Flightcase för kontra önskas hyra/köpa!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
kajsa
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 13:56

Flightcase för kontra önskas hyra/köpa!

Inlägg av kajsa »

Skulle behöva hyra ett flightcase för en liten 3/4 kontrabas v.16, alltså ~12/4-19/4 2009. Är också intresserad av att köpa, om det skulle vara ett villkor. Någon som känner till vem som har eller var det kan finnas?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

hehe, den där går ju inte att flyga med 2000000071.. ;)
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Tror den funkar dåligt som flightcase (om man menar att man ska frakta den på flyg).

Jag har försökt hyra från Konserthuset i GBG en gång, men de vägrade hyra ut, då de sa att de slets så mycket när man använde dem.
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

aleklint skrev:hehe, den där går ju inte att flyga med 2000000071.. ;)

Nån som provat? :oops:
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

200071 skrev:
aleklint skrev:hehe, den där går ju inte att flyga med 2000000071.. ;)

Nån som provat? :oops:
Nää, men det räcker ju med alla skräckhistorier man får höra om kontrabasar och flyg.. :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ett sånt här; http://www.kontrabas.com/Fotos/flightcase-kontrabas.jpg

Skulle jag lätt känna mig trygg med i frakt i van eller liknande...bara fyratusen svenska drygt (om det nu är dkk-priser som jag förstår)...hmmm. Intressant.

Det hårda var också rätt billigt va? Tycker sällan man sett under tjugotusen...

Men var ser ni att de hyr ut?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

mikkejohansson skrev: Men var ser ni att de hyr ut?
"Kan også lejes! " står det på den nedre av fodralen.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ja gigbag som flightcase är inte ens att tänka på.
Det tycks inte finnas så hemskt många flightcase i Sverige, lättast är om du känner någon orkesterlirare som har, annars är nog Danmark lättast att få tag på.
Köpa ett är ju helt bissart, får ju i alla fall ge en 25000 + för ett bra case.

Kajsa, kolla också noga att du faktiskt får flyga med basen med bolaget, nuförtiden är det inga många som flyger längre pga extrema överviktspriser. Kan gå på flera tusentals kronor, då är det ofta bättre att hyra en bas, vilket de flesta faktiskt i alla fall inom jazzvärlden gör.
Jag har flugit två gånger med kontran, då med lånat case, och det var så nervöst att jag efter det bara hyrt istället.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tobbe skrev:
mikkejohansson skrev: Men var ser ni att de hyr ut?
"Kan også lejes! " står det på den nedre av fodralen.
Ok. Jag och danska :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Le Contrebasse skrev:Ja gigbag som flightcase är inte ens att tänka på.
Det tycks inte finnas så hemskt många flightcase i Sverige, lättast är om du känner någon orkesterlirare som har, annars är nog Danmark lättast att få tag på.
Köpa ett är ju helt bissart, får ju i alla fall ge en 25000 + för ett bra case.

Kajsa, kolla också noga att du faktiskt får flyga med basen med bolaget, nuförtiden är det inga många som flyger längre pga extrema överviktspriser. Kan gå på flera tusentals kronor, då är det ofta bättre att hyra en bas, vilket de flesta faktiskt i alla fall inom jazzvärlden gör.
Jag har flugit två gånger med kontran, då med lånat case, och det var så nervöst att jag efter det bara hyrt istället.

Tänker med fasa på den gången jag flög med ungdomssymfonorkestern här på orkesterresa till England (i gymnasiet)....med basen i enkel canvasgigbag som enda skydd! Dessutom en riktigt fin liten 3/4 som låter riktigt bra till jazz (spelar på den då o då fortfarande)....att den höll den gången är otroligt. Vet dessutom att den farit likadant fler gånger sen dess....de måste ha otrolig tur. Själv skulle jag aldrig våga!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

mikkejohansson skrev:
Le Contrebasse skrev:Ja gigbag som flightcase är inte ens att tänka på.
Det tycks inte finnas så hemskt många flightcase i Sverige, lättast är om du känner någon orkesterlirare som har, annars är nog Danmark lättast att få tag på.
Köpa ett är ju helt bissart, får ju i alla fall ge en 25000 + för ett bra case.

