Dubblering eller "konsten att bära ännu mer grejor - el

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Dubblering eller "konsten att bära ännu mer grejor - el

Inlägg av mikkejohansson »

Är det några av er som brukar "åka på" att dubblera på kontra och elbas på gig= Hur brukar ni lösa det, dubbla riggar eller skruvar ni om mellan låtar på stärk?

Har hamnat där då och då och tycker det är vanskligt, men skoj.

Snickrade ihop ett bord för dubblering med dubbla preamps, i alla fall kommer man åt att fixa nivåerna och enkel eq (i kontrafallet ganska utvecklad eq);

Bild
Fender - Pedaler - GK - TKS
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Snyggt och seriöst gjort.
Jag själv kör på en Hartke HA7000 som jag EQ:ar till ljudet på
kontran med. När jag sedan kör elbasen (LAG Force5) slår jag helt
enkelt av EQ:n och bara använder bas och diskant kontrollen.
Detta förutsatt att jag linear genom stärkaren.
Elbasen låter enormt bra så den behöver ej EQ:as.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Då kan ni ju fråga er hur man gör om man spelar bandad/bandlös el-bas, Stick och el-kontra på samma gig..... :? Just den här frågan har jag brottats med dom senaste 20 åren. Hur får man fram det ultimata ljudet ur flera olika instrument utan att behöva line:a varje instrument separat eller att behöva en separat förstärkare till varje instrument......

Och nu ska jag ge er ett helt ärligt och väl genomtänkt svar. Jag har inte en jävla aning!! Har gjort det mesta genom åren för att lösa problemet. Allt från att faktiskt line:a varje instrument för sig så att ljudteknikern får göra vad han vill till att helt enkelt kompromissa och ratta så att det låter ok/"medelbra" på alla tre instrument. Det handlar ju inte bara om eq utan volym/gain också. En passiv Stick är svagare i signalnivå än en aktiv Stingray. Om man nu spelar två instrument kan man ju lösa det med något sån´t här:

Bild

Då kan man ju finfixa lite med volym och lägga på lite topp/botten....

På 80-talet skaffade jag en ART programerbar digital rack eq som jag körde i fx loopen på förstärkaren. Den lät för jävligt. Riktigt platt. Noll dynamik. Hemsk. Men det gick att ställa olika eq kurvor och även gaina signalen lite grand. Idén var bra men den lät helt otroligt dålig. Fullständigt oanvändbar. Den digitala utvecklingen var inte helt färdig 1986, tror jag att man kan säga. Det i kombination med en billig digital pryl.....

Jag tror att allas våran bashögtalarbyggare, tks, nu faktiskt kör med en Line6 BassPod Pro och ett slutsteg. Där kan man ju ratta om rejält och sen bara byta program med en midipedal. Jag har själv en BassPod Pro som jag aldrig använder egentligen. Den låter ju helt otroligt mycket bättre än min gamla digitala ART eq men jag tycker ju fortfarande att bra analoga prylar faktiskt låter bättre än digitala. Det händer någonting med dynamiken. Men det är möjligt att jag ska sätta ihop en rack med den och ett slutsteg. Det kan vara så att det faktiskt funkar bättre dom gånger jag spelar mer än bara bas och att det kan vara en kompromiss. Och den har om jag inte missminner mig 32 bitars intern upplösning till skillnad från ART eq´n som hade 8-bitar...... :roll: Jag har jämfört min BassPod Pro med bra analoga prylar i studion och jag känner ärligt att jag inte vill använda den vid inspelning. Aldrig i livet. Men det kanske är dags att se lite mer vad den går för live......

Hur som kan jag tycka att det är ett problem med fler instrument genom samma förstärkare där skillnad i eq och gain skapar lite nackdelar. Det är kanske så att man måste anamma den digitala tekniken, som ju faktiskt blir bättre och bättre för varje dag, för att det ska funka så smidigt som möjligt. Det blir helt enkelt lite för stort/komplicerat/dyrt att lösa det analogt.

Några tankar i ärendet.....

//J
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det är lite olika, men på sistone har jag använt en Sansamp som jag eq:ar så att kontran ska låta bra och så trampar jag bara av den när jag byter till elbas.
Men det finns som Hellboy säger inget enkelt och entydigt bra svar på detta.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
posedin
Medlem+
Inlägg: 705
Blev medlem: tis 27 mar 2007, 15:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av posedin »

Jag har växlar mellan olika basar.. aktiva och passiva och jag har löst problemet med en Boss Limiter Enhancer i mitt pedalbord.. När jag behöver mer boost/signal så stampar jag in den pedalen.. Använder den ofta vid solon för att lyfta volymen.. Enhancern har ju oxå möjlighet att spetsa till EQ:n om man känner för det. Det är en billig lösning som har fungerat bra för mig. Spelar oxå kontra men har inte hunnit testa den än i min pedalbord men jag är övertygad om att det funkar fint. Möjligen så kan det vara som så att om du växlar mellan tre olika instrument med olika outputs så kan du markera olika lägen för varje instrument på volympotten på enhancern (i det här fallet alltså).

Lycka till!
Fender Jazz Bass 1964, Yamaha TRB 1005, Ibanez Roadstar, Ampeg V4B,
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Japp, har bara en A/B pedal och rattar ljudet på förstärkaren. Jag har försökt vrida till ljudet på kontra-pre ampen så att den passar hyfsat till "elbas inställd" förstärkare.

*EDIT*
Körde att tag med en liten 6 kanalsmixer som jag pluggade in flera mikar från kontran plus elbas men det blev så bökigt att hålla på med.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Det gjorde jag mycket tidigare när jag fortfarnade lirade kontra.
Mycket enkel lösning = Planet Waves Circuit Breaker-kabel. Hade alltid en EQ som funkade bra med båda basarna, sen hade jag ju preamp med kontran.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Boss GEB-7 och Boss AB-2
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Jonaz
Medlem+
Inlägg: 746
Blev medlem: tor 24 jul 2008, 02:53
Ort: Göteborg

Inlägg av Jonaz »

Basspod, byta program när du byter bas... smidigt.
beware of the boogie monster...

Spector | T-bass | Jake | Yamaha | Warwick | Trace elliot |

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag kör med en radial Bassbone. Funkar jättebra
MrScott
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 21:13

Inlägg av MrScott »

EDIT: Strunt samma...
Skriv svar