Kinesiska kontrabasar

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
totte.axelsson
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 27 apr 2008, 22:42

Kinesiska kontrabasar

Inlägg av totte.axelsson »

Jag har hört att det ska finnas nytillverkade kinesiska kontrabasar som ska vara skitbra. Prisen är på runt 20 tusen.
Nån som vet vilka jag menar eller som kanske till och med har testat?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Kinesiska kontrabasar

Inlägg av Svensson »

totte.axelsson skrev:Jag har hört att det ska finnas nytillverkade kinesiska kontrabasar som ska vara skitbra. Prisen är på runt 20 tusen.
Nån som vet vilka jag menar eller som kanske till och med har testat?
King kanske? Jag tror att de är Kinatillverkade, Cougar har en sån.

http://www.kingdoublebass.com/intro.html
Senast redigerad av Svensson den sön 01 mar 2009, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

Jag har en Eastman. Finns modeller för mellan 10 och ca 25 tusen. Skitnöjd med min.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

jag har en Eastman sen ca 2 år tillbaka
det var iofs den dyrare modellen (32 )
skitbra tycker jag är helnöjd med den

men jag skulle nog hellre ha köpt Ale:s för 25-30 tror jag
en beggad för det priset är ju oftast bättre än nytillverkat
och så slipper man ju spela in den

eastman finns som Klinta sa i olika prisklasser
billigaste är klart bättre överlag än andra märken som jag testat
för samma peng men ibland kan man ha tur och hitta en
billig bas som är hyfsad det varierar stort tycker jag
bland dom billigare märkena

köpte min på TipTop musik i stockholm
killen åker själv till Kina och väljer ut vilka instrument han
vill ta hem för försäljning (enl honom själv)
så hans instrument håller en bra klass överhuvudtaget
han brukar ligga med en annons på vendolin

kolla Eastmans hemsida annars många modeller har dom

(Obs dom bilder på min kontra som finns på forumet
är inte en eastman utan en sketen gammal bjärtonhög
ej att rekommendera )
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Jag Har en Slapking som är designad i Usa Och byggd i Kina och sedan lackad i Usa igen. den ligger på 25000kr komplett med gigväska, mickar osv.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Men jag gissar att Totte Axelsson spelar afro?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Kan man stå på den?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Svensson skrev:
Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Kan man stå på den?
Bara en gång :)
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Backlund skrev:
Svensson skrev:
Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Kan man stå på den?
Bara en gång :)
Hahaha! :lol:
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Svensson skrev:
Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Kan man stå på den?
Säljes EJ till rockabillybasister.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Ale skrev:
Svensson skrev:
Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Kan man stå på den?
Säljes EJ till rockabillybasister.
Hihi :lol: :lol:

Nej men allvarligt, jag står aldrig på kontror längre. Speciellt helt solida träbasar.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ale skrev:
Svensson skrev:
Ale skrev:För de pengarna får du ju nästan http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14607
Kan man stå på den?
Säljes EJ till rockabillybasister.
:giggle:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
totte.axelsson
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 27 apr 2008, 22:42

Inlägg av totte.axelsson »

Jag tror inte det är eastman jag letar efter...
ska vara något riktigt asabra från kina iaf.
det var mattias welin som nämt dem, o han är ganska soundmedveten tror jag..
det är framför allt jazz jag ska ha den till....
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

eastmanbasarna tillverkas i kina
iallafall den jag har coh dom som säljs på tiptop music

dessutom skitbra till jazz (tycker jag)


eller missförstod jag ditt senaste inlägg?
du kanske menade att du vill ha en kina bas men inte en eastman?
Användarvisningsbild
totte.axelsson
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: sön 27 apr 2008, 22:42

Inlägg av totte.axelsson »

Jag tror inte det är eastman men det kan vara...
tror att jag skulle känna igen märket om jag hörde det.
Användarvisningsbild
magnusbergstroem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 09:17

Inlägg av magnusbergstroem »

A. Schroetter kanske?

Jag har en sån. Helt i trä, gjord på fabrik i kina. Väldigt bra bas för pengarna.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Jag hade hemma en GEWA i julas och den började spricka på sina ställen och visade sig att det skulle bli ett framtida problem för mig, så jag lämnade tillbaka den... Jag har blivit avrådd att köpa kinesiskt, av den anledningen att det inte är samma slags träslag här som i Kina. Om man tänker långsiktigt tror jag inte på kinesiskt. Bättre med europeiskt tror jag, eftersom det används "samma" gran (om detta nu är träslaget) som i Sverige.

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

handla av någon som kan kontrabasar !!!!!

Inlägg av Bontracasso »

Generellt kan man inte säga att kinesiskt är si eller så.
Jag kommer ihåg asgarven på slutet av 60-talet (ja, jag är så gammal) över Japanska gitarrer och basar. Yamaha hehehe, när det finns Fender, Gibson och Hagström. Det är dags att ta kinesiska instrument på allvar MEN.....
som alltid finns det grossister och handlare som köper och säljer utan urskiljning och det är viktigt vem du handlar av. En Kinabas som mellanlandat hos en Europeisk grossist/importör utan egen kvalitetskontroll kan se ut hur som helst medans en seriös grossist har folk på plats och går igenom instrument för instrument. Dessutom får instrumenten "vila"några månader för att bli av med ev.spänningar och för att vänja sig vid klimatet. När kineserna bygger så går det undan och om instrumentet är byggt/ihopsatt vid för hög fuktighet och sen kommer till Sverige, ja då kan ju vem som helst räkna ut vad som händer. Kontrabasens stora ytor gör den mer känslig än mindre träinstrument. Vissa märken håller en jämn kvalitet och du får det du betalar för i trä och urval. Dessutom är många torftigt utrustade vad gäller stackel, stränghållare, stall, strängar, greppbräda och mekanik. Om man ska uppdatera alla dom delarna till bra standard så kanske inte basen är SÅ billig längre. Det handlar inte om Kina, Rumänien eller USA. Det handlar om att många grips av girighet då man tror att man kan tjäna nån tusing extra. MITT RÅD ÄR: handla av någon som kan KONTRABASAR så slipper du strul och att slänga pengar i sjön.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Re: handla av någon som kan kontrabasar !!!!!