Kajsa, kolla också noga att du faktiskt får flyga med basen med bolaget, nuförtiden är det inga många som flyger längre pga extrema överviktspriser. Kan gå på flera tusentals kronor, då är det ofta bättre att hyra en bas, vilket de flesta faktiskt i alla fall inom jazzvärlden gör.
Jag har flugit två gånger med kontran, då med lånat case, och det var så nervöst att jag efter det bara hyrt istället.
Hmm, var den byggd i marmor?
Innan var det ju smidigt när man kunde köpa stol för basen, men efter 11 sep är det ju omöjligt. Instrumentsträngar är ju klassificerade som "möjligt vapen".

Tänker med fasa på den gången jag flög med ungdomssymfonorkestern här på orkesterresa till England (i gymnasiet)....med basen i enkel canvasgigbag som enda skydd! Dessutom en riktigt fin liten 3/4 som låter riktigt bra till jazz (spelar på den då o då fortfarande)....att den höll den gången är otroligt. Vet dessutom att den farit likadant fler gånger sen dess....de måste ha otrolig tur. Själv skulle jag aldrig våga!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

mikkejohansson skrev:
Le Contrebasse skrev:Ja gigbag som flightcase är inte ens att tänka på.
Det tycks inte finnas så hemskt många flightcase i Sverige, lättast är om du känner någon orkesterlirare som har, annars är nog Danmark lättast att få tag på.
Köpa ett är ju helt bissart, får ju i alla fall ge en 25000 + för ett bra case.

Kajsa, kolla också noga att du faktiskt får flyga med basen med bolaget, nuförtiden är det inga många som flyger längre pga extrema överviktspriser. Kan gå på flera tusentals kronor, då är det ofta bättre att hyra en bas, vilket de flesta faktiskt i alla fall inom jazzvärlden gör.
Jag har flugit två gånger med kontran, då med lånat case, och det var så nervöst att jag efter det bara hyrt istället.
Tänker med fasa på den gången jag flög med ungdomssymfonorkestern här på orkesterresa till England (i gymnasiet)....med basen i enkel canvasgigbag som enda skydd! Dessutom en riktigt fin liten 3/4 som låter riktigt bra till jazz (spelar på den då o då fortfarande)....att den höll den gången är otroligt. Vet dessutom att den farit likadant fler gånger sen dess....de måste ha otrolig tur. Själv skulle jag aldrig våga!

Hmm, var den byggd i marmor?
Innan var det ju smidigt när man kunde köpa stol för basen, men efter 11 sep är det ju omöjligt. Instrumentsträngar är ju klassificerade som "möjligt vapen".
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Inte marmor....men den ser ut att ha sjuka mängder lack dock :)

SAS har tydligen börjat ta ut "tariffavgifter" för alla musikinstrument, oavsett ev övervikt. Uppdelat i små (typ flöjt, fiol), mellanstora (tromboner, gitarrer) och stora (tubor, kontrabas)....inga småsummor heller tydligen.

Nån som råkat ut för det?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Inte råkat ut för det med SAS, flög 5-6 gånger förra året med elbas i flightcase, utan något extrapris.
2006 var senast jag flög med kontra, också SAS och då var det en liten summa, men inget större.
Värst är ju over seas nu i alla fall, hört om historier folk som flugit USA-Europa och fått betala en bra bit över 10000 för extraavgifter. Två senaste åren har jag hyrt ut min bas till ett tiotal amerikaner, nästan ingen som flyger med basarna längre.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

mikkejohansson skrev:Inte marmor....men den ser ut att ha sjuka mängder lack dock :)

SAS har tydligen börjat ta ut "tariffavgifter" för alla musikinstrument, oavsett ev övervikt. Uppdelat i små (typ flöjt, fiol), mellanstora (tromboner, gitarrer) och stora (tubor, kontrabas)....inga småsummor heller tydligen.

Nån som råkat ut för det?
Har råkat ut för det, med trombonen. Kostade 300 kr vill jag minnas.. Frågade personalen: vad får jag för pengarna, är det nån försäkring mot att ni inte har sönder mitt instrument? hehe, fick inget svar på den frågan. Lite ruttet att dom håller på och ska jävlas med musiker.

