Stallproblem

Diskussioner om kontrabasar
El Krillos
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 aug 2008, 23:55

Stallproblem

Inlägg av El Krillos »

Tjenare!
Jag kör på en Eagle Stella bas 3/4 med sensträngar på, som är ganska hård spännst i. (Vet dock ej om det är medium eller hard då det inte är min egna bas, bara tillfällig för att vi inte orkat stränga om)
Det sitter ett justerbart stall på den, och nu på senare tid har det börjat släppa. Vanligast släpper det när man kör trippletter på E strängen, men det händer även ibland när jag kör vanligt plonkande på de andra stängarna.

Det har gått i tankarna på mig att det är så att det blivit något litet glapp nere vid justerskruvarna så att toppen kommer lite snett och det blir snedbelastningar i stallet så det släpper, och fötterna flyger all världens vägar. Skall dem egentligen sitta fast i stallet med något, eller skall dem bara vara intryckta i hålen?

Jag har funderat på att byta ut det justerbara stallet mot ett vanligt stall. Men jag vet inte om det finns nån enklare billig lösning? Provade att ta stallet från min bas, men det var aldeles för lågt.

Jag har hört snack om sån grepptejp under fötterna, men det tycker jag låter som en dum idé då det skall stå stabilt utan tejp ändå. Så att tejp och lim tänker jag inte prova om ni inte har väldigt bra argument för det.

Justering; Om det gör nån skillnad spelar jag mest slappar

Tack på förhand!
// Kristoffer. E
El Krillos
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 aug 2008, 23:55

Inlägg av El Krillos »

Nja, jag var kanske lite otydlig, men hela stallet losnar. Det faller och allt släpper så måste man resa upp det och stämma om.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

El Krillos skrev:Nja, jag var kanske lite otydlig, men hela stallet losnar. Det faller och allt släpper så måste man resa upp det och stämma om.
Jag hade samma problem med mitt Stellastall för länge sedan. Bytte ut det mot ett fast.
Ju längre upp man skruvar stallet, destå ostadigare blir det. Kör man sedan med väldigt mjuka strängar,
tappar stallet helt enkelt balansen.
En viktig sak är att se till att strängarna inte har för trånga skåror i stallet, då nyper dem och drar med sig alltihopa. När jag körde med mjuka strängar förut, brukade jag hålla emot stallet när jag stämde.
Sen kollade jag då och då att det satt rakt.
Sen ska man använda grafit i skårorna.(Jag ritar med en mjuk blyertspenna.) Sen glider det så fint så.
Jag använder iallafall dubbelhäftande tejp under stallet för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Det är ett problem som justerbara stall har. Fötterna vrider sig och stallet välter. Har också upplevt att stallet vandrar i sidled eftersom fötterna inte sitter stumt. Enda lösningen är att byta till ett fast.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

har iofs inget ställbart stall på min
men har ändå haft liknande problem

men om man inte vill ha dubbelhäftande tejp på locket
och limma låter ju helt förkastligt så skulle jag föreslå
att sätta en väldigt tunn gummiduk typ 0,5 mm
under fötterna på stallet med dubbellhäftande tejp

problemet är ju antagligen (troligen) dålig friktion
mellan ytorna

jag bytte nyligen till shadow underwood micar som
i princip fungerar så och då sitter stallet där det ska

och det där med blyerts är ju oxå ett bra knep
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Stallproblem

Inlägg av Stefanson »

Råkade ut för en annan lustig grej med den basen oxo.
Inför varje rep var stallet flyttat ca 1cm i sidled. :shock:
Jag började titta snett på bandkamraterna som verkade helt
oskyldiga...men det visade sig att wirearna som fäster stränghållaren
hade hamnat snett över kanten och därmed drog stallet sakta åt sidan.
Fixades därmed lätt... :)
Skriv svar