Inlägg av Gunk »

Bontracasso skrev:Generellt kan man inte säga att kinesiskt är si eller så.
Jag kommer ihåg asgarven på slutet av 60-talet (ja, jag är så gammal) över Japanska gitarrer och basar. Yamaha hehehe, när det finns Fender, Gibson och Hagström. Det är dags att ta kinesiska instrument på allvar MEN.....
som alltid finns det grossister och handlare som köper och säljer utan urskiljning och det är viktigt vem du handlar av. En Kinabas som mellanlandat hos en Europeisk grossist/importör utan egen kvalitetskontroll kan se ut hur som helst medans en seriös grossist har folk på plats och går igenom instrument för instrument. Dessutom får instrumenten "vila"några månader för att bli av med ev.spänningar och för att vänja sig vid klimatet. När kineserna bygger så går det undan och om instrumentet är byggt/ihopsatt vid för hög fuktighet och sen kommer till Sverige, ja då kan ju vem som helst räkna ut vad som händer. Kontrabasens stora ytor gör den mer känslig än mindre träinstrument. Vissa märken håller en jämn kvalitet och du får det du betalar för i trä och urval. Dessutom är många torftigt utrustade vad gäller stackel, stränghållare, stall, strängar, greppbräda och mekanik. Om man ska uppdatera alla dom delarna till bra standard så kanske inte basen är SÅ billig längre. Det handlar inte om Kina, Rumänien eller USA. Det handlar om att många grips av girighet då man tror att man kan tjäna nån tusing extra. MITT RÅD ÄR: handla av någon som kan KONTRABASAR så slipper du strul och att slänga pengar i sjön.
Låter som om du kan en hel del. ;) Det låter ganska vettigt dessutom!

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Re: handla av någon som kan kontrabasar !!!!!

Inlägg av Gamba »

Gunk skrev:
Bontracasso skrev:Generellt kan man inte säga att kinesiskt är si eller så.
Jag kommer ihåg asgarven på slutet av 60-talet (ja, jag är så gammal) över Japanska gitarrer och basar. Yamaha hehehe, när det finns Fender, Gibson och Hagström. Det är dags att ta kinesiska instrument på allvar MEN.....
som alltid finns det grossister och handlare som köper och säljer utan urskiljning och det är viktigt vem du handlar av. En Kinabas som mellanlandat hos en Europeisk grossist/importör utan egen kvalitetskontroll kan se ut hur som helst medans en seriös grossist har folk på plats och går igenom instrument för instrument. Dessutom får instrumenten "vila"några månader för att bli av med ev.spänningar och för att vänja sig vid klimatet. När kineserna bygger så går det undan och om instrumentet är byggt/ihopsatt vid för hög fuktighet och sen kommer till Sverige, ja då kan ju vem som helst räkna ut vad som händer. Kontrabasens stora ytor gör den mer känslig än mindre träinstrument. Vissa märken håller en jämn kvalitet och du får det du betalar för i trä och urval. Dessutom är många torftigt utrustade vad gäller stackel, stränghållare, stall, strängar, greppbräda och mekanik. Om man ska uppdatera alla dom delarna till bra standard så kanske inte basen är SÅ billig längre. Det handlar inte om Kina, Rumänien eller USA. Det handlar om att många grips av girighet då man tror att man kan tjäna nån tusing extra. MITT RÅD ÄR: handla av någon som kan KONTRABASAR så slipper du strul och att slänga pengar i sjön.
Låter som om du kan en hel del. ;) Det låter ganska vettigt dessutom!
nu har jag haft min eastman i ca 1,5-2 år
inga tendenser till sprickor
(och då har den ändå tidvis stått på landet med skiftande uppvärmning)
inga behov att byta ut vare sig det ena eller det andra
jag är ju inte proffs på stråkinstrument i sig
men rätt duktig på trä och tycker nog att den här basen
är ett förhållandevis bra bygge
men visst är det helt klart säkrare att handla av en genuin
kontrabasförsäljare
Användarvisningsbild
Kling
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 11:12
Ort: Stockholm

Kinesiska basar

Inlägg av Kling »

Jag har haft min Eastman i snart 3år och är grymt nöjd! Har haft den inne hos två olika reparatörer och dom tycker att rent trä- och hantverksmässigt så är den värd 3-4gr pengarna.
Köpte också min på Tiptop.
Vill du se och höra den kan du kolla min myspace: http://www.myspace.com/kristianlind
Är väl alltid lite gambling när man köper ett nytillverkat instrument, hur klangen kommer att utvecklas och hur träet kommer att röra sej.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Re: Kinesiska basar

Inlägg av Gamba »

Kling skrev:Jag har haft min Eastman i snart 3år och är grymt nöjd! Har haft den inne hos två olika reparatörer och dom tycker att rent trä- och hantverksmässigt så är den värd 3-4gr pengarna.
Köpte också min på Tiptop.
Vill du se och höra den kan du kolla min myspace: http://www.myspace.com/kristianlind
Är väl alltid lite gambling när man köper ett nytillverkat instrument, hur klangen kommer att utvecklas och hur träet kommer att röra sej.
snygga låtar :tummenupp: fint spel
ska absolut komma och lyssna nån gång i stockholm
Skriv svar