Numera har jag ett slimmat case till trombonen när jag flyger, och det går bra att ta med den in i kabinen, inrikes i alla fall..
kajsa
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 13:56

Inlägg av kajsa »

Senast jag flög med basen var i maj-08, då flög jag med Ryanair till Holland. Gick hur bra som helst, behövde inte ens betala tillägg! Caset var för helbas, så hela bandet packade ner alla sina kläder och tillhörigheter i caset så den skulle ligga still. Lånade caset av en kille från North Carolina som nu har flyttat tillbaka dit...med caset...
De andra i bandet fick köpa egna flygstolar till sina små instrument och stärkare :-)
Har rest med el-kontra i golfbag med både SAS och British Airways. Ingen kan ge klara besked om man ringer eller kollar på hemsidorna, men när man väl står där vid incheckningen brukar det inte vara några problem. En gång med Ryanair hade jag både elkontra, stärkare och packning. Bandet hade bokat en stol för mycket. När jag ville checka in Eminencen ville de ha 285 kronor för det (extra bagage). När jag kontrade (!) med att jag då hellre satte den i en redan betald egen stol i kabinen (ville ju visa hur puckat regelverk de hade) så godkände de det! Så där gick jag genom säkerhetskontrollen med en hardcase golfbag full med bas, strängar, stackel (jag hade tom ett paraply i caset!), en stärkare på 15 kg och en fullstor resväska! DET tyckte de var bättre än att släppa in basen som betalt bagage till den tomma, extra stolen vi betalt för... Ibland förstår man tydligt att det finns alla sorter i vår herres hage...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

mikkejohansson skrev:Ett sånt här; http://www.kontrabas.com/Fotos/flightcase-kontrabas.jpg

Skulle jag lätt känna mig trygg med i frakt i van eller liknande...bara fyratusen svenska drygt (om det nu är dkk-priser som jag förstår)...hmmm. Intressant.

Det hårda var också rätt billigt va? Tycker sällan man sett under tjugotusen...

Men var ser ni att de hyr ut?

Mailade danskarna...de skickar inte casear till sverige, kanske förståeligt. Han trodde dock att även det enklare caset ska klara flygtransport....nu får vi övertyga nån svensk firma att ta hem det bara!
Fender - Pedaler - GK - TKS
XVI
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 21:32
Ort: Stockholm

Inlägg av XVI »

Var finns Kajsa? Jag har inget själv men kan förmedla kontakt till hårda fodral i stockholm.
Barockviolone, Rubner, 6 str
Wienerviolone, anonym tysk, 5 str
Kontrabas, tysk 1800-t, 4 str
Fender p-67
Diverse stråkar o en massa elektronik.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det fanns en Blocketannons tidigare som jag nämdne i nån tråd som jag dess värre inte hittar. Det var någon som sålde "hemmatillverkade" kontra-lådor.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 21:57

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=20334

Inlägg av Bassface »

Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
studiosub
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 13:23

Case till uthyrning eller försäljning!

Inlägg av studiosub »

Jag har 6 st Flightcase.

2 st i plywood bra till lastbil eller busstransport
2 st i glasfiber bra till att flyga med.
2 st lättviktsfodral- nya! Till salu.

Bra 3/4 bas + case levererat till Kastrup eller Sturup flygplats! Bra service! välj vilka strängar du önskar spela på, jag har alla sorter!

Även kontrabasar till uthyrning, har nu 12 basar.
Basförstärkare i flightcase går att hyra samtidigt.

Ring om bokning: Robert Pettersson 0731-516671
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Case till uthyrning eller försäljning!

Inlägg av mikkejohansson »

studiosub skrev:Jag har 6 st Flightcase.

2 st i plywood bra till lastbil eller busstransport
2 st i glasfiber bra till att flyga med.
2 st lättviktsfodral- nya! Till salu.

Bra 3/4 bas + case levererat till Kastrup eller Sturup flygplats! Bra service! välj vilka strängar du önskar spela på, jag har alla sorter!

Även kontrabasar till uthyrning, har nu 12 basar.
Basförstärkare i flightcase går att hyra samtidigt.

Ring om bokning: Robert Pettersson 0731-516671
bild o pris?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar