat basen båda gångerna? Kan ju hända att dom fuckat upp genom att byta alla strängarna på en gång sen stämma upp, vilket ju är helt fel, då påverkas trycket i basen och träet.
Första gången var den redan strängad och när jag skulle stämma den så gick strängen. Andra gången hade jag köpt en sträng själv och strängade. Jag använde inte blyerts (som det verkar som om man måste använda) och jag stoppade in den nerifrån, men varför gick strängen första gången då? Borde inte Jam veta hur man gör?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Rojmo skrev:
Le Contrebasse skrev:Hmm där har du ju någonting, de har alltså vänt på det hela? Men har de också vänt sadeln och stallet? De flesta greppbrädor har en radius, om man vänder på strängarna blir det ju helt knasigt. Men svårt att säga när jag inte vet vad dom gjort. Skulle dock för och främst testa att byta strängar, även om jag har svårt att tro att fabriken släpper iväg en sträng som inte håller för normal pitch.
Hur har du gjort förresten när du har strängat? Eller är det Jam som har strängat basen båda gångerna? Kan ju hända att dom fuckat upp genom att byta alla strängarna på en gång sen stämma upp, vilket ju är helt fel, då påverkas trycket i basen och träet.
Första gången var den redan strängad och när jag skulle stämma den så gick strängen. Andra gången hade jag köpt en sträng själv och strängade. Jag använde inte blyerts (som det verkar som om man måste använda) och jag stoppade in den nerifrån, men varför gick strängen första gången då? Borde inte Jam veta hur man gör?
Men hur nerstämd var den när du fick den då?
Inte särskilt bra att stämma upp säg en hel oktav tex direkt, det trycket klarar varken basen eller strängen. Kanske var därför den gick av. Man får stämma suggestivt heltoner, vänta ett tag mellan, sen stämma upp igen.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Kan ju vara, som LeContre säger, att den kasnke inte var så lång borta från rätta stämningen och så blir det för mycket tryck osv. Säker på att du är i rätt oktav? Annars har jag hört flera stycken som har haft eaglebasar där fabrikssträngarna gått av väldigt snabbt.

EDIT- kanske fattade Contres post fel också iofs.
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar