Stämma.

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Personligen skulle jag ta med basen till Jam och förklara läget för dom. Finns inte en chans att basen är som den ska om strängarna ryker varje gång du ska stämma den. Antingen är det fel på basen eller så gör du själv något fel när du strängar den, i vilket fall så kan dom på Jam prova stränga den och stämma den och då se var felet ligger. Låter rent spontant som att nåt vasst tar i strängen.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Rojmo
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 22:05

Inlägg av Rojmo »

inferno skrev:Personligen skulle jag ta med basen till Jam och förklara läget för dom. Finns inte en chans att basen är som den ska om strängarna ryker varje gång du ska stämma den. Antingen är det fel på basen eller så gör du själv något fel när du strängar den, i vilket fall så kan dom på Jam prova stränga den och stämma den och då se var felet ligger. Låter rent spontant som att nåt vasst tar i strängen.

/Inferno
Du har så rätt så Inferno. Jag tog med hela paketet till Jam idag och förklarade problemet, killen sa att det är något vasst i hålet där man stoppar in strängen så han skicka in den på slipning och efter det är det nog fixat!
Tack för all hjälp och jag kommer fortsätta vara aktiv i det här forumet. Många bra tips!
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Det kan ju inte vara möjligt att det rör sig om fel oktav, som någon var inne på. När du stämmer ner en bas för att byta sträng, exempelvis, så ligger strängen så slak, redan när du skruvat ner en kvint, att det inte är bortom all trovärdighet att någon kan tro att det skulle var ok att spela en oktav neråt eller uppåt. Allra helst uppåt, med alla strängar stämda en oktav för högt så blir basen utmärkt som pilbåge.

Eftersom man måste utgå ifrån att du stämmer rätt = tjockaste strängen i E så måste det vara frågan om fabrikationsfel. Corelli var det så?

Hade för länge sedan problem med La Bella kontrasträngar där A-strängen gick av när man hade spelat några timmar. Djävligt jobbigt för då kunde man inte köpa dem styckvis varpå jag hade flera uppsättningar av de andra strängarna medan A-strängarna kilade iväg. Tredje gången ledsnade jag och bytte fabrikat.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Kan det vara att sadeln inte är vänd för att passa vänsteruppsättningen? Då borde väl E-strängen hamna i den smalaste skåran, och särskilt om den då inte är blyertsbehandlad så kanske strängen nyper fast stenhårt och går av.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
ingjaldsfiflid

Inlägg av ingjaldsfiflid »

Man måste veta vad man gör när man byter strängar eller mixtrar nånting med en kontra! Jag har spelat kontra i 25år och jag fixar att byta strängar och lite till men jag går till en riktig reparatör en gång om året i alla fall och oftare om nånting händer. När man byter stängar måste man se till att ljudpinnen ínte flyttar sig, det är pinne som flyttar tonen ifån locket till baket på basen och den hålls på plats bara av strängtrycket.
Lossar den och til o med faller ned i basen, då kan man förstöra locket om man strängar upp basen.
Och sen vet jag inte om man kan vänster anpassa kontrabas utan att bygga om basen inuti, och desutom anpassa stallet.
Även det finns billiga basar då måste man sätta up dom av en riktig basbyggare och kannske ännu viktigare med dom här billiga av skiftande kvalitet. Man sätter upp en bas indiviuellt som bassisten vill ha den.
Mvh
Björn
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Vid byte av strängar är det rekommendabelt att byta en sträng i taget. Då äventyras inte ljudpinnens läge. Så länge locket trycker ordentligt på ljudpinnen så står den exakt kvar på samma ställe.
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Tror inte det är nån risk att ljudpinnen tippar i Eaglebasarna eller Thomanns billigare basar. Den brukar sitta fast ganska ordentligt och till och med limmad fast i vissa fall. Thomanns billiga skickas ju upprättstående utan strängtryck ända från tyskland och ljudpinnen står där den ska.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Inlägg av Bachbarian »

drog av en fabrikssträng på min nya Eagle Stella under andra stämingen (tredje eller fjärde speltimmen), de är sjukt kassa... har köpt ett par d'addario som inte är dom bästa... men de håller att slappas sönder och stämmas ideligen iaf
Skriv svar