Betyg på strängar och basar.

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Betyg på strängar och basar.

Inlägg av cougar »

Tycker man borde kunna ordna en tråd som kunde blevit "klistrad" där man kan skriva om olika K-basar, Strängar och Mickar osv.
Alla borde kunna tycka till och skriva lite här om vad provat och betygsätta.

Dom hade något liknande på Rockabillybass.com men vissa kan ha svårt och förstå på engelska.

//Cougar
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Själv börjar jag med Strängar jag kört med under min tid som Kontrabassist.

Mina betyg på vad jag lirat med under året.

Eagle original strängar (stål): Går av och suger balle,, rent mög! 1/10

D'addorio Hybrid (stål): Mög, framställer blåsor och svår slappade. 2/10

Presto Medium (nylon spunna stål): Okej men lite väl grova för min spelstil. 6/10

Presto UltraLight (nylon spunna stål): Helt okej, lätt slappade känns lite som sen-strängar men lite för smala på strängarna D och G. Så satsa på vanliga Light dom bör låta bäst. enligt min åsikt! 8/10

King Original stålisar: Rätt roliga att leka med men dom fick man osså lätt blåsor av, jävligt tunna! 4/10

Sen strängar: Härliga som fan att spela med. E-strängen är rätt död tonmässigt men finns med mindre stålkärna har jag läst så att man ska få fram bättre ton. Tråkigt med skötsel och stämmande men dom är fan värda besväret. 9½/10 :lol: :lol:
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Hur ställer sig senornas problem med ton i E strängen mot Weedwackers likadana problem? Kört med Weedwackers på min kontra i några månader men lessnade på att inte kunna spela på E och A strängen, slappet överröstar den lilla ton som man får fram. Har blivit lite sugen på att testa senor men har hört att de också har problem med tonen på E strängen, men som sagt är det lika illa som på wackers?

Kör nu med E och A stålsträngarna som thomannbasen levererades med och D och G är mina wackers. Funkar bra tills jag får mina Innovations.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Man får ju fram ton men just E-strängen är rätt död men vet ej om man kan jämföra med whackers har ju själv inte provat dem.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Weedwhackers

Inlägg av Custom »

Har skaffat weedwackers av en kille här på forumet ! De är absolut de bästa jag kört på ! Till o med varmare ljud än senor ! Man måste nog ha lite tur med grejjer när man köper också ! kan va bra kan va kass.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Jag har kört i snart 20 år med Thomastik Solosträngar avsedda för stråksolister i den klassiska skolan.

Varför nu detta? Jo, dessa stålsträngar är avsedda att stämmas i F#, H (B), E, A alltså en helton upp. När man nu stämmer dessa normalt så får man strängar som blir lite lösare och mjukare att spela på och tonen blir lite rundare. Mycket vunnet alltså. Perfekt för jazzsolospel. Strängarna har gul lindning upptill och röd nedtill.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Weedwhackers

Inlägg av Stefanson »

Custom skrev:Har skaffat weedwackers av en kille här på forumet ! De är absolut de bästa jag kört på ! Till o med varmare ljud än senor ! Man måste nog ha lite tur med grejjer när man köper också ! kan va bra kan va kass.
Kul att du gillade strängarna :-)
Jag gjorde flera olika varianter med olika dimensioner...
men de grövsta, som du kör med lät klart bäst.
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Jag fastnade som sagt inte för weedwackers. D och G funkar och till viss del även A, men E strängen hör man ju inte tonen när man spelar bara slappet. Går ju att flytta upp spelandet en oktav så slipper man spela på E strängen men då är ju vitsen borta med att ha fyra strängar. Har precis påbörjat min strängresa och gissar att jag aldrig kommer att komma fram :) Lite som med mickar, förstärkare och effekter.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Har nu fått hem mina Innovation Silver Slaps och strängat upp basen med dom. Jävlar vad sköna strängar och ordentligt med ton i E strängen jämfört med wackers. Har inte hunnit spela så mycket med dom ännu men vad jag kan säga redan nu är att dom är inte lika snälla mot fingrarna som weedwackers, fast betydligt snällare än stål.

Återkommer med recension när jag spelat några timmar på dom.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

inferno skrev:Har nu fått hem mina Innovation Silver Slaps och strängat upp basen med dom. Jävlar vad sköna strängar och ordentligt med ton i E strängen jämfört med wackers. Har inte hunnit spela så mycket med dom ännu men vad jag kan säga redan nu är att dom är inte lika snälla mot fingrarna som weedwackers, fast betydligt snällare än stål.

Återkommer med recension när jag spelat några timmar på dom.

/Inferno
Ivrig att höra recension om dessa!? Hur går det?
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

köpte en eastman bas för 2 år sen (kinestillverkad)
har inte riktigt koll på modellnr men den kostade 32`t
i mitt tycke otroligt bra instrument för dom pengarna
och den blir bara bättre ju mer man spelar på den
(hade en bjärton som första bas det var jämförelsevis som
att spela på en wellpappkartong)

det är ju så med riktiga akustiska instrument att dom växer när man använder dom
trä är ett levande material som förändrar sig beroende på hur man använder det
skiktlimmat kryssfaner(plywood som många kallar det) är ett förhållandevis dött material
där man har dödat träets förmåga till rörelse med lager av lim mellan dom olika skikten

har en polare som spelar klassiskt gitarr och han brukar säga att man
behöver spela 1-2 år på en ny gitarr innan träet "sätter" sig och hittar sin klang
det är ingen tillfällighet att sånt som stradivarius låter som dom gör

ett tips jag fick var att ställa basen framför högtalarna när man spelar musik för att få vibrationerna i träet "gratis"

strängar har jag inte prövat så många sorter
la bella ,nylonomspunna stålkärnor
dadarrio helicore
pirastro obligato
pirastro the jazzer

har fastnat totalt för the jazzer
otroligt distinkt klar ren ton i jämförelse med dom övriga
obligato var ju mycket mjukare/rundare fint ljud
men jag gillar oerhört när man har en klar ton och ett riktigt sjung i baslådan även när man spelar helt akustiskt
kanske finns strängar som är bättre på det tips någon?

jag spelar alltså inte slapbas överhuvudtaget
snarare en total motsats med lätta anslag och distinkta tonbildningar
extremt låg stränghöjd,precis så att det inte skorrar
skulle vara kul att spela slapbas oxå men då krävs det nog att man har en bas till om det ska fungera
(jag spelar förstås b.la sånt där som jazz musik typ)

många klagar på att fingrana tar stryk av olika strängar
jag har dessbättre aldrig haft såna problem kan spela 3-4 timmar på taggtråd utan att det känns

tips=jobba som hantverkare i 35 år ,slå hammaren på fingrarna en gång i veckan samt sätt dom i slipmaskinen ibland så skinnet försvinner eller dra dom
utefter en stickig planka då och då

skämt åsido det blir bättre ju mer man håller på
fingrarna hårdnar med tiden om man utsätter dom för åverkan
för dom flesta iallafall sen finns det dom som är födda med
f-tt skinn på händerna och då är det inte lätt
känner basister som har spelat i 20 år och mer som
fortfarande måste tejpa ibland
Skriv svar